כיצד בלוטת התריס עלולה לפגוע בבריאות הלב

כיצד בלוטת התריס עלולה לפגוע בבריאות הלבבלוטת התריס הזעירה עשויה להשפיע באופן משמעותי על בריאות הלב, כך עולה ממחקר חדש. החוקרים מצאו שאנשים בגיל העמידה עם רמות גבוהות של הורמון בלוטת התריס, עשויים להימצא בסיכון גבוה יותר למחלות לב ומוות.

במחקר ההולנדי החדש,  שנערך באוניברסיטת ארסמוס ברוטרדם, נמצא שרמות גבוהות של הורמון הנקרא תאירוקסין חופשי (FT4) הכפילו את הסיכוי להסתיידות עורקים כליליים. מצב זה עשוי להוות סימן לטרשת עורקים.

סיכוני רמות גבוהות של ההורמון תאירוקסין

רמות גבוהות של הורמון זה נקשרו גם לסיכון גבוה ב-87% ללקות בהתקף לב או שבץ, ולסיכון כפול למוות. לדברי החוקרים, ההורמון מעיד על פעילות יתר של בלוטת התריס. ההורמון מיוצר בבלוטת התריס בחלק הקדמי של הצוואר, ומסייע לשליטה על רמות האנרגיה של הגוף.

טרשת עורקים פירושה מצבורי שומן הנקראים רובד, שעלולים לסתום את העורקים. ככל שהרובד נבנה, העורקים מצטמצמים, ומפחיתים את זרימת הדם. מחלה זו עלולה להתקדם מעיבוי והתקשות דפנות העורקים, למחלות לב,שבץ ומוות.

פעילות יתר של בלוטת התריס יוצרת תרכובות מזיקות בגוף

בסביבה דלקתית, התורמת גם היא לרמות גבוהות של הורמון בלוטת התריס, המצב עלול להוביל למחלות לב. המחקר סקר נתונים שהתקבלו מלמעלה מ-9,400 משתתפים בגילאים ממוצעים של 65. החוקרים בחנו שני סוגי הורמונים: הורמון מגרה בלוטת התריס, והורמון תאירוקסין חופשי. הם חיפשו אף עדויות לטרשת עורקים ומוות ממחלות לב, שבץ, או מחלות עורקים אחרות.

בנוסף, החוקרים העריכו ציוני הסתיידות עורקים כליליים, כדי לקבוע אם לחולים הייתה טרשת עורקים ללא תסמינים.

המעקב נמשך כמעט תשע שנים. במהלך תקופה זו, 612 חולים מתו ממחלת לב, בעוד ש-934 חולים לקו בהתקף לב או שבץ.

בלוטת התריס ומחלות לב: לא הוכח קשר הסיבה והתוצאה

ממצאי המחקר מראים שמדידת ההורמון תאירוקסין חופשי יכולה לסייע בזיהוי אנשים הנמצאים בסיכון מוגבר לטרשת עורקים. אך לפני שרופאים מתחילים לבדוק אנשים לרמות ההורמון, ממצאי המחקר צריכים לקבל אישור בקבוצות אוכלוסיה רחבות יותר. מחקר זה הוגבל למשתתפים בגילאי 45 ומעלה.

מחקר זה מצביע על הקשר בין פעילות יתר של בלוטת התריס לבין מחלות לב, אך אינו מוכיח את הסיכון, ונכשל בהוכחת הסיבה והתוצאה.

ההורמון תאירוקסין חופשי עשוי להוות את הסיבה למחלות לב או פשוט לשמש כסמן, אומרים החוקרים. כך או אחרת, הממצאים מחייבים חקירה נוספת, וחולים עם רמות גבוהות של ההורמון צריכים להיות על המשמר.

מסקנות המחקר

צוות החוקרים הגיע למסקנה לפיה מנגנונים שאינם נחשבים כגורמי סיכון מסורתיים למחלות לב, עשויים להיות משמעותיים לתוצאות אלו.

הם הציעו שיתכן שאמצעי מניעה המכוונים לתפקוד בלוטת התריס, יכולים לסייע בהפחתת התקפי לב ושיעורי שבץ. המחקר פורסם באוקטובר 2017 במהדורה המקוונת של כתב העת Circulation Research.

>

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן