טיפול בסרטן הלבלב

סוג הטיפול שיקבל חולה שאובחן עם סרטן הלבלב, מושפע ממספר גורמים. בין היתר בקביעת תכנית הטיפולים יש להתחשב במצב בריאותו הכללי של המטופל, בסוג הגידול, במיקום של הגידול בלבלב, במידת ההתפשטות של הגידול לאיברים מרוחקים, בהיקף הגידול ועוד.

לפיכך לפני שניתן יהיה להמליץ על תכנית הטיפולים הרלוונטית למטופל, יש להשלים את ההליך אבחון המחלה, ובין היתר לבצע בדיקות אבחון שונות המשמשות לקבלת מידע בנוגע להיקף הגידול ומידת ההתפשטות שלו, ביניהם בדיקת לפרוסקופיה, שנמצאה יעילה בשנים האחרונות בזיהוי אילו מן החולים מיועדים לניתוח ואילו לא.

ניתוח להסרת הגידול

הטיפול היעיל ביותר והיחיד שמאפשר ריפוי מלא הוא ניתוח להסרת הגידול. הניתוח מבוצע בין היתר בחולים הסובלים מסרטן הלבלב בשלב 1, כאשר המחלה הממוקמת בלבלב, ללא גרורות ו/או חדירה לכלי דם גדולים. כמו כן הניתוח מתאים למטופלים הנמצאים במצב גופני טוב, שלא סובלים ממחלות רקע חמורות.

בחולים הסובלים מגידול בראש הלבלב, ניתוח הבחירה הוא הניתוח על שם WHIPPLE, הכולל כריתה של התריסריון, חלק מהקיבה, חלק מצינור המרה המשותף וראש הלבלב. לאחר הכריתה מבוצע שחזור של מערכת העיכול כך שלדרכי המרה, לקיבה וללבלב יהיה מוצא למערכת העיכול.

לעומת זאת כשמדובר בגידולים שהתפתחו בזנב ובגוף הלבלב, נהוג להסיר את הלבלב ואת הטחול, זאת כיוון שהגידול בלבלב נוטה לשלוח גרורות לטחול, בעיקר כשמדובר בגידול מסוג אדנוקרצינומה. משך האשפוז לאחר ניתוח לכריתת זנב הלבלב עומד על כשבוע ימים ומשך האשפוז לאחר ניתוח לכריתת ראש הלבלב עומד על כשבועיים.

הניתוחים השונים מצריכים מהמטופלים לבצע שינויים מסוימים באורח חייהם. כך לדוגמה יתכן שיצטרכו ליטול אנזימים באופן קבוע, לעבור בדיקות לאבחון גליקמיה באופן קבוע, להשתמש בסותרי חומצה ועוד.

ראו גם: סרטן הלבלב לאחר ניתוח: מתי כדאי לנתח? ואיך נראים החיים לאחר ניתוח?

כימותרפיה

במקרה של מחלה מקומית-מתקדמת, כשאין אפשרות לרפא את החולה בניתוח, נהוג לבצע טיפולי כימותרפיה. התרופות הכימותרפיות ניתנות בעירוי, בזריקה לווריד או בכדורים לבליעה וההשפעה שלהן היא מערכתית: השימוש בכימותרפיה מאפשר להקל על התסמינים ולשלוט על קצב ההתקדמות של המחלה.

כמו כן טיפול כימותרפי ניתן לחולים עם מעורבות של כלי הדם הסמוכים ללבלב, כמו אצל חולים בדרגה 3 של המחלה. בכעשרה אחוז מהמטופלים הנמצאים במצב זה, ניתן יהיה להקטין את הגידול לרמה שתאפשר לבצע ניתוח להסרתו.

טיפולים כימותרפיים מבוצעים גם בחולים שעברו ניתוח להסרת הגידול, לעיתים בשילוב עם רדיותרפיה. במקרים האלו הטיפולים נחוצים לצורך חיסול של תאים סרטניים שייתכן שנותרו בגוף המטופל לאחר הניתוח.

את הטיפולים מקבלים במסגרת של אשפוז יום, כשתכנית הטיפולים משתנה ממטופל למטופל. כך לדוגמה בדרך כלל מטופלים שעברו ניתוח להסרת הלבלב מקבלים טיפולי כימותרפיה במשך כחצי שנה לאחר הניתוח.

טיפול נוסף, אשר נמצא יעיל בשנים האחרונות, הינו  אלקטרופורציה בלתי הפיכה, פרוצדורה אשר פוגעת בתאים בצורה ממוקדת, וכך אינה מאפשרת פגיעה במבנים רקמתיים סמוכים כמו עצבים וכלי דם.

טיפול פליאטיבי

אם המחלה אובחנה בשלב מתקדם מאוד, שבו אין סיכוי לריפוי או להארכת חיי המטופל, המטרה המרכזית של הטיפולים היא להקל במידת האפשר על התסמינים מהם סובל המטופל ולאפשר לו איכות חיים טובה ככול הניתן. בשלב זה הטיפול מוגדר כטיפול פליאטיבי או כ"טיפול תומך". גם בשלב זה יתכן שהמטופל יעבור טיפולי כימותרפיה ו/או רדיותרפיה כדי לצמצם את היקף הגידול, בעיקר במקרים שבהם הגידול יפעיל לחץ על רקמות ויגרום לכאבים ולתסמינים שונים אחרים.

הטיפול הפליאטיבי משתנה בהתאם לתסמינים שמהם סובל המטופל ובהתאם לגורמים שהובילו להתפתחות התסמינים. בין היתר יתכן שיוחדר תומכן לפתיחת חסימה שגרמה לצהבת, רוב הסיכויים שייעשה שימוש בסוגים שונים של משככי כאבים ועוד.

אולי יעניין אותך גם:

האם חולי סרטן הלבלב יכולים לקבל חיסון נגד קורונה?

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן