סרטן הלבלב בשלב 4

סרטן הלבלב בשלב 4סרטן הלבלב מדרגה 4 שכיח יותר ממה שנהוג לחשוב, וזאת מכיוון שסרטן ספציפי זה נוטה להיות מאובחן בשלב מאוחר יחסית, מהסיבה שהוא לא נוטה להתבטא בתסמינים ספציפיים או לעיתים בשל רשלנות רפואית באבחון המחלה, דבר שמעכב את מתן הטיפול הראוי לחולה.

כאשר הסרטן מדורג כשלב 4, הביטוי הוא כי הסרטן התפשט כבר לאיברים אחרים, בדרך כלל כבד או ריאות. גם אם לא ניתן לרפא סרטן בשלב זה, ישנן עוד מספר אפשרויות טיפול אשר ינסו, בין השאר, לסייע לחולה לא לסבול מכאבים. בשלב זה התסמינים אמורים להיות די בולטים ומורגשים, כמו גוון עור צהוב, כאבי בטן חזקים, ירידה קיצונית במשקל, חסימת מעיים, מיימת ועוד.

בדומה לשלבים אחרים במחלה, כדוגמת סרטן הלבלב דרגה 3, גם כאן האתגר בשלב זה של המחלה, היא לא לאבד תקווה גם ולמרות דברי הרופאים. כדאי לבדוק ולהתעניין בניסויים קליניים ומחקרים שונים שנעשים ברחבי העולם בשלב זה של הסרטן, שיציעו טיפולים חדשניים שאינם זמינים עדיין לקהל הרחב. מחקרים אלה עשויים להוביל בסופו של דבר לפריצת דרך בהבנת המחלה או בטיפול בה. כמו כן, יומלץ לחולה בשלב זה לפנות לעזרה נפשית, בין אם במסגרת קבוצה ובין במסגרת משפחתית.

מהו שלב 4?

בדרך כלל הסרטן מקוטלג ומחולק על פי דרגות (1-4) אשר מבטאות את גודלו (T), מעורבות בלוטות לימפה (N) והימצאות גרורות (M). סימון סרטן בשלב 4 יכול לכלול כל גודל שהוא (T), הוא יכול להתפשט או לא להתפשט לבלוטות לימפה (N), וכולל גרורות (M1). הגרורות יכולות להיות באתרים רחוקים כמו הכבד, צפק (רירית חלל הבטן), הריאות או העצמות.

חולים אשר אובחנו עם סרטן הלבלב בשלב 4 יכולים להיות מחולקים לשתי קבוצות: שלב 4A מבטא מצב בו הגידול מוגבל באופן מקומי, אך כולל מעורבות של איברים סמוכים או כלי דם, ולכן אינו יכול להיות מוסר באופן כירורגי. שלב זה נקרא סרטן מקומי או מתקדם.

שלב 4B מבטא מצב בו הסרטן התפשט לאיברים רחוקים, לרוב עם מעורבות של הכבד. בשלב זה עלולים להיות גרורות נוספות, ולכן הוא נקרא שלב גרורתי. מטרת הטיפול בשני שלבים אלו תהיה שיכוך כאבים והארכת תוחלת החיים עד כמה שניתן.

הפרוגנוזה במהלך שלב 4

סרטן הלבלב הוא גורם התמותה הרביעי הנפוץ ביותר. שיעור ההישרדות החציוני בשלב זה הוא בין חודשיים לשישה חודשים.  יש לקחת בחשבון כי אמנם סיכויי ההחלמה בשלב השלב מעט מצטמצמים, אך ההערכות אלו הינן סטטיסטיות בלבד, ועם השנים חלה עלייה בתוחלת החיים של חולים בשלב 4. למרות שאין טיפול אשר מרפא את הסרטן, ישנם מספר טיפולים שיכולים לשפר את איכות החיים עימו.

אנשים מבוגרים עשויים להגיב באופן טוב לטיפול בדומה לצעירים, למרות שתוחלת החיים בקרב אנשים מבוגרים קצרה יותר. תוחלת החיים מתקצרת כאשר ישנן מחלות כרוניות נוספות כמו סוכרת ויתר לחץ דם.

לפעמים, לוקח זמן לעכל את עצם אבחון הסרטן וקבלתו, ואנשים מרגישים כי הם זקוקים לייעוץ, נחמה וקבלה. על הצוות המטפל והמשפחה הקרובה לקחת בחשבון כי לפעמים זקוק האדם לזמן מסוים על מנת להחליט מה לעשות, איך לפעול ובאיזה טיפולים לבחור.

טיפולים לסרטן הלבלב בדרגה 4

טיפול כימותרפי אשר מנסה להרוג את התאים הסרטניים או למנוע מהם להתחלק יכול להינתן בשלב זה באמצעות כדורים או כעירוי תוך ורידי. תרופת הבחירה היא Gemcitabine (Gemzar) באופן בלבדי, או בשילוב עם paclitaxel, erlotinib ו capecitabine.

כימותרפיה עשויה להינתן גם בשילוב עם טיפולי קרינה (chemoradiation) . כך או כך, הכימותרפיה מלווה בתופעות לוואי נפוצות וידועות כמו אובדן שיער, עייפות וסיכון מוגבר לזיהום. יש לקחת בחשבון את יתרונות הטיפול אל מול חסרונותיו, ולהחליט על אופן הטיפול או הרצון בו.

כאשר הגידול הינו גדול בגודלו, הוא עלול להפעיל לחץ על העצבים הנמצאים בקרבה, ועל איברים סמוכים אחרים. לחץ זה עלול לגרום לכאבים וחוסר נוחות. טיפול פליאטיבי ותומך יינתן במצב זה על ידי שיכוך כאבים. במקרים מסוימים, כאשר התסמינים הנובעים מגודל הגידול עלולים להפריע ולגרום לנזקים משניים, יישקל הצורך בניתוח פליאטיבי.

ניתוחים פליאטביים

ניתוח בשלב זה לא יכול להסיר את הסרטן, מכיוון שהוא כבר התפשט לאיברים סמוכים או רחוקים. עם זאת, ניתוחים פליאטיביים מנסים להתמודד עם חסימות שנוצרו עקב המסה הגדלה. ישנם שלושה סוגים של ניתוחים שעשויים להיעשות בשלב 4 לסרטן הלבלב:

  • עקיפת צינור המרה – במקרה ויש חסימה של צינור המרה, כאשר הגידול חוסם את המעי הדק. התסמינים לכך עלולים להיות צהבת אשר תתבטא בעיניים ובעור. ניתוח מעקף מחבר את צינור המרה או כיס המרה ישירות למעי הדק בכדי לעקוף את החסימה. הליך זה ידוע בשם choledochojejunostomy
  • מיקום סטנט – הסטנט אשר הינו צינור מתכת דק ימוקם בצינור המרה החסום כדי לסייע בפתיחתו ובניקוזו. החומרים המופרשים ינוקזו אל מחוץ לגוף או לתוך המעי הדק. במקרה ויש חסימה במעי הדק, יותקן סטנט בכדי לשמור גם אותו פתוח. לפעמים יש צורך בניתוח חוזר לאחר מספר חודשים כאשר הגידול גדל עוד וחוסם את הסטנט.
  • מעקף קיבה – ניתוח זה נעשה כאשר ישנה חסימה של הקיבה ויש צורך בחיבור ישיר למעי הדק.

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן