תסמינים לגידול סרטני בלבלב

תסמינים של סרטן הלבלבסרטן הלבלב נחשב לאחד הגידולים האלימים ביותר מבין הגידולים שמתפתחים במערכת העיכול. הואיל ותסמיני הגידול מופיעים לרוב רק כאשר המחלה נמצאת בשלב מתקדם, בדרך כלל הפרוגנוזה בעת האבחנה לא תהיה טובה.

התסמינים של המחלה אינם אחידים וזאת כיוון שישנם מספר אזורים שבהם הגידול יכול להתפתח (מיקום הגידול בלבלב משפיע במידה משמעותית על חלק מהתסמינים).

כך לדוגמה גידול המתפתח בראש הלבלב עשוי לחסום את מוצא צינורות המרה והלבלב ובמקרה של חסימה בצינורות אלה, עשויים להופיע תסמיני צהבת (צואה בהירה, עור צהבהב ומגרד, שתן צהוב כהה, לובן עין צהבהב ועוד). בנוסף בעקבות חסימה של צינורות המרה והלבלב החולה עשוי לפתח דלקת כרונית של פרנכימת הלבלב או מיימת. לעומת זאת גידול שהתפתח בזנב הלבלב או בגוף הלבלב, לא יגרום לתסמינים אלה.

מעבר למיקום של הגידול עצמו, גם למיקום הגרורות יש השפעה על סוג התסמינים ועל מידת החומרה שלהם: בין היתר הגידול יכול להתפשט לכבד, לבלוטות לימפה, לכלי דם סמוכים ואף להגיע לעצמות או לריאות. לכל אזור התסמינים האופייניים לו, המשתנים בהתאם לחומרת הפגיעה, לגודל ולמיקום המדויק של הגרורה.

תסמינים נוספים

אובדן משקל לא רצוני הוא אחד התסמינים שצריכים להדליק נורה אדומה אצל הרופא והמטופל כאחד ולסייע באבחון סרטן הלבלב. באופן כללי אובדן משקל וירידה בתיאבון הם תסמינים הדורשים בירור רפואי גם אם הם לא מופיעים בליווי תסמינים נוספים. לא כל שכן כאשר הם מלווים בתסמינים נוספים כמו חולשה ניכרת, כאבים לא מוסברים וכיו"ב.

כאשר מדובר בגידולים נוירואנדוקרינים בלבלב, התסמינים האפשריים הם ראייה מטושטשת, כאבי ראש, הזעת יתר, שלשולים, הקאות דמיות, צפצופים באוזניים ועוד.

גידול סרטני בלבלב הפוגע בתפקוד הלבלב עשוי גם להוביל לתת ספיגה של נוטריינטים מהמזון ולצואה שומנית (האנזימים שמפריש הלבלב חיוניים בין היתר לספיגת השומנים מהמזון), לבחילות והקאות, לשלשולים ולשינויים נוספים בשגרת היציאות, לתחושת מלאות המופיעה במהלך הארוחה ועוד.

תסמינים נפוצים נוספים כוללים אי נוחות או כאבים בבטן העליונה, שבמקרים רבים מלווים בכאבי גב. הכאבים מופיעים לסירוגין אך יכולים גם להפוך לקבועים במהלך הזמן. ישנם חולים המדווחים על כך שכדי ליהנות מהקלה בכאבים, עליהם לרכון לפנים או לשבת בתנוחה מסוימת. לעומת זאת בשכיבה הכאבים נוטים דווקא להחמיר.

חולים רבים מאובחנים לאחר שפנו לרופא בעקבות תסמינים של דלקת לבלב חדשה, שבמקרים רבים מהווה את ההתייצגות הראשונה של הגידול. כמו כן גם סוכרת חדשה שמופיעה באופן פתאומי בגיל מבוגר, עשויה להעיד על גידול סרטני הפוגע בתפקוד התקין של הלבלב.

תסמינים נפשיים גם כן נפוצים בסרטן הלבלב ועל פי מחקרים מסויימים שנעשו בתחום ובדקו את הקשר בין דיכאון לסרטן הלבלב, נמצא כי דיכאון אובחן אצל מרבים מהחולים זמן רב לפני אבחון המחלה, ולכן לעיתים יכול לשמש כמדד וככלי לאבחון המחלה.

איזה תפקיד משחקים התסמינים בתהליך האבחון?

כל התסמינים שמתוארים לעיל הינם תסמינים שאינם ספציפיים. המשמעות היא שתסמינים אלה יכולים לנבוע כתוצאה ממגוון רחב של גורמים ולפיכך אינם ספציפיים לסרטן הלבלב. הואיל ומדובר בתסמינים שאינם ספציפיים, אין בהם די כדי שאפשר יהיה לקבוע אבחנה של סרטן הלבלב. לפיכך בעוד שהתסמינים צריכים לעורר את החשד לכך שקיימת בעיה הדורשת בירור מעמיק, בסופו של דבר המחלה מאובחנת באמצעות אמצעי הדמיה כמו בדיקת CT, MRI, ERCP (אנדוסקופיה של דרכי המרה והלבלב), בדיקות דם ספציפיות וכיו"ב.

 

אולי יעניין אותך לקרוא גם:

לפרוטומיה לצורך אבחון סרטן הלבלב – כל מה שחייבים לדעת על לפרוטומיה

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן