תגלית חדשנית מאפשרת להילחם בתאי סרטן על ידי שימוש ברכיבים המצויים בתאים הסרטניים עצמם

מחקרתגלית חדשנית המהווה פריצת דרך של ממש מרעידה לאחרונה את עולם המדע. התגלית המסעירה שהספיקה תוך זמן קצר לעורר הדים בכל רחבי הקהילה המדעית העוסקת בחקר הסרטן, עוסקת באפשרות להילחם בתאי סרטן על ידי שימוש ברכיבים המצויים בתאים הסרטניים עצמם.

צוות החוקרים שערך את המחקר, התמקד בתאי גרורות של סרטן הריאות וסרטן העור ומצא כי התאים נושאים מעין דגלים ביולוגיים הניתנים לזיהוי.

יתרה מכך – צוות החוקרים גילה כי ניתן לגרום למערכת החיסון לזהות את הסמנים הביולוגיים האלו ולהוביל לכך שתאי מערכת החיסון יילחמו בתאים הסרטניים באופן ממוקד. הדגלים שזוהו דומים מאוד לרצפטורים ונמצאים אך ורק על תאי הסרטן. אי לכך, הם מהווים מטרה נוחה לטיפולים חדשניים שבהם רותמים את תאי מערכת החיסון למלחמה בגידולים מסוימים.

כך למשל אחת מהטכניקות מתמקדת בתקיפה של תאי הסרטן באמצעות תאי T הקיימים בתוך גידול הנקרא לימפומה, כאשר בדרך כלל תאים אלה מדוכאים על ידי הגידול. מטבע הדברים, על מנת שניתן יהיה לכוון את תאי מערכת החיסון לתקוף באופן ממוקד את התאים הסרטניים המרכיבים את הגידול, יש תחילה לסייע להם לזהות את התאים.

לפי המומחה לחקר הסרטן, דוקטור סוואנסטון צ'רלס, שעמד בראש צוות החוקרים, הדגלים החדשים שזוהו הם למעשה "עקב אכילס" של הגידול, שכן באמצעותם יוכלו תאי מערכת החיסון לזהות את התאים הסרטניים לצורך התקיפה.

אודות המחקר

צוות המחקר שכלל חוקרים מהקולג' האוניברסיטאי של לונדון, מאוניברסיטת MIT ומאוניברסיטת הרווארד שבארצות הברית, מצא שבקרב המטופלים האונקולוגים שהתנדבו להשתתף במחקר, ניתן היה לזהות תגובה ברורה של המערכת החיסונית. עם זאת, הפעילות החיסונית הייתה יותר מדי חלשה ולא אפקטיבית בשביל להשמיד את הגידול.

כאשר בחנו לעומק את הפעילות של מערכת החיסון, הבחינו החוקרים בכך שחלק מהתאים של מערכת החיסון זיהו את אותם דגלים ביולוגיים בתאי הגידול, אך מערכות ההגנה של הגידול הביסו אותם או שמספרם היה קטן מדי. לפי דוקטור סוואנסטון, התגלית המרעישה חושפת את העובדה שבתוך הגידולים הסרטניים ישנם תאים השייכים למערכת החיסון המסוגלים לזהות את התאים הסרטניים ולתקוף אותם.

מה הן ההשלכות היישומיות של המחקר?

החוקרים שערכו את המחקר מקווים שבעתיד ניתן יהיה ליטול דוגמית רקמה מהגידול הסרטני, למפות את החומר הגנטי המצוי בו ולזהות בצורה ברורה את אותם דגלים הנמצאים בתאים הסרטניים. לאחר מכן ניתן יהיה לבודד את תאי מערכת החיסון המצויים בתוך הגידול הסרטני, לשכפל אותם בתנאי מעבדה ולאחר השכפול, להזריק אותם לגידול. באופן הזה ניתן יהיה להעצים את פעילות מערכת החיסון ולתקוף את הגידול בצורה ממוקדת מאוד.

כמו כן לפי החוקרים ייתכן שהתגלית תאפשר בעתיד ליצור מעין חיסון נגד סרטן תוך שימוש באותם דגלים ביולוגיים. במקרה הזה ניתן יהיה להזריק את הסמנים הביולוגיים למטופל וכך לגרום לתאי מערכת החיסון לתקוף את תאי הגידול. כמובן שטיפול זה יהיה חייב להיות משולב עם טיפול שמסוגל לעצור את הנטרול של תאי מערכת החיסון על ידי הגידול. החוקרים הביעו תקווה כי תוך שנתיים עד שלוש שנים יוכלו להתחיל לבצע ניסויים בחולי סרטן הריאות.>

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן