סרטן העור מסוג MCC (תאי מרקל קרצינומה)

סרטן העור מסוג MCC (תאי מרקל קרצינומה)סרטן העור הוא סוג נפוץ של סרטן, בטח אם מתבוננים בסטטיסטיקה במדינה חמה ועמוסת שמש כמו ישראל. המחלה הזו עלולה ללבוש צורות שונות, כאשר בכל אחד מהמקרים שונים רשימת הסיכונים, התסמינים הפיזיים, האבחון, הטיפול וגם סיכויי ההצלחה בהתמודדות עמה.

סרטן העור מסוג MCC, או תאי מרקל קרצינומה, הוא הסוג הנדיר ביותר של סרטן עור: פחות מאחד מבין מאה מקרים שמתגלים של סרטן העור יהיו מהסוג הזה, כשבדרך כלל בישראל מתגלים כמה עשרות מקרים חדשים בשנה. אם החדשות האלה נראות מעודדות, פחות או יותר, מגיע המידע הבא והוא שסרטן העור MCC נחשב לקטלני ביותר מבין סוגי סרטן העור.

העובדות מראות שללא טיפול מתאים, הסרטן עלול להביא למוות של האדם שבגופו הוא מתפתח תוך פרק זמן של מספר חודשים בלבד. עובדה זו משאירה חלון הזדמנויות קצר יחסית לאבחן את המחלה, כך שצריך להיות עם האצבע על הדופק ולשים לב לכל תסמין אפשרי שלה שעלול להופיע על גבי העור או מתחת לפני השטח.

כיצד באה לידי ביטוי המחלה?

סרטן העור מסוג MCC מופיע בדרך כלל אצל אנשים מבוגרים, בגילאי השבעים והשמונים לחייהם. קבוצת סיכון מרכזית אחרת היא בהירי העור, בעיקר כאשר שבמהלך חייהם נחשפו בצורה מאסיבית לקרני השמש החמות. יחד עם זאת המחלה עלולה להופיע גם אצל אנשים צעירים יותר או כאלה שגוון העור שלהם כהה יחסית.

מבחינה מעשית סרטן זה, כפי שניתן להסיק משמו, מתרחש כאשר יש צמיחה של תאי המרקל בעור אשר אינה מבוקרת. הצורה הפיזית העיקרית של המחלה היא נגעים עוריים אשר הגוון שלהם סגול, אדום, ורוד או כחול לסירוגין, וכאשר הגודל יכול להתאים מרבע אינץ' אבל להגיע גם למספר סנטימטרים.

הם מופיעים באזורים שנחשפו לקרני השמש (בדרך כלל מדובר בחשיפה ממושכת הנעשית בצורה הדרגתית) – ברוב המקרים האזור יהיה הראש או הצוואר, אך ייתכנו נגעים גם בגפיים ובאזורים אחרים של גוף האדם. שימו לב שהנגעים האלה לא כוללים לרוב כאבים או תסמינים פיזיים ראויים לציון, מה שעלול להביא לכך שהאדם הסובל מהבעיה יפספס את סימני האזהרה.

המורכבות הגדולה של סרטן עור מסוג MCC קשורה לקצב ההתפתחות הגבוה מאד של הגידול הסרטני. כמו כן הסרטן נוטה לשכוח גרורות לאזורים מרוחקים של הגוף באופן מהיר יחסית. מיותר לציין מדוע הגרורות האלה הופכות את התמונה למורכבת פי כמה, מעלה את דרגת הסיכון והופכת את סכנת החיים כתוצאה מהמחלה למוחשית.

הבעיה: הטיפול המסורתי הוא מוגבל

כלל האצבע בטיפול בסרטן כמכלול ובסרטן העור בפרט הוא שטיפול מוקדם – פועל יוצא של אבחון הבעיה בשלביה הראשונים – מגדיל את סיכויי ההצלחה במידה משמעותית. יש סוגים שונים של סרטן העור בהם התנאי הזה נכון שבעתיים, כך שרוב הסיכויים של אדם שהמחלה התגלתה אצלו בשלב הראשון או השני שלה הם לצאת ממנה כשידו על העליונה.

במקרה של סרטן מסוג תאי מרקל קרצינומה התמונה נחשבת למורכבת יותר, וזאת על רקע העובדה שבסוג הסרטן הממאיר הזה סבירות לא מבוטלת שגם לאחר השלמת הטיפול הכירורגי – הסרת הנגע הבעייתי מהגוף – המחלה תחזור לגוף. זו הסיבה שכיום מעדיפים כמה שפחות להשתמש בטיפולים כימותרפיים במקרה של MCC, מה גם שלטיפולי כימותרפיה יש כיום תסמיני לוואי או אפילו רעילות ראויים לציון שלילי.

יש מספר טיפולים מתקדמים יותר שדרגת היעילות שלהם במחלה גבוהה באופן יחסי, טיפולים שמחליפים עם השנים את הכימותרפיה המסורתית יותר. בשנים האחרונות נערכו מחקרים שהצביעו על כך שתרופות אימונותרפיות עשויות להיות יעילות במקרה של סרטן תאי מרקל קרצינומה, מה שהביא לכך שהתרופות אושרו באופן מהיר יחסית על ידי מנהל המזון והתרופות האמריקאי, ה-FDA.

הוא הטיפול מוכוון המטרה, או הטיפול הביולוגי, חיוני בכל קנה מידה. בסוג זה של טיפול משתמשים בתרופות – או למעשה מוטציות המותאמות לסוג הגידול הספציפי – המתבייתות באופן מלא ומדויק יותר על הגידול. התרופות האלה מביאות ל"חסימה" של המוטציה, מה שעשוי להחזיר את התא לפעילות סדירה ולאפשר להתמודד עם המחלה.

טכנולוגיה מתקדמת אחרת שעשויה לסייע במקרה של סרטן העור מסוג MCC היא אימונותרפיה, שיטה אשר גורמת להפעלת המערכת החיסונית כך שתביא לתקיפה התאים הסרטניים ולא פועלת באופן ישיר נגד הגידול הסרטני. טיפולים אימונותרפיים נחשבים ליעילים ביותר כיום במקרה של סרטן MCC אשר נמצא במצבים הגרורתיים שלו.

הטיפולים החדישים מציעים פחות תופעות לוואי ואחוזי הצלחה גבוהים יותר, אבל הם יקרים והרבה פחות נגישים בישראל.

הטיפול הטוב ביותר: מניעה

כפי שציינו מעלה, סרטן עור מסוג MCC הוא פועל יוצא של חשיפה ממושכת מאד לשמש, בשילוב עם אוכלוסיות שמערכת ההגנה של הגוף שלהן היא מצומצמת יחסית. בתנאים האלה ברור מדוע האנשים הנמנים על אוכלוסיית הסיכון, וכל אדם אחר למעשה, חייבים להקפיד להיות "חכמים בשמש" על מנת למנוע את הופעת המחלה. ההנחיות האלה נכונות ביחס לרוב הסוגים של סרטן העור וגם סרטן עור מסוג MCC.

מומלץ שלא לשהות שעות ארוכות מדי בשמש, בטח לא בשעות החמות של היום או בחודשי הקיץ. אם כן יוצאים לשמש, חשוב לעשות זאת לאחר שמורחים קרן הגנה וכשהביגוד שעוטים על הגוף מתאים: כובעים רחבים שמספקים הגנה לא רק לקרקפת אלא גם לפניו ולעורף. למרות שזוהי לא ההמלצה האופנתית הראשונה, וחרף העובדה שחלק מכם יחשבו אותה ל"מוזרה", רצוי מאד להסתובב עם בגדים ארוכים ככל האפשר במהלך השהות בחוץ בחודשי הקיץ.

מכיוון שסרטן העור מסוג MCC כולל לרוב ביטוי די מוחשי על גבי העור, חשוב לשים לב לתסמינים אפשריים ולסקור את מצב העור באופן שיטתי – בעיקר אנשים שצבע העור שלהם בעיר או שיש אצלם מגוון רחב של שומות ונקודות חן על גבי העור. מומלץ לבצע רישום של הנקודות וגם לצלם אותן במידת הצורך, עם אינדיקציה לגבי הגודל.

אמנם הנגע העורי המאפיין את הסרטן המדובר נחשב לברור יותר ונבדל מסוגי הסרטן האחרים וגם מנקודות החן, עדיין יכול להיות מצב בו אנשים המתבוננים בגוף שלהם לא יפרשו נכון את התסמינים המוחשיים המופיעים בו. על כל חשש מנגע סרטני על הגוף, אפילו החשש הקטן ביותר, יש לגשת לרופא עור לצורך אבחון מקיף בהקדם האפשרי. במקרה של סרטן עור MCC כל שבוע, או אפילו כל יום, עשויים להיות חשובים או אפילו להיות הבדל בין חיים למוות.

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן