שיטות אבחון חדשות לבעיות בבלוטת התריס

שיטות אבחון חדשות לבעיות בבלוטת התריסכשליש מהאוכלוסייה עלולים לסבול בשלב כלשהו מבעיות בבלוטת התריס, על כן שיטות האבחון, הבדיקות והמודעות לנושא הינן בעלות חשיבות רבה ותורמות ליכולת ההתמודדות עם הבעיות השונות ומשפרות את דרכי הטיפול בהן.

בלוטת התריס או בלוטת המגן היא בלוטה קטנה הנמצאת בחלק הקדמי של הצוואר, הבלוטה מורכבת משתי אונות מחוברות באמצעות גשרון. בלוטת התריס משתייכת למערכת האנדוקרינית ואחראית בין היתר על ייצור ההורמון תירוקסין אשר הינו בעל תפקיד חשוב בוויסות תהליכי חילוף החומרים בגוף, חוסר או עודף של החלבון עלול לגרום לתופעות בעלות השפעה שלילית על הגוף.

אבחון גושים בבלוטת התריס

אחת הבעיות השכיחות הקשורות בבלוטת התריס היא הופעת גושים המופיעים ב-15% עד 30% מהאוכלוסייה והשכיחות גדלה עם הגיל. כיום בעזרת שיטות הדמיה מתקדמות הכוללות בדיקות אולטרסאונד, דופלקס צוואר ובדיקות הדמיה הנוגעות לבעיות אחרות ניתן לזהות ולאבחן את הופעת הגושים באופן טוב יותר מבעבר.

קיימת חשיבות רבה בהבחנה בין גושים שאינם מסוכנים לבין גושים סרטניים המהווים כ-5% מכלל הגושים המתגלים. בדיקת האולטרסאונד מאפשרת להבדיל בין גושים חשודים לכאלה שאינם מסוכנים כאשר המאפיין את הגושים החשודים הוא צביעתם בצבע כהה יותר משאר הבלוטה והיותם בעלי גבולות בלתי סדירים.

בדיקת הגושים החשודים

בדיקת גושים בבלוטת התריס נקראת FNA והיא מתבצעת על ידי ניקור של הגוש בעזרת מחט עדינה, הבדיקה נחשבת לפשוטה ונטולת סיכונים, אינה מצריכה הרדמה ולרוב אינה כואבת, התשובה מגיעה בדירוג על פי סולם של 1-6 כאשר הרמה הראשונה מעידה שאין סיכון והרמה הגבוהה מצביעה על גידול ממאיר, בתווך ישנם ממצאים על גידול שפיר, סיכון לא מוגדר וחשד לממאירות.

במידה ותוצאות הבדיקה תקינות מומלץ להמשיך במעקב ובמקרה של גוש ממאיר החולה יופנה לניתוח, כאשר היקף הניתוח תלוי בגודל הממצא, קשריו עם האונה השנייה וזיהוי בלוטות לימפה חשודות בצוואר כאשר במקרים חמורים תידרש כריתה של בלוטת התריס כולה, לאחר הניתוח יותאם המשך טיפול ומעקב.

שיטות אבחון מולקולרי

בשנים האחרונות התפתחו שיטות אבחון מולקולריות המסייעות בזיהוי מידת הממאירות של גושים בבלוטת התריס. בארץ קיימות שתי אנליזות: בדיקת רוזטה ריוויל של חברת רניום ובדיקת אפירמה של חברת כצט. בדיקת הריוויל עוקבת אחר רצף של מקטעי RNA האחראים על ביטוי הגנים, זוהי בדיקה שפותחה בישראל והיא עדיין נמצאת בשלבי בדיקה ופיתוח תוך המתנה למחקרים אשר יאשרו כי ניתן להתבסס על תוצאותיה.

בדיקת אפירמה היא השיטה המובילה בארה"ב ופועלת בלמעלה מ-20 מדינות ברחבי העולם, מחקרים רבים אודות הבדיקה העלו כי הבדיקה חוסכת ניתוחים בלתי הכרחיים ומונעת סיבוכים ובעיות הנובעים מניתוחים של בלוטת התריס. מהות הבדיקה הוא הביטוי של גנים הקשורים בהתפתחות סרטן בלוטת התריס וניתן באמצעותה לשלול ממאירות.

סוגי גידולים בבלוטת התריס

ישנם מספר סוגים לגידולים בבלוטת התריס ושניים שכיחים ביותר הנקראים פפלירי ופוליקולרי, גידולים אלה מתפתחים באופן איטי יחסית והטיפול בהם יעיל מאוד כאשר הסיכוי להחלמה קרוב ל-100% כאשר הם מתגלים בשלב מוקדם.

במקרים בהם יש צורך בכריתת בלוטת התריס ישנם סיבוכים אפשריים הכוללים פגיעה במיתרי הקול ופגיעה בבלוטה האחראית על מאזן הסידן בגוף. בעבר הבדיקות התבססו על בחינה מיקרוסקופית של הדגימה ותדירות הניתוחים הייתה גבוהה שלא לצורך כאשר ב-80% מהמקרים נמצא כי הגושים היו שפירים. הבדיקות והאבחון כיום מאפשר זיהוי מדויק וברור יותר באשר לממאירות הגושים ועשוי לחסוך ניתוחים שלא לצורך.

אולי יעניין אותך גם:

פיזיותרפיה אחרי ניתוח לכריתת בלוטת התריס

>

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן