מהפכה באבחון סרטן המעי הגס

מחקרבמדינת ישראל סרטן, ובכלל בעולם כולו, המעי הגס נחשב כמחלת הסרטן השנייה בשכיחותה. מדי שנה בשנה מאובחנים בארץ בין 3,200 ל- 3,400 חולים משני המינים ובכל טווחי הגילאים.

השכיחות של סרטן המעי הגס היא מעל גיל 50 וככל שהגיל עולה כך עולה הסיכון לחלות במחלה. במידה והמחלה מתגלה בשלבים מוקדמים אפשר לנצח אותה. כ- 90% מהמקרים של גילוי מוקדם החולים יצאו מהמחלה. במיוחד לאור הנתון הזה ישנה חשיבות גדולה לגילוי מוקדם של סרטן המעי הגס.

בעשר השנים האחרונות החלה מהפכה גדולה ומשמעותית מאוד באבחון סרטן המעי הגס. הרפואה התחילה להבין את המחלה טוב יותר, הבדיקות לגילוי המחלה השתכללו וגם נוספו בדיקות חדשות שמטרתן לאבחן את הסרטן בשלב מוקדם מאוד. הבדיקה החשובה ביותר מכל הבדיקות היא בדיקת רקמות הגידול, אשר מתבצעת על ידי פתולוג. תחום הפתולוגיה נכנס לבדיקות עוד בשלבים מוקדמים של האבחון על מנת לתת מידע על שינויים ב- DNA של הגידול וכך מחליטים למעשה האם הוא מתאים לטיפול מסוים.

פריצת הדרך

מה שגרם לפריצת הדרך המשמעותית במחקר של סרטן המעי הגס הוא הגילוי שהגידולים הסרטניים שבמעי הם שונים והם בעלי מאפיינים גנטיים מיוחדים שגורמים להם לדרך התנהגות שונה בגוף. אחרי שהגיעו לגילוי הזה כל הבדיקות אשר נעשות לפני התחלת הטיפולים שאותם עוברים המטופלים השתנו בהתאם למאפיינים של הגידולים.

האבחון המתקדם

כיום הרקמה החשודה בגידול סרטני נלקחת לצורך הפקת DNA. הפתולוג מאתר את הסימנים הגנטיים ותוך כדי שהוא מבצע ריאקציה מולקולרית הוא יכול לזהות את המוטציות שמוכיחות כי קיים גידול סרטני. קיימות כמה מוטציות בגנים של המעי הגס הגרורתי והן נכללות במשפחת "ראס", "קיי-ראס" ו"אן-ראס". אותם הגנים נמצאים רק אצל חולים במעי גס גרורתי, ועצם העובדה שהמוטציות נמצאות או לא נמצאות משפיעה בהחלט על היעילות של הטיפולים השונים שניתנים.

לאבחון המוקדם שכולל בדיקה גנטית ישנה חשיבות גדולה מאוד מפני שאותם גנים מראים סימנים שמלמדים כי יכולה להיות תגובה לטיפולים ביולוגיים מתאימים. לחולי סרטן המעי הגס יש סיכויים גבוהים להגיב בצורה טובה לאותם טיפולים רק כאשר מאבחנים שקיימים אלצם "קיי-ראס" ו"אן-ראס'" תקינים, כלומר בלי מוטציות.

טיפולים ביולוגיים בסרטן המעי הגס

הטיפולים הביולוגיים החדשניים של היום לצורך טיפול בסרטן המעי הגס מותאמים במיוחד עבור המאפיינים הגנטיים של סוג הסרטן הזה, ובחלק מן המקרים הם מצליחים להקטין את הגרורות של הסרטן בגוף ואפילו להוציא אותן על ידי ניתוח.

הטיפולים הביולוגיים מאתרים נקודה אחד או כמה נקודות מסוימות על הגידול הסרטני עצמו או בסביבה הקרובה לו, ובניגוד לטיפולים כימותרפיים הם מאתרים בקפידה את התאים הממאירים ופועלים כנגדם ולא כנגד כל התאים שמסביב. משום כך הטיפולים הביולוגיים בסרטן המעי הגס רעילים ברמה נמוכה מאוד מזו של הטיפולים הכימותרפיים והם יעילים מאוד.

עובדות אלו מלמדות שחשוב מאוד לזהות את המאפיינים הגנטיים של הגידול הממאיר מיד אחרי שמאבחנים את סרטן המעי הגס הגרורתי, על מנת שתהיה אפשרות להתאים מבין כל הטיפולים את הטיפול שמתאים במיוחד לאותו סוג של גידול. כך אפשר גם למנוע טיפולים לא מתאימים ומיותרים עבור חולים אחרים שיש להם מאפיינים גנטיים אחרים שבגללם הגידול לא יכול להגיב כלל לטיפול.

אולי יעניין אותך גם:

האם חולי סרטן המעי הגס יכולים לקבל חיסון נגד קורונה?>

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן