הדמיית תהודה מגנטית MRI

הדמיית תהודה מגנטית MRIMRI היא בדיקה המשמשת להדמיה של איברים פנימיים, במהלכה הנבדק לא נחשף לקרינה מייננת. זאת בניגוד לבדיקת CT, המשמשת למטרה זהה. על פיתוח מכונת ה-MRI הראשונה, הוענק ב-2003 לפרופ' פיטר מנספילד ולפרופ' פול לוטרבור, פרס נובל לפיזיולוגיה או לרפואה.

בסריקת MRI משתמשים בין היתר לצורך מדידת תפקודי הלב ולצורך דימות של הלב, לצורך דימות של כלי דם, דימות של מערכת העצבים המרכזית, דימות המפרקים ועוד.

מדוע נהוג לשלוח את המטופלים לבדיקת CT ולא לבדיקת MRI?

בדרך כלל בהינתן החשד לכך שהמטופל סובל מגידול בלבלב, MRI לא תהיה הבדיקה הראשונה שתוצע לו, כשברוב המקרים הוא יופנה לבדיקת CT. בדיקת CT מאפשרת ברוב המוחלט של המקרים להגדיר את סוג הגידול, לקבל הערכה מדויקת בנוגע לגודלו ולמעורבות של כלי הדם הממוקמים בסמיכות אליו וכן לקבל מידע בנוגע לגרורות מרוחקות. בבדיקת MRI נעשה כיום שימוש בררני במטופלים עם חשד לסרטן הלבלב שכן ברוב המקרים בדיקתCT תספיק לרופא כדי לקבוע לאבחן את המחלה.

מה ההבדל בין בדיקת CT לבדיקת MRI?

מבחינת רגישות לגידולים בלבלב, אין הבדלים משמעותיים בין בדיקת MRI לבדיקת CT. שתי הבדיקות מאופיינות ברגישות דומה ובשל העובדה שבדיקתCT היא בדיקה זולה יותר וזמינה יותר, נהוג להמליץ על בדיקה לפני שממליצים על בדיקת MRI. יחד עם זאת בדיקתCT  חושפת את המטופל לקרינה מייננת וזאת בניגוד לבדיקת MRI. אי לכך כשמדובר במטופלים שידוע לגביהם מראש שיצטרכו לעבור בדיקות הדמיה באופן קבוע, יש לתת עדיפות ל-MRI.

מה צריך לדעת לפני שניגשים לבדיקה?

בדיקת MRI מבוצעת בשכיבה על מיטה שנעה על מסילה. לאחר שהחולה נשכב ומתמקם, המיטה מחליקה לתוך המכשיר, הבנוי כמעין מחילה עגולה. בשלב הזה הסורק יתחיל לנוע במהירות מסביב לגופו של החולה כשהוא נתון בתוך קופסת פלסטיק גדולה, היוצרת את "המחילה".

מכשירי ה-MRI המודרניים מרעישים מאוד ולכן בהתאם לצורך יסופקו לנבדק אוזניות אטומות לרעש ו/או אטמי אוזניים. כמו כן בהתאם לצורך יקבל הנבדק עירוי של חומר ניגודי המסייע להפקה של תמונות ברורות יותר. משך הבדיקה כחצי שעה והתוצאות מתקבלות לאחר פענוח הממצאים בתום עשרה ימים לכל היותר.

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן