סרטן הלבלב – רשלנות רפואית באבחון או בטיפול

רשלנות רפואית או איחור באבחון הינו גזירה רעה בכל מחלה שהיא, אך כאשר מדובר על סרטן הלבלב, הגזירה היא קשה אף יותר. אבחון מוקדם של סרטן הלבלב הינו משמעותי ואף קריטי לשיפור סיכויי הריפוי ממנו ולהצלחת הטיפול ואפשרויות הניתוח.

האבחון המוקדם הינו קשה במיוחד, מכיוון שבמרבית המקרים אין תסמינים מוקדמים בניגוד לסרטנים אחרים. בנוסף, מכיוון שמרבית התסמינים מופיעים רק בשלבים מתקדמים של המחלה, יהיה קשה מאוד לקבוע האם הייתה רשלנות רפואית. עם זאת, לכל חולה יש זכות לזמן סביר לאבחון ולגישה לכל הבדיקות הנחוצות.

ההגדרה לרשלנות רפואית קובעת כי מדובר במקרה של זילזול בחובה מקצועית, או כישלון במימוש מיומנות מקצועית אשר הייתה צריכה להתבצע. מקרים אלה יובילו לאובדן או נזק כלשהו אשר יוכל להיות מוכח. באחריותם של בתי המשפט להחליט האם היה צורך בפעולות נוספות שלא נעשו במהלך האבחון והטיפול והאם נעשתה פעולה חשודה כפעולה של רשלנות רפואית.

הוכחת רשלנות רפואית

במקרה של סרטן הלבלב, ישנן מספר בדיקות שיש לבצע, לפני שאפשר יהיה להוכיח כי היה חשש לרשלנות רפואית במהלך אבחון המחלה. יש לברר את גורמי הסיכון של החולה, תסמינים אופייניים ובדיקה יסודית. הבדיקה חייבת להיות מעמיקה יותר במיוחד כאשר ישנם גורמי סיכון ידועים והחולה נמצא בקבוצת סיכון.

על הרופא לבצע ולשאול על ההיסטוריה הרפואית המקיפה הקשורה לחולה ולבני משפחתו הקרובה. במקרה של חשש, עליו לשלוח את החולה לבדיקות נוספות, פולשניות יותר, אשר עשויות לסייע באבחון המחלה.

במקרה של משפט או התדיינות משפטית, התובע ינסה להוכיח כי עיכוב באבחון סרטן הלבלב הוא זה שקבע את הפרוגנוזה ותוצאות הטיפול ממנו סובל החולה. ההגנה, לעומתו תטען כי העיכוב באבחון לא השפיע על התוצאה והפרוגנוזה של סרטן הלבלב, מכיוון שללא קשר למועד האבחון, מחלה זו הינה קטלנית, והחולה בלאו הכי היה סובל מפרוגנוזה גרועה.

הסיבות לתביעת רשלנות רפואית

משמעותה של הרשלנות במהלך אבחון סרטן הלבלב היא בעובדה שלפעמים כאשר האבחון מתעכב, החולה עובר את השלב בו הגידול יכול היה להיות מנותח. בכדי לתבוע בתביעת רשלנות רפואית יש להוכיח כי במהלך העיכוב באבחון, המחלה התקדמה לשלב מאוחר יותר. העיכוב באבחון יכול להיות של כמה שבועות ועד מספר חודשים.

תביעת רשלנות תכלול את אחד הגורמים הבאים: אי ביצוע בדיקה נאותה או אי לקיחה של אנמנזה מדויקת הכוללת את כל גורמי הסיכון הפוטנציאליים להתפתחות סרטן הלבלב, אי – הפניית המטופל למומחה לצורך המשך החקירה והאבחון, טעויות שננקטו בפרשנות הבדיקות. או לחילופין, תביעה זו עלולה לכלול גם אבחנה מוטעית של סרטן הלבלב אשר הובילה לבדיקות ואף לטיפול מיותר.

מי נמצא בקבוצות הסיכון?

למרות שפעמים רבות, התסמינים המופיעים הינם תסמינים לא ספציפיים, יש לשים לב ביתר דיוק האם המטופל שייך לקבוצת סיכון, אשר תחשיד לכיוון של סרטן הלבלב. קבוצות הסיכון כוללות:

  • עישון: אשר עלול להכפיל את הסיכון לסרטן הלבלב
  • עודף משקל: עלול להגדיל את הסיכון ב 20%
  • חשיפה לכימיקלים מסוימים במקום העבודה (למשל עבודה בבתי זיקוק)
  • גיל מבוגר: גיל 71 הוא הגיל הממוצע לאבחון סרטן הלבלב
  • מגדר: גברים נמצאים בסיכון גבוה ב -30% לחלות בהשוואה לנשים.
  • היסטוריה משפחתית הכוללת סרטן הלבלב במשפחה
  • שתיה מופרזת של משקאות אלכוהול
  • מחלות כרוניות כמו סוכרת

במקרה והאדם נמצא בקבוצות סיכון אלו, יש לשלול תחילה את הימצאותו של סרטן הלבלב על ידי מספר בדיקות כמו בדיקת CT MRI, אולטרה סאונד ובדיקות דם.

לדוברי רוסית: МЕДИЦИНСКАЯ ХАЛАТНОСТЬ В ОБЛАСТИ ОНКОЛОГИИ – БОЛЬНЫЕ РАКОМ

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן