בעיה בבלוטת התריס אצל גברים

בעיה בבלוטת התריס אצל גבריםהאיברים בגוף האדם מתקשרים אלו עם אלו בדרכים שונות כאשר אחת מהן היא הפרשת הורמונים על ידי בלוטות שונות. אחת הבולטות שבהן היא "בלוטת התריס" הממוקמת באזור הצוואר של האדם, ממש ליד הלוע והוושט.

בלוטת התריס משפיעה על חילוף החומרים בגוף על ידי ויסותו לרמה הנכונה והמתאימה וכך מאפשרת לגוף להיפטר מן הדברים שהוא אינו זקוק להם, להשתמש בחומרי הגלם הנדרשים ולקיים פעילות נכונה.

כיצד מסייעת בלוטת התריס בויסות הנכון של חילף החומרים בגוף?

כאשר מזהה הגוף את הצורך בחילוף חומרים – עקב כניסת חומרים או צורך בניקיון הגוף, מפרישה בלוטת יותרת המוח הורמון הנקרא TSH. חומר זה מגיעה אל בלוטת התריס ומעדכן אותה בצורך של הגוף בויסות חומרים. בשלב זה מפרישה הבלוטה את ההורמון תירוקסין הנקרא גם T4 וכך מתחיל הגוף את התהליך.

תת פעילות של בלוטת התריס – היפותירואידיזם

ברגע שבלוטת התריס בתת פעילות ישנה הפרשה פחותה של ההורמון תירוקסין והשפעה ישירה של האטה בחילוף החומרים. הביטוי של חילוף החומרים המואט יכול להתבטא לאורך זמן מאחר והתסמינים אינם בלעדיים: עייפות, השמנה עקב חילוף החומרים המואט, קצב פעימות הלב הופך להיות איטי יותר ואפילו עצירות. תסמין נוסף הוא חוסר יכולת להתמודד עם קור מאחר והגוף מתקשה לחמם את עצמו באמצעות חילוף החומרים איתו הוא רגיל לעשות זאת.

אף על פי שרוב הסימנים בהיפותירואידיזם דומים בין נשים לגברים, כדאי לשים לב שקיימים הבדלים בדגשים. בעוד נשים יעלו במשקל, אצל גברים תת הפעילות תתבטא יותר באיבוד מסת השריר. סימנים נוספים הייחודיים לגברים קשורים למערכת המין ומתבטאים באימפוטנציה וירידה ברמות הפוריות עקב פגיעה בזרע.

פעילות יתר של בלוטת התריס – היפרתירואידיזם

המצב ההפוך מהיפותירואידיזם. במצב זה מפרישה הבלוטה את הורמון התירוקסין ביתר ולכן חילוף החומרים בגוף מואץ ומהיר יותר מן הקצב הרגיל. עקב כך התסמינים בדרך כלל יהיו הפוכים לאלו מהם סובלים החולים מהיפותירואידיזם.

הורדה במשקל ללא דיאטה או שינוי בכמויות המזון, קצב פעימות לב מהיר יותר מן הרגיל, רעידות ונטייה לשלשולים. סימן נוסף ומובהק שיכול להעיד על היפרתירואידיזם הוא עיניים בולטות מחוריהן. סימן זה מעלה חשד מיידי לפעילות יתר של בלוטת התריס ויש לבדוק זאת.

גם בהיפרתירואידיזם הסימנים הכלליים דומים בהתבטאותם בין גברים לנשים מלבד סימן ייחודי לגברים, גניקומסטיה – גדילת רקמת שד אצל הגבר. מצב זה אינו אמור לקרות בשגרה ובמידה והוא מתרחש יכול להעיד על בעיה הורמונאלית, כמו במקרה זה.

בלוטת התריס אצל גברים

בעיות רבות בבלוטת התריס נגרמות בעקבות מחלות אוטו-אימוניות, מחלות בהן הגוף תוקף את עצמו ופוגע בתפקוד איברים שונים – במקרה זה הבלוטה.

כאשר מתייחסים לחלוקה מגדרית במחלות אוטואימוניות ניתן לראות כי נשים סובלות מבעיות אלו פי 3 מאשר גברים! מסיבה זו, פעמים רבות בעיות בבלוטת התריס אצל גברים יזוהו מאוחר יותר והחשד הטבעי לסימפטומים העולים אינו נופל עליהן.

בדיקת פעילות בלוטת התריס

בעקבות העובדה שבעיות בבלוטת התריס נדירות יותר אצל גברים, רופאים רבים לא ישלחו את המטופל לבדיקות בתחום. במידה והתסמינים המאפיינים בעיות אלו מופיעים – חשוב להתעקש ולבקש בדיקה מתאימה לאבחון בעיות בתפקוד בלוטת התריס.

יש צורך לבצע בדיקת דם הבוחנת ערכים של TSH ושל T4 וכך ניתן לזהות בעיות מסוגים שונים בבלוטת התריס ולטפל בהן כראוי ובצורה המתאימה בהתאם לייעוץ הרפואי.

>

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן