לוקמיה בגברים – כל מה שחשוב לדעת

לוקמיה, או סרטן הדם, הוא מסוגי הסרטן החמורים ביותר. המחלה, הפוגעת בכלי הדם ומשפיעה על מנגנונים חיוניים אחרים בגוף עםלוקמיה בגברים התקדמותה, מציבה את החולים בה בפני סכנת חיים מוחשית. שאלה שצריכה להישאל היא עד כמה המין של האדם משפיע על הסבירות שלו לחלות בלוקמיה, דפוסי המחלה המופיעים אצלו וסיכויי ההצלחה בהתמודדות איתה. בכתבה הבאה נבחן את הקשר בין לוקמיה לבין גברים, במטרה לראות האם גברים אכן פגיעים יותר בפני לוקמיה.

האם גברים לוקים יותר בלוקמיה בהשוואה לנשים?

הדעה הרווחת כיום בקהילה הרפואית היא שהסיכויים של גבר לחלות בלוקמיה גבוהים מאלו של הנשים. נתונים המגיעים מכל רחבי העולם מצביעים על הבדל משמעותי בשיעור התחלואה בלוקמיה, שעשוי גם להגיע לכ-30%.

כאשר נכנסים בעובי הקורה, אפשר להבין מדוע. קיים בנמצא סוג מסוים ונפוץ של סרטן הדם – לוקמיה מיאלובלסטית חריפה (AML) – אשר שכיחותו בקרב גברים גבוהה מאשר אצל נשים על פי נתונים שפורסמו ברחבי העולם שנים האחרונות. סוג זה של סרטן נוצר עקב פגיעה במנגנון הייצור של תאי דם חדשים במוח העצמיות, מה שמביא לייצור מוגבר של תאי דם ולהופעתם של תאים שאינם תקניים. הדבר משפיע לרעה על תאים אדומים ולבנים כאחד, ועלול לפגוע בגורמי תפקוד חיוניים לבריאות האדם כמו תהליך קרישת הדם. בהמשך, תאי הדם החולים עלולים לעבור לאזורים אחרים בגוף ולפגוע גם בהם.

לוקמיה לימפוציטית כרונית (CLL) הוא סוג נוסף של המחלה אשר שכיח יותר אצל גברים, אם כי הוא לא נחלתם של בני המין החזק בלבד. הסרטן החמור הזה פוגע בעיקר בתאי הדם הלבנים, אשר מתפתחים בקצב מוגבר ובצורה לא מאוזנת. הסיכויים שהאדם יסבול מ-CLL משתנים על פי גילו, ועולים ככל שהאדם מזדקן.

השאלה שבוודאי שאלתם את עצמכם בשלב הזה היא מהן הסיבות הספציפיות המביאות לשכיחות הגבוהה של סוגי סרטן הדם שהוזכרו מעלה אצל גברים. למרות שהנושא נחקר ביתר שאת בשנים האחרונות, עדיין אי אפשר לספק לו תשובה חד משמעית. ייתכן שהדבר קשור לגנים ספציפיים הנמצאים אצל הגבר, או להבדלים בתהליך בו מתנהל הגוף שלו, או אפילו לגורמי הסיכון. עם זאת בנקודת הזמן הנוכחית הנסתר עדיין רב על הגלוי.

נתוני סרטן כלליים

עידוד מסוים אפשר לשאוב מנתונים של האגודה למלחמה בסרטן, אשר פורסמו לכבוד יום הסרטן הבין-לאומי ב-2019. למרות שעיקר ההתייחסות בנתונים היא לסרטן באופן כללי, ולא בהכרח ללוקמיה, אפשר לראות כי בשנים האחרונות אנחנו עדים לירידה בתמותה עקב סרטן בישראל. בהמשך לכך הירידה המשמעותית יותר היא בקרב גברים, בעוד שאצל בנות המין היפה נשמרת בשנים האחרונות יציבות. למרות שלא הצלחנו לשים את ידינו על נתונים המתייחסים למגמות לגבי תמותה מלוקמיה בגברים בישראל, אפשר להסיק כי הנתונים האלו עשויים לבטא גם את תמונת המצב הנוכחית ביחס לסרטן הדם.

גברים, חשוב להיות עם היד על הדופק

אין ספק שבסוג סרטן קטלני דוגמת לוקמיה, האבחון מקבל חשיבות מכרעת במיוחד. חשוב שהגבר יהיה עם האצבע על הדופק, ייגש לבדיקות תקופתיות ויאתר את הסרטן מוקדם ככל האפשר. אבחון מוקדם עשוי להגדיל את שיעור ההצלחה בטיפול בעשרות אחוזים, ומבחינה מעשית להציל חיים.

מקורות ולקריאה נוספת:

Risk Factors for Leukemia – Cancer Treatment Centers of America
Leukemia – Symptoms and Causes – Mayo Clinic

אולי יעניין אותך גם:

מנטורים מלווים ותומכים בחולי סרטן הדם

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן