שינויים קוגניטיביים בטרשת נפוצה: טיפול והתמודדות

חוסר תפקוד קוגניטיבי בטרשת נפוצהברוב המקרים, אנשים עם טרשת נפוצה (MS) מתפקדים ביעילות בחיי היומיום שלהם. אך חולים רבים חווים בעיות חשיבה מסוימות בזמן כלשהו במהלך המחלה. בדומה לתסמינים אחרים של טרשת נפוצה, תסמינים קוגניטיביים משתנים במידה רבה מאדם לאדם.

המחלה משפיעה על היכולת לזכור אירועים אחרונים ולתפקד. חלק מהחולים מדווחים אף על מאמץ וזמן ארוך יותר הדרושים להם להיזכר במשהו באופן אקטיבי. למרבה המזל, קיימות שיטות רבות בהן ניתן לפצות על בעיות אלו.

השפעת טרשת נפוצה על החשיבה

בעיות אלו נפוצות בעיקר בקרב גברים עם המחלה, ומתבטאות במיוחד בצורך למצוא מילים או לזכור אירועים מהעבר. חלק מהחולים מתקשים לבצע יותר מפעולה אחת בכל פעם, או שהם זקוקים לזמן רב יותר לעבד מידע או ללמוד משימות חדשות.

חלק מהחולים מתקשים יותר להתרכז במשך פרקי זמן ארוכים או לעקוב אחר המשך רציף של פעולותיהם, אם הפעילות נקטעה. הם מתארים תחושה זו כאילו אינם מסוגלים לתפקד בקצב רגיל.

כל אלו הם תסמיני קוגניציה לקויה, קשיים בתהליך חשיבה. כשליקויים אלו מדדו בקפידה במחקרים, רוב האנשים עם טרשת נפוצה נמצאו כסובלים מבעיה כלשהי במדידת כישורים קוגניטיביים.

למידה – הפנמה ושליפת מידע, זכרון לטווח הקצר.

פתרון בעיות – חלק מהחולים מתקשים במהלך ביצוע תוכניות ופתרון בעיות. הם יודעים מה הם רוצים לעשות, אך מתקשים לדעת היכן להתחיל, או מתקשים לעבד את השלבים הכרוכים בהשגת מטרותיהם. מצב זה עשוי לגרום לבלבול ומתח, אשר עלול לעכב למידה וזיכרון.

בעיות תעסוקה – אפילו בשלב מוקדם של טרשת נפוצה, בעיות עם קוגניציה עשויות להשפיע על העבודה. למעשה, מחקרים הוכיחו כי בעיות קוגניטיביות הן סיבה עיקרית הגורמת לחולים להפסיק לעבוד.

התרופות מטפלות בתסמינים אך משפיעות על החשיבה

אך הן עלולות לגרום לבעיות חשיבה, לכן בשלב אבחון הבעיות הקוגניטיביות, יש לבדוק את התרופות על מנת לקבוע אם הן עשויות להפריע לקוגניציה. התרופות הבאות עשויות להשפיע על חשיבה:

  • תרופות סטרואידים.
  • מרפי שרירים.
  • מספר תרופות נוגדות דיכאון.
  • תרופות הרגעה חזקות.
  • תרופות מסוימות לטיפול בהתקפים.
  • אנטי כולינרגים.
  • תרופות להורדת כולסטרול.

אם נמצא כי אחת או יותר מהתרופות עלולות לגרום לבעיות קוגניטיביות, יש להתייעץ עם הרופא כדי לראות אם ניתן להפחית את המינון או להפסיק את נטילת התרופה, או אם קיימים טיפולים אלטרנטיביים בהם ניתן להשתמש.

אבל גורמים רבים יותר העשויים להפריע לחשיבה

חולי טרשת נפוצה שסובלים במקביל גם מגורמי סיכון נוספים כגון דיכאון, ועלולים להתקשות להתרכז או לזכור משימות, פעולות, מצבים ואנשים. מצב זה עשוי להשתפר עם טיפול בדיכאון.

כשחולי טרשת נפוצה שותים אלכוהול בצורה מוגזמת, או שהשתמשו בסמים, הם עשויים לחוות שינויי חשיבה. אם המחלה גורמת להם להפרעות שינה, הם עלולים לחוות בעיות זיכרון הקשורות למניעת שינה.

חלק מהאנשים עם מצבים רפואיים כגון בלוטת תריס נמוכה עשויים לחוות גם בעיות זיכרון. גורמים אלו צריכים להילקח בחשבון כאשר מופיעות בעיות קוגניטיביות בטרשת נפוצה.

טיפולים בפגיעה קוגניטיבית בטרשת נפוצה

שתי תרופות תקן מאושרות על ידי ה-FDA לטיפול בטרשת נפוצה הוכחו כמאטות קוגניציה שלילית במחלה, בהשוואה לתרופות פלצבו. תרופה אחת משפרת מדדים קוגניטיביים, ותרופה אחרת, המשמשת לטיפול במחלת אלצהיימר, הוכחה כעילה לשיפור קוגניציה מדידה בטרשת נפוצה. תרופות אחרות נחקרות כיום לטיפול בבעיה זו.

ניתן  לשקול גם שיקום קוגניטיבי, טיפול לא תרופתי אשר עוזר לשמר ואף לשפר את תפקוד החולה. לרוב יש צוות רופאים רחב הקובע יעדי שיקום ועוזר לחולה להגיע ליכולותיו המקסימליות תוך שימוש בעזרים וטכנולוגיות מפצות.

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן