פריצת דרך בחקר הסרטן באמצעות שיטת הטיפול הנקראת אימונותרפיה

19981059_xxlשיטת הטיפול הנקראת אימונותרפיה שבה משנים את הפעילות של מערכת החיסון על מנת שתאי המערכת יתקפו את התאים הסרטניים, ממשיכה להראות יעילות גבוהה מאוד בטיפול בחולים בלוקמיה (סרטן הדם) שלא הצליחו להפיק תועלת מטכניקות טיפול אחרות.

לפי העיתון הבריטי החשוב, הגרדיאן, בניסוי קליני שנערך בארצות הברית לאחרונה נמצאו ממצאים מרשימים במיוחד בקרב חולי ALL (לוקמיה לימפובלסטית חריפה).

בניסוי, שממצאיו המרעישים הוצגו בכנס של האגודה האמריקאית לקידום המדע, המתקיים אחת לשנה, הצליחו החוקרים לגרום לנסיגת המחלה ב- 94 אחוז מהמשתתפים שחלו ב- ALL וכן הצליחו לגרום לשיפור משמעותי בתסמינים ואף להשרות הפוגה ב-80% מהמשתתפים שחלו ב- NHL (לימפומה שאינה הודג'קין. בימים אלה, החוקרים שערכו את הניסוי שוקדים על פרסום מאמר מדעי שבו יפרטו אודות מהלך הניסוי ותוצאותיו).

יש לציין שזוהי לא הפעם הראשונה שבה התרחשו מעין "ניסים" הודות לטיפול אימונותרפיה. למעשה בחודש נובמבר שנת 2015, הצליחו לגרום להחלמה מלוקמיה שקיננה בגופה של ריצ'רדס לילי, תינוקת בריטית שהייתה על סף מוות. ליילי ניצלה הודות לכך שבאמצעות הטיפול החדשני ופורץ הדרך הצליחו הרופאים לשנות את הפעילות של תאים ספציפיים במערכת החיסון שלה, הנקראים תאי T באופן כזה שגרם להם להתחיל לתקוף ולהביס את תאי הגידול הסרטני.

אודות הניסוי

בניסוי החשוב שנעשה, שנערך בראשות החוקר ממרכז פדר האצ'ינסון לחקר הסרטן בוושינגטון, ד"ר רידל סקוט, עשו החוקרים שימוש בתאי T שנשאבו מהחולים עצמם. אי לכך, התאים התאימו באופן ספציפי רק לחולים מהם נלקחו. יש לציין כי טכניקה זו היא לא המתקדמת ביותר, שכן כיום נעשים כבר ניסיונות להנדס את התאים באופן כזה שיוכלו להתאים גם לחולים אחרים, כלומר לאו דווקא רק לתורם ממנו נלקחו.

עם זאת, למרות שאמנם לא מדובר בטכנולוגיה המתקדמת ביותר בשדה האימונותרפיה, עדיין מדובר בניסוי בעל חשיבות רבה וזאת כיוון שמדובר בניסוי רחב היקף יחסית, שאפשר לבחון את תופעות הלוואי של הטיפול. כך לדוגמה שניים מהמשתתפים הלכו לעולמם כתוצאה מתגובה חריפה וחמורה מדי של מערכת החיסון. כמו כן חשיבותו של הניסוי באה לידי ביטוי בכך שהוא השתמש בתת אוכלוסיות של תאי T ולא בכל תאי ה- T ללא סיווג ובכך תרם רבות לשיפור היעילות של הטיפול.

אימונותרפיה – גאווה ישראלית

רבים לא יודעים זאת, אבל טכניקת האימונותרפיה באה לעולם ושוכללה על ידי זליג אשחר, פרופסור לאימונולוגיה מבית החולים איכילוב ומכון וייצמן, זוכה פרס ישראל. המחקרים של פרופסור אשחר בתחום האימונותרפיה, המהווים את הבסיס לשיטה, החלו כבר לפני כמה עשרות שנים בשנות השמונים של המאה הקודמת והתמקדו בהנדסה גנטית של מערכת החיסון.

לפי פרופסור אשחר, אמנם אכן הניסוי הקליני שהוזכר לעיל צריך לעורר תקווה ואפילו שמחה גדולה, אך לא צריך למהר ולקפוץ למסקנות. זאת כיוון שצריך עוד לחקור מה קורה זמן רב אחרי שנגמר הטיפול. במילים אחרות, לדבריו יש להמתין על מנת שניתן יהיה לדעת לכמה זמן בדיוק תוצאות הטיפול מחזיקות מעמד.

ממשיכים להצעיד את המחקר קדימה

השנה (2016) צריך להתחיל ניסוי קליני דומה כאן בישראל בשני מרכזים רפואיים גדולים ומטבע הדברים בפני החוקרים שאמורים לבצע את הניסוי עומדים לא מעט אתגרים רציניים ביותר. נכון להיום נראה כי הטיפול בשיטת האימונותרפיה מסוגל לפגוע בתאים סרטניים בחולי לוקמיה מסוג מסוים ובחולי לימפומה, אך האתגר האמתי הוא להצליח לפתח שיטה שבה תאי מערכת החיסון יוכלו להילחם גם בסוגים אחרים של תאים סרטניים.>

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן