טיפים לשינויים בסגנון החיים באפילפסיה

טיפים לשינויים בסגנון החיים באפילפסיההטיפ הטוב ביותר לשינוי סגנון החיים באפילפסיה הוא לבצע בקפידה את המשטר התרופתי כפי שנקבע. לא ניתן למנוע את ההתקפים באמצעות שינויים באורח החיים בלבד, אך ניתן לבצע שינויים התנהגותיים המשפרים את החיים ומעניקים תחושת שליטה על המחלה.

1.הימנעות מגירויים המעוררים התקפים

ברוב המקרים, לא קיימת סיבה ידועה להתעוררות התקפים אפילפטיים, אך אירועים או מצבים מסוימים עלולים לעורר אותם, ויש להימנע מהם.

הימנעות משינה מקוטעת ולא רציפה – שינה לקויה או מקוטעת עשויה לעורר התקפים בקרב חולים רבים. הקפדה על שינה איכותית יעילה למניעת ההתקפים.

הימנעות מחשיפה לאורות מהבהבים – חולי אפילפסיה צריכים להימנע מחשיפה לאורות מהבהבים. משחקי וידיאו ידועים כמעוררים התקפים בקרב אנשים הסובלים מאפילפסיה, אך רק אם הם רגישים לאורות מהבהבים. התקפים דווחו ביפן בקרב חולים שצפו בקריקטורות עם צבעים והבזקים משתנים במהירות.

2.שיטות הרפיה

שיטות ההרפיה כוללות נשימות עמוקות, ביופידבק ושיטות מדיטציה. תרגילים אלו עשויים לסייע בהפחתת חרדה בקרב חלק מחולי אפילפסיה.

3. פעילות גופנית

חשובה להיבטים רבים של אפילפסיה. נשיאת משקל בפעילות גופנית מסייעת לשמירת צפיפות העצם, אשר יכולה להיות מופחתת באמצעות סוגי תרופות רבים. פעילות גופנית מסייעת אף למניעת עלייה במשקל, המהווה בעיה עם תרופות מסוימות.

מספר מחקרים מצאו קשר משמעותי בין פעילות גופנית לבין שכיחות גבוהה יותר של התקפים בקרב החולים. למרות זאת, אם החולים מודאגים, עליהם להתייעץ בנושא זה עם הרופאים שלהם. מספר מחקרים דיווחו על יתרונות משמעותיים מתרגילי יוגה, נשיאת משקל ותנוחות איזון.

4. הקפדה על התזונה

כל חולי האפילפסיה צריכים להקפיד על תזונה בריאה, הכוללת שפע דגנים מלאים, וירקות ופירות טריים. בנוסף, מאכלי חלב חיוניים לשמירת רמות סידן. צום משמש למניעת התקפים מאז ימי קדם. בשנת 1920 נמצא שתזונה גבוהה בשומן, ללא סוכר ודלת חלבונים, הנקראת דיאטה קטוגנית, שימשה למניעת התקפים.

חוקרים בודקים אם דיאטת אטקינס, המאופיינת ברמות גבוהות של חלבונים ורמות נמוכות של פחמימות, עשויה לסייע לחולי אפילפסיה. יש להתייעץ עם הרופא לפני תחילת כל דיאטה או תכנית הרזיה מיוחדת.

דיאטה קטוגנית

זוהי תזונה המכילה תשעים אחוזי שומן, נמוכה ביותר בפחמימות ודלה בחלבונים. היא נחקרה במשך עשרות שנים ועולם המדע חלוק בדעותיו לגביה. היא הוכחה כיעילה לילדים רבים הסובלים מאפילפסיה חמורה שאינה מגיבה לתרופות.

לא ברור למה היא עובדת, אך התיאוריה הרשמית קובעת כי שריפת שומנים במקום פחמימות מובילה לעליה בחומרים כימיים בגוף האחראים לפירוק השומנים.

כאשר מיוצרות רמות עודפות של קטונים, נוצר מצב חילוף חומרים שנקרא קטוזיס, המשנה חומצות אמיניות מסוימות במוח ומגביר את רמות חומצת אמינו ומשפר את תפקוד הנוירוטרנסמיטר GABA, אשר מסייע למניעת פגיעה בתאי עצב ומונע התעוררות התקפים.

יתרונות דיאטה קטוגנית

מחקרים מדווחים שכעשרה עד 15% מהילדים המקפידים על דיאטה זו מפחיתים את תדירות ההתקפים לאחר שנה, בעוד ששלושים אחוזים מהילדים כמעט ואינם חווים התקפים. חלק מההורים מדווחים כי הדיאטה מסייעת לשיפור ערנות ילדיהם, גם אם ההתקפים ממשיכים.

ילדים המבצעים את הדיאטה מסוגלים לעצור או להפחית את התרופות שלהם, והיא יעילה ביותר לילדים המתקשים לשלוט בהתקפים, וסובלים מהתקפים כלליים וחלקיים, כולל עוויתות.

תמיכה רגשית ופסיכולוגית

חולי אפילפסיה רבים, והורים לילדים עם אפילפסיה יכולים להפיק תועלת מתמיכה פסיכולוגית.

ילד עם מחלת האפילפסיה – ילדים צריכים להיות מטופלים באופן מקיף ככל הניתן על ידי הורים ואחים; עליהם להיות סמוכים ובטוחים שלא ימותו מאפילפסיה; יש לחנך אותם להבין שהם יכולים להתגבר על ההפרעה; ורוב הילדים עם התקפים פעילים יכולים להשתתף בשיעורי ספורט או כל פעילות רגילה אחרת מהנה ובריאה.

טיפולים לילדים ומבוגרים – בשל סיכוני ההשלכות הרגשיות המורכבות, טיפול פסיכולוג מועיל להתמודדות עם ההתקפים. טיפול קוגניטיבי התנהגותי מציע תוכנית ייעוץ מובנית המסייעת לחולים לשנות התנהגויות הקשורות לגורמים המעוררים התקפים, כגון חרדה ונדודי שינה.

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן