זכויות לחולי אפילפסיה בביטוח לאומי ומוסדות המדינה

עומס חוםאמנם לא כל ילד או מבוגר הסובל מאפילפסיה אכן זכאי לזכויות מיוחדות מטעם מוסדות המדינה והמוסד לביטוח לאומי בפרט, אך ישנם מקרים מסוימים, בהם ההתקפים האפילפטיים יוצרים בעיות בתפקוד היומיומי, בהחלט ייתכן כי ניתן יהיה לקבוע כי המבוטח סובל מאחוזי נכות בגובה מסוים ועל רקע זה זכאי לזכויות מסוימות, עליהן נפרט במאמר זה.

גמלת ילד נכה

לפי תקנות המוסד לביטוח לאומי, ניתן להכיר בילד כזכאי לקבלת גמלת ילד נכה, כל עוד הוא זקוק במשך שישה חודשים לפחות באופן קבוע לפחות לשלושה מבין הבאים:

  • ישנה נוכחות תמידית של מבוגר אחראי בשל אירועים רפואיים המתרחשים באופן תדיר הדורשים טיפול בהול של אדם אחר.
  • אשפוז במשך שלושים ימים לכל הפחות בששת החודשים שקדמו להגשת התביעה לקבלת גמלה (אשפוז בבית חולים, לא כולל אשפוז בחדר מיון) או אשפוז במשך חודש וחצי (45 ימים) במהלך השנה שקדמה להגשת הבקשה. בהקשר זה אשפוז יכול להיות גם אשפוז בבית אם מדי יום ביקרו את הילד אחות או רופא וכן אשפוז יום.
  • מעקב במרפאת מומחים לפחות פעם אחת במהלך ששת החודשים שקדמו להגשת הבקשה.
  • טיפול תרופתי נגד פרכוסים באופן יומיומי.

הגמלה משולמת בהתאם לאופי וחומרת הלקות הנוירולוגית ואינה קבועה אלא נבדקת מעת לעת. זאת כיוון שמדובר במחלה דינמית שיכולה עם השנים להיות קלה יותר או לחילופין להחמיר. סכום הגמלה המלאה עומד על 2189 שקלים (כאשר מדובר על שיעור של 100%).

ילד שמקבל את הסכום המרבי יקבל בנוסף 17% תוספת (372 שקלים) מדי חודש. כמו כן אם מדובר בילד מעל גיל שלוש שנים, הזקוק לסיוע הזולת לביצוע פעולות יומיומיות, יתווספו לגמלה 1029 שקלים מדי חודש.

קצבת שירותים מיוחדים לחולי אפילפסיה

קצבת שירותים מיוחדים היא קצבה המשולמת לגברים ונשים מגיל 18 ועד גיל הפרישה לגמלאות הזקוקים לעזרת הזולת בביצוע פעולות יומיומיות כמו לדוגמה רחצה, אכילה או ניידות או מבוטחים הזקוקים להשגחה מתמדת של אדם אחר למניעת סכנת חיים לאחרים או לעצמם.

אמנם חולי האפילפסיה לרוב לא נזקקים לסיוע בביצוע פעולות יומיומיות על רקע מחלתם, אך חולים רבים בהחלט זקוקים להשגחה מתמדת. הדבר נכון בעיקר במקרה של חולה שלא ניתן לצפות מראש את בוא ההתקף הבא, כיוון שהוא סובל ממחלה קשה, העמידה לטיפולים השונים.

בשנים האחרונות חולי אפילפסיה רבים לא נמצאו זכאים לקצבת שירותים מיוחדים בוועדה הרפואית של המוסד לביטוח לאומי, אך לאחר ערעור על החלטת הוועדה ופנייה לבית המשפט, נצחו בתביעה ונמצאו זכאים לקבלת הקצבה. לא אחת מדובר בחולים שלא סובלים מהתקפים אפילפטיים בתדירות גבוהה במיוחד, אך מאחר ומדובר בהתקפים שאינם קבועים ולא ניתן לצפות אותם מראש, בסופו של דבר הוחלט שלא ניתן להפקירם, להשאירם לבדם ולהותיר אותם ללא השגחה מתמדת.

חשוב להבין כי הורה המטפל למשל בילד או בתינוק, עלול להוות סכנה לא רק לעצמו אלא גם לאלו בהם הוא מטפל, לו חס וחלילה יחטוף התקף בזמן הטיפול בהם.

פטור ממס הכנסה לחולי אפילפסיה

חולי אפילפסיה הממשיכים לעבוד, שנקבעו להם 100 אחוזי נכות עבור ליקוי אחד בלבד או למעלה מ- 89% בחישוב מיוחד (שקלול של כמה לקויות), יכולים לקבל פטור ממס הכנסה. הזכאות לפטור לא מתחילה באופן אוטומטי ביום שבו נקבעה למבוטח הנכות, אלא רק לאחר 184 ימים ממועד קביעת הנכות. עם זאת, אלו שנמצאים זכאים לפטור ממס הכנסה, יכולים לקבל החזרי מס באופן רטרואקטיבי עד שש שנים תמימות מיום הגשת הבקשה, קחו זאת לתשומת לבכם.

לידיעתכם – ישנן תקרות מסוימות המשתנות מעת לעת של גובה ההכנסה עבורו ניתן לקבל פטור, כשישנו הבדל בין הכנסה מיגיעה אישית להכנסה שאינה מגיעה מיגיעה אישית.

תו נכה לחולי אפילפסיה

ישנם ליקויים רפואיים ומחלות שונות המזכים את מגישי הבקשה באופן אוטומטי בתו נכה. עם זאת, ישנם מקרים רבים בהם תו נכה לא יינתן באופן אוטומטי כשבין היתר מדובר בהפרעות פסיכיאטריות, מצב סיעודי ואפילפסיה. חולה אפילפסיה המעוניין לקבל תו נכה צריך לספק מידע רפואי אובייקטיבי בנוגע למצבו ולשכנע את היחידה לטיפול במוגבלי ניידות כי הוא אכן זכאי לקבלת התו מטעמים רפואיים.

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן