איך משפיעה בלוטת התריס על הפוריות אצל נשים?

איך משפיעה בלוטת התריס על הפוריות אצל נשים?השמנה, בעיות פוריות, עייפות, מצבי רוח ואפילו נטייה לדיכאון – תסמינים אלו ועוד עלולים להעיד על בעיות בבלוטת התריס. המאמר הבא עוסק בהשפעות בלוטת התריס על הפוריות אצל נשים.

המערכת ההורמונלית בגופנו מורכבת מ-9 בלוטות המייצרות ומפרישות הורמונים. אחת מהבלוטות הללו מכונה בלוטת התריס.

מהי בלוטת התריס?

בלוטת התריס או מה שנהוג לכנות גם בלוטת המגן היא בלוטה אשר מפרישה סוגים שונים של הורמונים. יש לה צורה של מעין פרפר והיא ממוקמת בבסיס של קדמת הצוואר.

בלוטת התריס מייצרת הורמונים שמועברים דרך זרם הדם לכל הרקמות הגוף. אותם הורמונים אחראיים על תפקוד אופטימלי של המוח, של מערכת הלב והשרירים. קיימים שני מצבים נפוצים של חוסר איזון בבלוטת התריס: מצב של תת פעילות ומצב של חוסר פעילות. בעוד מצב של תת פעילות מאופיין באותם תסמינים שתוארו לעיל: עייפות, השמנה, חולשה, עצירות, דופק נמוך, עודף פעילות בא לידי ביטוי בתזיזתיות, חוסר שקט, דופק מהיר, נדודי שינה, ירידה במשקל הגוף, נפיחות בצוואר, איבוד שיער ועוד.

קיימים כל מיני גורמים המעודדים את היווצרותם של שני המצבים ביניהם מחלות אוטיאומניות, חלק מתסמיני של פוסט הלידה, מחסור או עודף ביוד שלמעשה אחראי על הפרשה של אותם ההורמונים, דלקת, קרינה לאזור הצוואר, תזונה לקויה ועוד.

חוסר איזון גורם להשפעה ישיר על שאר הבלוטות ההורמונליות. בכדי שהגוף יהיה מוכן להיכנס להריון, צריכה להיות מופרשת כמות מאוזנת של הורמונים.

איך בלוטת התריס משפיעה על הפוריות?

ההורמונים שבלוטת התריס מייצרת קשורים באופן ישיר להורמוני הרבייה: אסטרוגן ופרוגסטרון.

  • פרוגסטרון – מיוצר באמצעות השחלות כאשר הביצית משתחררת בזמן הביוץ ולמעשה תפקידו להכין את רירית הרחם לקלוט את הביצית בזמן ההפריה. בנוסף, ההורמון מסייע בהסדרת הוסת ואף שומר על רמות אופטימליות של קרישיות הדם. כאשר אין הפריה, רמות ההורמון יורדות ומתחילה הוסת. כאשר אישה נקלטת רמות הפרוגסטרון עולות בצורה משמעותית.
  • אסטרוגן – הורמון אשר מופרש מהשחלות, מבלוטת יותרת הכליה ומהשלייה. הורמון זה תורם לתהליך ביוץ תקין שמסייע לקליטה מוצלחת של הריון ומופרש בין ימי המחזור ישירות לזרם הדם. האסטרוגן מסייע בתהליך עיבוי הרחם. הפרשת ההורמון יחד עם גורמים נוספים, מסייעים להכין את הגוף לקליטה של העובר.

במצבים בהם בלוטת המגן משחררת כמות גבוהה של הורמונים מהסוג הזה – פעילות יתר, או כמות נמוכה מדי- תת פעילות, נגרם מצב של חוסר איזון מה שמעודד בעיות פוריות כמו למשל הפרעות בתהליך הביוץ, וסת לא תקין וכדומה. זו הסיבה, שנשים שמתקשות להיכנס להריון, הדבר הראשון שבודקים הוא בלוטת התריס.

חוסר איזון בבלוטת התריס יכול להשפיע על כל שלבי ההריון השונים:

  • לפני ההריון – השחלות לא משחררות ביציות, מחזור לא סדיר, הפלות, רמות גבוהות של הורמון הפרולקטין שאחראי על תהליך ייצור החלב בשדיים. בשלב זה רמות גבוהות מהורמון הפרולקטין יכול להפריע לתהליך קליטה תקין של הריון.
  • בזמן ההריון – תהליך ההתפחות של העובר תלוי בהפרשת ההורמונים שבלוטת המגן מייצרת ולכן אם הוא לא מקבל את ההורמונים הללו בכמות נכונה, זה יפגע בהתפתחות שלו.

איך מטפלים?

ובכן, קיימות שיטות שונות שמטרתן לאזן את תפקוד הבלוטה. הטיפול הקונבנציונאלי הוא טיפול תרופתי שבא להחליף את ההורמון שהבלוטה לא מייצרת. בנוסף, שינויים בתזונה ובאורח החיים, פעילות גופנית, טיפול נטורופתי, דיקור, טיפול באמצעות פרחי באך, רפלקסולוגיה הם רק חלק מהטיפולים הנפוצים שמטרתם לאזן את הבלוטה הן במצבים של תת פעילות והן במצבים של יתר פעילות.

>

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן