עזרים ואביזרי תנועה וניידות לחולים במחלה ניוונית

עזרים ואביזרי תנועה וניידות לחולים במחלה ניווניתבאופן עקרוני מטרת העל של הטיפול בסובלים ממחלות ניווניות היא לשמר את התפקוד זמן רב ככל שניתן ולהאט את קצב ההתקדמות של המחלה. עם זאת, בחלק ניכר מהמקרים בשלב מסוים הנזק שנגרם למטופל כבר נרחב מאוד ואין מנוס מלהתאים עבורו עזרי תנועה וניידות. הכוונה היא בעיקר לסובלים ממחלות הגורמות לפגיעה בשרירי ההליכה, לפגיעה במערכת היציבה ושיווי המשקל וממחלות ניווניות אחרות המקשות על הניידות העצמאית באופן כללי.

יש לציין כי ישנם חולים הסובלים ממחלות ניווניות, המסרבים להכיר בהידרדרות הגופנית ובפגיעה ההולכת ומחמירה ביכולת הניידות שלהם. כתוצאה מכך, הם דוחים את הרגע שבו הם מתחילים לעשות שימוש במקל הליכה למשל או בכיסא גלגלים לצורך העניין.

חשוב מאוד להבין כי מעבר לכך שעזרי התנועה והניידות משפרים את יכולת הניידות העצמאית, הרי שהם מפחיתים את הסיכוי לנפילות ולכן חשוב להיות ערים לכל החמרה במצב הגופני ולהתאים את העזרים החשובים מוקדם ככל האפשר.

במקרים מסוימים העזרים ישמשו את החולה רק בסיטואציות מסוימות בשלב הראשון ולאחר מכן באופן קבוע כשבכל מקרה יש לבצע הערכה מחודשת של המגבלות אחת לתקופה מסוימת, על מנת שניתן יהיה להבחין בזמן בהידרדרות גופנית ולהתאים לחולה עזרים חדשים. במאמר שלפניכם נפרט אודות העזרים הנפוצים ביותר בתחום זה.

מקל הליכה

מקל הליכה הוא האביזר הבסיסי ביותר, הנמצא בשימוש הנרחב ביותר. המקל משפר את תחושת היציבות וכן מסייע להפחית את העומס מהרגליים. בדרך כלל זהו האביזר הראשון שייעשה בו שימוש. ישנו מגוון רחב של מקלות הליכה כשחלק מהדגמים מצוידים במוט טלסקופי, המאפשר להאריך או לקצר אותם בהתאם לצורך.

הליכון

בניגוד למקל ההליכה, ההליכון מוחזק בשתי הידיים ומתאים עבור חולים הנמצאים במצב קשה יותר מבחינה תנועתית. ישנו מגוון רחב ביותר של סוגי הליכונים הנמצאים כיום בשימוש החולים. ישנם כאלו המצוידים בגלגלים, אחרים מתאימים עבור חולים המרותקים לכיסא גלגלים, המאפשרים לעושים בהם שימוש להתרומם מהכיסא תוך שימוש בידיים בלבד, ישנם דגמים המאובזרים למשל בסל נשיאה בעוד שדגמים אחרים מציעים עיצוב בסיסי ופשוט יותר ועוד.

כיסא גלגלים

כיסא הגלגלים מסייע בדרך כלל לחולים המתקשים ללכת באופן עצמאי, אך לעתים הוא מסייע גם לאלו המתקשים לשבת באופן עצמאי, הזקוקים לרצועות ומשענות מיוחדות. כאשר אדם חולה עובר להשתמש בכיסא גלגלים, בדרך כלל יהיה עליו לבצע שינויים מסוימים בדירתו, כשבין היתר מדובר על הרחבת פתחי החדרים, הנמכת שקעי החשמל, הנמכת מפסקי התאורה ועוד.

להלן פירוט אודות מספר סוגים של כיסאות גלגלים הנמצאים כיום בשימוש:

  • כיסא גלגלים ידני עצמאי ספורטיבי – כיסא גלגלים המופעל באופן עצמאי על ידי המשתמש בו, המיועד באופן ספציפי לעיסוק בספורט. כך לדוגמה ישנם כיסאות המתאימים בעיקר למשחק טניס, אחרים מתאימים לכדורסל ועוד.
  • כיסא גלגלים ידני נדחף – כיסא גלגלים קומפקטי יחסית, הדורש תפעול של אדם נוסף. את הכיסא ניתן לתפעל באמצעות ידיות ייעודיות המותקנות בחלקו האחורי.
  • כיסא גלגלים ממונע – כיסא גלגלים המצויד במנוע חשמלי. ישנם כיסאות גלגלים ממונעים המופעלים באמצעות מוט היגוי הנשלט באמצעות תנועות הסנטר של המשתמש, באמצעות הידיים או באמצעות הזזת העיניים בלבד וכן ישנם כיסאות המופעלים באמצעות הזזת הראש, הרגליים ועוד.

מעלון מדרגות

מעלון מדרגות או זחליל הוא אמצעי ממונע המאפשר לאדם המרותק לכיסא גלגלים לעלות ולרדת במדרגות. השימוש במעלון מדרגות לא מצריך מהחולה להיפרד מכיסא הגלגלים שלו, אלא רק למקם את כיסא הגלגלים על מתקן ההרמה ותו לא.

ראו גם:
מהן הזכויות הרפואיות לחולים במחלות ניווניות?

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן