תסמונת הבכי והצחוק בקרב חולי טרשת נפוצה

תסמונת הבכי והצחוק בקרב חולי טרשת נפוצהתסמונת הבכי והצחוק היא תסמונת הפוגעת בכעשרה אחוזים מחולי טרשת נפוצה, כאשר ברוב המקרים התסמונת מתפתחת בשלבים המאוחרים של המחלה.

לתסמונת זו ישנם שמות נוספים כמו לדוגמה תסמונת הבכי והצחוק הלא רצוניים או בלעז: Pseudobulbar affect, emotional incontinence, labile affect ועוד. לאורך ההיסטוריה ניתנו לתסמונת זו שמות רבים, אך כיום המונח המקובל ביותר הוא involuntary emotional expression disorder, כלומר "הפרעת הבעת רגשות לא רצונית".

מה הם הגורמים לתסמונת הבכי והצחוק בחולי טרשת נפוצה?

ראשית יש לציין כי תסמונת זו אינה ייחודית כלל וכלל לחולי טרשת נפוצה, כשלמעשה ישנו מגוון רחב של הפרעות נוירולוגיות ופסיכיאטריות המעמידות את הלוקים בהן בסיכון מוגבר לסבול מתסמונת זו. ככול הנראה הגורם לתסמונת הוא הפרעה ברשת תאי העצב במוח השולטים על ייצור הרגשות וויסות הבעת הרגשות. כתוצאה מכך, לא אחת גם אם האדם לא סובל מצער רב, הוא בכל זאת לא יוכל לשלוט בעצמו ויפרוץ בבכי ולחילופין אם הוא סובל מצער רב, ישנו סיכוי שיפרוץ בצחוק.

החולים הנפגעים מתסמונת זו בשכיחות הגבוהה ביותר הם חולי שבץ, אנשים לאחר חבלת ראש, חולי פרקינסון, חולי טרשת נפוצה, חולי אלצהיימר, חולי מחלת ליים ועוד. כמו כן התסמונת עלולה לפגוע בסובלים מגידולי מוח, דיכאון מג'ורי, מחלת ווילסון, עגבת, אנצפליטיס, מחלות אגירה מטבוליות שונות ועוד. בעוד ששכיחות התסמונת בחולי טרשת נפוצה היא עשרה אחוז, הרי שבקרב חולים לאחר שבץ השכיחות גבוהה יותר באופן משמעותי ונעה בין 28-52 אחוז.

מה הם התסמינים של תסמונת הבכי והצחוק בחולי טרשת נפוצה?

בדרך כלל התסמונת לא תהיה הבעיה היחידה ממנה יסבלו החולים בטרשת נפוצה שכן באוכלוסייה זו הופעת התסמונת מקושרת בדרך כלל להידרדרות אינטלקטואלית חמורה, נכות פיזית ולקות נוירולוגית וכפי שציינו, לרוב מופיעה בשלבים מתקדמים מאד של המחלה. לפי המחקרים שנערכו בנושא זה נראה כי עשרה אחוז מהחולים בטרשת נפוצה יסבלו לפחות מהתקף אחד של התסמונת, המורכבת בין היתר מהתסמינים הבאים:

  • סף תגובה נמוך לגירויים המעוררים רגשות – הכוונה היא לכך שמאורע שלרוב לא היה גורם לעצב רב, הופך למעציב ביותר והדבר נכון גם בנוגע לאירועים מצחיקים או משמחים.
  • הבעת רגשות בצורה לא מותאמת למציאות – ירידת סף התגובה מובילה לכך שהחולה מביע רגשות בצורה שלא הולמת את הנסיבות.
  • היפוך תגובה – החולים עשויים לצחוק בקול רם וללא כל שליטה בתגובה למשמע חדשות עצובות מאוד או לבכות לאחר שייחשפו לסיפור משעשע למשל.
  • תגובה רגשית לאירוע ניטרלי מבחינה רגשית – ישנם חולים שעשויים להגיב בצורה רגשית לאירועים או מידע ללא כל תוכן רגשי.
  • בדרך כלל התסמונת באה לידי ביטוי בהתקפים ומשפיעה על התגובה הרגשית מספר פעמים ביום. התגובות הלא תקינות יכולות להימשך בין מספר שניות לכמה דקות ברציפות.

חולי טרשת נפוצה הסובלים מתסמונת הבכי והצחוק עלולים להימנע ממפגשים חברתיים ובנוסף חולים רבים מדווחים כי התסמונת מקשה עליהם את התפקוד במקום העבודה או בכל סביבה שבה מתקיימת אינטראקציה עם אנשים אחרים. למעשה חלק ניכר מהלוקים בתסמונת מדווחים על נסיגה חברתית משמעותית משום שהתגובות הרגשיות הלא צפויות גורמות להם למבוכה רבה.

כיצד מאבחנים את תסמונת הבכי והצחוק בחולי טרשת נפוצה?

האבחון מתבסס על התמונה הקלינית, גורמי הסיכון והתסמינים מהם סובל הנבדק. חשוב במיוחד לבצע אבחנה מבדלת בין דיכאון לבין תסמונת הבכי והצחוק שכן שתי ההפרעות נושקות זו לזו ומזכירות זו את זו במאפיינים מסוימים. כמו כן חשוב להבחין בין תסמונת הבכי והצחוק לבין בעיות רגשיות אחרות שעשויות להופיע במטופל, שיש בהן כדי להזכיר את התסמונת מבחינה קלינית. כמובן שבמקרים מסוימים הדיכאון למשל מופיע במקביל לתסמונת הבכי והצחוק וחשוב להיות ערים לכך ולבדוק במהלך האבחון האם אכן מצב זה של תחלואה נלווית מתקיים במטופל.

כיצד מטפלים בתסמונת הבכי והצחוק בחולי טרשת נפוצה?

הטיפול מבוסס על חינוך הסביבה של המטופל והמטופל עצמו והעשרת הידע בנוגע לתסמונת. בעבר נהוג היה להשתמש גם בתרופות נגד דיכאון, אך כיום ישנה תרופה ייעודית הניתנת לחולים הסובלים מתסמונת זו הנקראת נודקסטה (Nudexta). התרופה ניתנת לרכישה בישראל ונחשבת לבעלת רמת יעילות גבוהה מאוד לטיפול בתסמונת.

ראו גם:

טרשת נפוצה ומחלות נוספות

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן