שיטה חדשה לניטור סרטן שד

שיטה חדשה לניטור סרטן השד
מחקר: שיטה חדשה לניטור סרטן השד

ניטור ומעקב אחר גידולים סרטניים מהווה חלק חשוב ומשמעותי ביותר בטיפול בחולים. על מנת להתאים את הטיפול, לשנות אותו במקרה הצורך, ולהעריך את מצבו של החולה, יש צורך בניטור מדויק ככל הניתן של המחלה הממארת.

גידולים סרטניים נוטים להיות דינמיים, ולעבור שינויים מהירים. שינויים כאלו , כאשר הם מזוהים במהירות, יכולים לקבל מענה ראוי. לעיתים, אבחנה מוקדמת של חזרת הסרטן יכולה להציל חיים.

שיטת הניטור הפופולרית ביותר היא מעקב באמצעי הדמיה. בדיקות CT חוזרות יכולות להראות שינוי בגידול, התפתחות, וגם הופעת גרורות מרוחקות. אמצעי הדמיה משוכללים יותר, כמו בדיקת MRI ובדיקת PET יכולים לזהות גידולים ממאירים בדיוק רב עוד יותר.

עם זאת, אמצעי הדמיה מגלים את הגידולים מאוחר מדי, אבחנה של גידול באמצעי הדמיה נתונה לטעויות, ואיננה מדויקת מספיק.

שימוש בסמני סרטן

שיטה נוספת למעקב אחר גידולים ממאירים היא בדיקות דם לסמני סרטן. סמני סרטן הם חומרים המופרשים מגידולים ממאירים שונים, ומגיעים לזרם הדם.

סימני סרטן שונים ומרובים ניתנים היום למדידה, והם משתנים בין סוגי הסרטן. סמני הסרטן השימושיים ביותר הם סימנים לסרטן המעי הגס (CEA), סרטן לבלב (CA19-9), סרטן שחלות (CA-125), סרטן כבד (AFP) וגם סרטן שד (CA15-3).

סימני הסרטן אינם שיטה טובה ואידיאלית לניטור ומעקב אחר גידולים. סמני הסרטן אינם ספציפיים (גם מצבים אחרים גורמים לעליית הסמנים), אינם רגישים (לא כל מחלה ממארת גורמת לעליית סמנים), ולעיתים קרובות אינם מהימנים מספיק.

החסרונות של הבדיקות הקיימות היום לניטור ומעקב אחר גידולים ממאירים מוביל למחקר מתמיד אחר שיטות חדשניות נוספות למעקב אחר גידולים, ובניהם גם סרטן שד.

בדיקה חדשה לניטור סרטן שד – דנ"א מתאי גידול

מחקר שפורסם בכתב העת הרפואי The New England Journal of Medicine הציג שיטה חדשה לניטור של סרטן שד – בדיקה של דנ"א מתאים ממאירים בדם. תאים ממאירים, ככל התאים החיים, מכילים חומר גנטי בצורת דנ"א. מתברר שבקרב חולי סרטן, תאים ממאירים בודדים נעים בזרם הדם, ואף פותחו שיטות לגילוי תאים אלו. מלבד אבחנה של תאים ממאירים, ניתן לזהות גם חומר גנטי בלתי תקין בדם.

במחקר שנערך, השוו החוקרים שלוש שיטות שונות למעקב אחר סרטן שד: סמן הסרטן CA15-3, תאים ממאירים בזרם הדם, ודנ"א של תאים ממאירים.  החולות שהשתתפו במחקר היו נשים שסבלו מסרטן שד גרורתי שקיבלו טיפול כלל גופי, ונדרש מעקב אחר מצב מחלתן. בנקודות זמן זהות נערכו מדידות משולשות אצל הנשים, שכללו את שלוש שיטות המעקב השונות. סך הכל השתתפו במחקר 30 נשים.

החוקרים הצליחו לזהות דנ"א של תאים ממאירים אצל 29 נשים (97%). תוצאות אלו מצביעות על רגישות גבוהה של הבדיקה. לעומת זאת, סמן הסרטן CA-15-3 היה חיובי אצל 78% מהנשים, ותאים ממאירים בדם נמצאו אצל 87% מהנשים. לאורך המעקב, השינויים ברמות הדנ"א של התאים הממאירים בדם הראה שינויים רבים יותר, והוכח כבדיקה עדינה יותר, ורגישה לשינויים.

נמצא קשר בין רמות הדנ"א ובין העומס הגידולי אצל החולה – בקשר חזק יותר בהשוואה לשיטות המעקב האחרות.  בנוסף, המדידות הראשונות שהראו תגובה לטיפול נצפו בבדיקות של דנ"א של תאים ממאירים בדם.

החוקרים מסכמים, ששיטה חדשנית זו לניטור סרטן שד היא שיטה מבטיחה, אינפורמטיבית, רגישה וספציפית לסרטן שד. ייתכן שבעתיד הקרוב תהפוך בדיקה זו לבדיקת הבחירה למעקב אחר חולות עם סרטן שד, וייתכן שבדיקות דומות ייכנסו לשימוש גם בטיפול בחולים עם סוגי סרטן אחרים.

>

שיטה חדשה לניטור סרטן השד

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן