תרופה ביולוגית חדשה עשויה לרפא לוקמיה

מאת: מערכת האתר 29.6.2020

בעולם הרחב, לוקמיה מהסוג Acute myeloid leukemia גורמת ל-150 אלף מקרי מוות בשנה. המחלה פוגעת בעיקר בגברים.תרופה ביולוגית חדשה עשויה לרפא לוקמיה הסטטיסטיקה מעלה כי מעל 60 אחוז מהחולים יילכו לעולמם בתוך פחות מ-5 שנים מרגע גילוי המחלה. בקשישים, האחוז מזנק ל-90 אחוזים. וכעת, נמסר כי תרופה ביולוגית חדשה שמעוררת הדים בעולם עשויה להביא למהפך. התרופה הביולוגית, שפותחה בישראל, כבר הגיע לשלב הניסויים ותוצאות בהחלט טובות.

האם מציון תצא בשורה ל-AML?

מחקר שמעורר הדים בעולם, יצא לדרך באוניברסיטה העברית. החוקרים ביצעו התקדמות וכברת דרך בפיתוח תרופה שפועלת לחיסול הלוקמיה בדרך שונה לחלוטין מן הטיפול המקובל. עד כה, הטיפולים במחלה בעיקר מבוססים על כימותרפיה. טיפולים אגרסיביים מאוד, שלפי הנתונים לא מצליחים להוות בשורה מספקת לחלק גדול מהחולים. המחקר, שבראשו הפרופסור בן נריה, הניב תרופה ביולוגית שמתייחסת לתאי הסרטן בצורה שונה מאוד לעומת כימותרפיה (משיגים זיהוי בררני).

כיצד מעריכים את השפעת התרופה היום?

במחלה, נרשמת פגיעה חריפה ביכולת ייצור הדם התקין במוח העצמות. הגוף מתקשה לייצר תאים תקינים ובמקום זאת, גדל מאוד מספרים של תאים לבנים שלא מתפתחים. עם הזמן, הגוף מתקשה לייצר תאים בריאים והתוצאה – הגוף נעשה חשוף מאוד לזיהומים.

תאי הדם התקינים פוחתים ומופיעים דימומים, אנמיה ותחלואה נלווית. בשלב זה, עדיין לא הוחל בניסויים בבני אדם, כך שאת ההשפעה המוערכת יודעים לנתח על פי ניסויים בחיות מעבדה. הצלחה של כ-50 אחוזים הושגה נכון להיום ומדובר בהישג משמעותי.
עד כה, כימותרפיה הייתה הדרך המרכזית לטיפול, להשגת הפוגה במחלה. לצורך ריפוי, אפשרית גם השתלת מוח עצם או טיפול בתאי גזע אולם עדיין, אחוזי הריפוי אינם מאפשרים לנוח על זרי הדפנה. חברות פיתוח רפואי ותרופות מעבר לים מגלות עניין בהמשך המחקר ואף מתחילות לבחון השתתפות בפיתוח.

בקרוב נגיע רחוק: בעתיד הנראה לעין יאושר ניסוי קליני אנושי

חוקרים מסבירים כי בעתיד הנראה לעין צפוי להיות מאושר השלב הבא בניסוי. כלומר, ניסוי קליני בבני אדם. אם התוצאות ישוכפלו, הרי שהדבר יעניק פתרונות נוספים, הן לצוותים הרפואיים המטפלים והן לחולים.

מנגנון הפעולה של התרופה מבוסס על דרך פעולה ביולוגית. התרופה יודעת לזהות את צורת החלבונים הייחודים של סרטן הדם. התאים הסרטניים במחלת AML מגיבים בצורה לא מספקת לטיפולים הקיימים. התרופה הביולוגית, לעומת זאת, מבוססת על כמה מנגנונים שפועלים בצורה מקבילית. בניסויים שכבר נעשו, התגלה שהמחלה טופלה בהצלחה והסרטן לא חזר בקרב כ-50 אחוז מעכברי המעבדה. כעת, כל מה שנותר לקוות הוא שהמשך המחקר והמבדקים בבני אדם יצליחו להראות את אותן התוצאות או אפילו טובות יותר.

מהו עתיד הטיפולים הביולוגיים?

אנשים שחלו בסרטן הדם מראים ירידה בספירת הדם. השפעות ידועות כוללת עור חיוור, נשימה כבדה, נטייה לשטפי דם, דימומים, חוסר תיאבון, כאבים בעצמות ועוד. רופאים מדגישים כי אלה סימפטומים כללים, שיכולים להעיד גם על מחלות נפוצות ושכיחות.

ומה באשר לעתיד הטיפולי בלוקמיה?

סביר להניח שבשנים הקרובות לא יחליפו הטיפולים הביולוגיים את האמצעים הקיימים. עדיין נראה טיפולי כימותרפיה (בשאיפה, עם כיוונונים יותר מדויקים). עדיין נראה בשימוש טיפול בתאי גזע או השתלות מוח עצמות בקרב חולים שנמצאו מתאימים. יחד עם זאת, טיפולים ביולוגיים ואימונותרפיה (שיטות לחיזוק מערכת החיסון לזיהוי תאי סרטן ממאירים) ילכו וישתכללו. שיעורי השרידות ואחוז המחלימים צפוי לעלות. ויתכן, כפי שכבר ניתן לראות בחלק מסוגי הסרטן, שהמחלה הקטלנית תהפוך לכרונית, כלומר ניתן יהיה לחיות עם המחלה לאורך שנים ולנהל חיים תקינים ושגרתיים. כן, אפילו ללא תופעות לוואי משמעותיות.

מקורות:
https://en.wikipedia.org/wiki/Acute_myeloid_leukemia

 

אולי יעניין אותך גם:

מהי תרומבוציטמיה ראשונית? וכיצד ניתן לטפל?

בכנס השנתי (בזום) של האיגוד האירופי להמטולוגיה הוצגו מחקרים מעודדים

השתלת תאי גזע לטיפול בסרטן הדם יכולה להיות בשורה אמיתית לחולי לוקמיה

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן