רשלנות רפואית בסרטן העור

רשלנות רפואית בסרטן העורסרטן העור הוא אחד מסוגי הסרטן המתבטא בגידולים ברקמת העור. את סרטן העור מחלקים לשלוש קבוצות עיקריות: מלנומה אשר נחשב לסוג הקטלני ביותר, קרצינומה של תאי קשקש וקרצינומה של תאי בסיס.

שכיחות סרטן העור נמצאת בעלייה מתמדת הנובעת מחשיפה מוגברת לקרינת השמש במקביל להידלדלות שכבת האוזון המגנה, שימוש במתקני שיזוף, זיהום אוויר ועישון.

סוגי סרטן העור

רובם המכריע של מקרי סרטן העור- כ-95% הינם מסוג קרצינומה של תאי בסיס, סרטן זה מתפתח באופן איטי וניתן לאבחן גידולים מסוג זה בשלבים מוקדמים מה שמאפשר הגשת טיפול יעיל ובמהירות. סרטן מלנומה הוא סוג אגרסיבי והוא שכיח למדי בישראל אשר נמצאת במקום השלישי בטבלה העולמית מבחינת שכיחותו בה, בישראל מאובחנים מדי שנה 1300 חולים עם מלנומה.

אבחון

אבחון סרטן העור מורכב משלושה שלבים:

  • אבחון עצמי על ידי זיהוי עצמי של סימנים חשודים אשר מעוררים חשש כגון בליטה עורית או נגע חדשים, נגע שעבר שינוי גוון, צורה או מרקם, נגע מדמם וכואב ופצע עורי שאינו מתרפא.
  • אבחון בידי רופא אשר כולל תשאול מקיף של המטופל בנוגע לגורמי סיכון לסרטן העור, לאחר השאלון תבוצע בדיקה גופנית מקיפה באמצעות שימוש במכשיר דרמטוסקופ המאתר נגעים חשודים.
  • ביופסיה מתבצעת לאחר גילוי נגע חשוד, הבדיקה כוללת הסרה של חלק של הנגע ושליחתו לבדיקת מעבדה. הדגימה נבחנת תחת עין המיקרוסקופ במטרה לקבוע האם מדובר בנגע סרטני או לא.

רשלנות רפואית באבחון בסרטן העור

אבחון מוקדם של סרטן העור הינו קריטי ויכול להציל חיים, לעומת זאת אבחון מאוחר מעמיד את המטופל בפני סכנת חיים. בכל מצב בו נמצאים אצל המטופל גורמי סיכון ברורים, יש צורך לבצע בדיקות אבחון באופן קבוע ותדיר וחשוב לשים לב ולאתר כל נגע חשוד אשר מתגלה. רשלנות רפואית בתחום זה יכולה להתגלות במקרים בהם הרופא לא אבחן נגעים חשודים ובשלב מאוחר יותר הם התבררו כסרטניים, מקרים אלה עשויים להוות עילה להגשת תביעה בגין רשלנות רפואית.

מקרה קיצוני של רשלנות רפואית התגלה כאשר רופא עור אשר הסיר נגעים חשודים זרק אותן לפח במקום לשלוח אותן לבדיקה היסטולוגית. שניים ממטופליו של אותו רופא נפטרו מסרטן מסוג מלנומה. חקירת המקרה העלתה רשלנות רפואית חמורה ונמצא כי ניתן היה להציל את חיי הנפטרים. בעקבות התביעה והבדיקה נשלל רישיונו של הרופא והוא חויב בתשלום פיצויים למשפחות הנפטרים. רשלנות באבחון המחלה כוללת:

  • איחור באבחון אשר כתוצאה ממנו התפשטה המחלה והוחמר מצבו של החולה.
  • אי התייחסות לגורמי סיכון מובהקים אשר דורשים בירור מעמיק ויסודי.
  • אי שליחה של דגימה מבדיקת ביופסיה של נגע חשוד לבדיקת מעבדה.
  • ביופסיה אשר בוצעה באופן רשלני וכתוצאה מכך האבחון היה שגוי.

רשלנות רפואית בטיפול בסרטן העור

רשלנות רפואית יכולה להתרחש גם לאחר אבחון מוקדם והיא נובעת מהתרשלות בהתאמת הטיפול הספציפי הנכון ביותר לכל מטופל בהתאם לסוג המחלה, גילו, שלב התקדמותה, אזור התפתחות המחלה ועוד גורמים אישיים.

הטיפול חייב להתבצע על פי הפרוטוקולים באופן מדויק ובכל מקרה בהם ישנה חריגה מהפרוטוקול המקובל קיים חשש לגרימת נזק בריאותי למטופל המהווה עילה להגשת תביעה בגין רשלנות רפואית.

ביסוס התביעה כולל הבאת חוות דעת רפואית אשר נכתבה בידי רופא עור מומחה ומפרטת את נסיבות המקרה תוך הבאת דוגמאות לגבי הטיפול המתאים מתוך הסתמכות על ספרות מקצועית. בנוסף יפורטו הנזקים אשר נגרמו למטופל תוך הצגת אופן החריגות של הרופא המטפל מהפרוטוקולים המקובלים המעיד ויותר קשר נסיבתי בין הרשלנות לנזק אשר נגרם.

Медицинская халатность у онкологических больных

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן