חוקרים מישראל פיתחו חיסון נגד סרטן העור

מלנומה איננה נחשבת לאחד מסוגי הסרטן הקטלניים יותר, בוודאי שלא בהשוואה לסרטן השד או הריאות. שיעור האנשים אשר שורדים שנים רבות לאחר שהתגלתה מלנומה ניכר ביותר, ובכל זאת, לא כולם צולחים את ההתמודדות בשלום. הבשורות שאנו מביאים כיום עמנו, מגיעות היישר מחוקרי אוניברסיטת תל אביב.

פרופ' רונית סצ'י פאינרו שעמדה בראש צוות המחקר דיווחה על תוצאות חשובות ביותר. על פי הדיווח, נמצאה דרך חסרת תקדים להתמודדות עם הסרטן. זאת ועוד, אפשרי מאוד כי על בסיס התובנות מהמחקר במלנומה יפותחו בהמשך גם פתרונות דומים, אך כאלה שמתאימים לחולים בסוגים נוספים של המחלה הממאירה. 

לא תרופה אלא חיסון

מספר החולים בסרטן העור בארץ יחסית איננו גבוה, אך כל חולה הינו עולם ומלואו, והתרופה שיכולה להביא למהפך בעקרונות הטיפול תשפיע בסופו של דבר גם על מעגל רחב של בני המשפחה וחברים. אז על מה בעצם מדובר? לדברי החוקרים, הרעיון היה "לתקוף" את המחלה מכיוון אחר. הרעיון המהפכני הינו ללמד את הגוף להיערך מראש, לאפשרות שיופיעו תאים חולים. 

במילים אחרות – ממש כפי שניתן לחסן את הגוף מפני נגיפי השפעת או מחלות נגיפיות אחרות, כך ניתן (לפחות בעתיד) לחסן את הגוף גם מהמחלה הנוראית של העת המודרנית. אם הניסויים שיבואו בהמשך אכן יאששו את התוצאות הראשוניות, זהו מהפך בקנה מידה עולמי, כך ניתן למנוע מאדם בריא, להפוך לחולה. וזה אפילו לא ישנה אם יגלו או לא יגלו עד הסוף, מהו המנגנון שמביא להתפתחות מלנומה באדם זה או באדם אחר. 

מערכת החיסון תכנס לפעולה

פיתוח חיסון חדש איננו עניין של מה בכך, בוודאי לא כאשר אין תיעוד על הצלחה בנושא חיסון לסרטן, משום מקום בעולם. באופן טבעי, כאשר סרטן כבר מאובחן, מערכת החיסון איננה ערוכה להתמודד עם התרבות התאים המסוכנים באופן טבעי, לכן, החוקרים הרימו את הכפפה וביקשו לבדוק מהו ההרכב המדויק של תאי מלנומה חולים. 

לאחר שזיהו החוקרים את ההרכב, ברמת החלקיקים השונים, מולקולות הסוכר או הפפטידים, אפשר היה לעבור לשלב מעשי. כלומר, שימוש בחלק מהחלקיקים הללו בתור סימנים או, אם תרצו מטרות. במילים אחרות, הזרקה של חומרים נבחרים, מולקולות זעירות, אל הגוף תשמש כתמרור עבור מערכת החיסון. 

תאי טי או תאי חיסון אחרים ייווצרו על מנת להשמיד את מה שנתפס (ובצדק) בתור פולשים, גורמים מאיימים. כלומר, בבוא היום, כאשר גוף בריא יחלה ויופיעו תאים חולים, מערכת החיסון תיכנס מיד לפעולה. בשלב ראשון, הרבה לפני שהמחלה תתפתח ויופיעו גרורות, הסרטן ימוגר. 

שלב הניסויים הראשוני עבר בהצלחה

החוקרים מדווחים כי בשלב זה, הוכתר הניסוי הראשוני בהצלחה. לא רק שפותח חיסון על בסיס מרכיבי מלנומה בלתי מזיקים, אלא גם נרשמו תוצאות מבטיחות. חלקיקי חיסון זעירים הוזרקו לעכברים, מערכת החיסון שלהם זיהתה כהלכה את הגוף הזר. לאחר מכן, הוזרקו לאותם העכברים תאי מלנומה, מערכת החיסון פעלה היטב, זיהתה את התאים והשמידה אותם. העכברים לא חלו אלא נותרו בריאים. 

לדברי החוקרים, גם ניסויים נוספים כבר רשמו הצלחות. למשל, טיפול באותו החומר שניתן לעכברים שכבר חלו שיפר מאוד את מצבם – העכברים האריכו ימים הרבה יותר מהצפוי במצבים רגילים. כמו כן, החלו בדיקות ברקמות אנושיות, שבהן גרורות. גם כאן, הסימנים מבטיחים ביותר. כפי שמסתמן, יתכן מאוד שהחיסון יוכל לשמש גם לצורכי טיפול משולב בחולים, במקביל עם שיטות טיפול קיימות. כמו כן, טכניקת חיסון זאת, בהתאמות הנדרשות כמובן, תוכל לשמש גם בסוגי סרטן אחרים. 

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן