לוקמיה ופגיעה בפוריות

לוקמיה ופוריותהטיפול הכימותרפי הוא בין הטיפולים העיקריים המוצעים לחולים הסובלים מסוגים שונים של לוקמיה. הטיפול כרוך במגוון רחב של תופעות לוואי, כשבין היתר עשויות להתפתח תופעות לוואי שאינן הפיכות. הכוונה היא למשל לפגיעה שאינה הפיכה בפוריות. תופעה זו פוגעת בעיקר בנשים ושכיחותה עולה עם ההתקדמות בגילאים. בילדות למשל, הסיכון לפגיעה בפוריות בעקבות טיפולים כימותרפיים, נמוך פי ארבעה ואף יותר מהסיכון לפגיעה בפוריות בנשים בנות 30 ומעלה.

יחד עם זאת, הפגיעה בפוריות אפשרית גם בקרב גברים, בדגש על גברים שעברו טיפולים כימותרפיים לטיפול בלוקמיה בגילאי הילדות. לאור כל זה, חשוב להיות ערים לסיכונים הכרוכים בטיפול הכימותרפי ובהשפעה האפשרית שלו על הפוריות ולנקוט באמצעים הדרושים למזעור הסיכון לפגיעה בפוריות ולשימור הפוריות בהתאם לצורך. זאת כיוון שבמקרים רבים ניתן לעבור טיפולים מיוחדים לשימור הפוריות ולמקסם את הסיכוי שהמטופל או המטופלת יוכלו בעתיד להביא ילדים לעולם.

כיצד משפיעים הטיפולים האונקולוגיים על הפוריות הנשית?

כשל שחלתי מוקדם הוא בין תופעות הלוואי ארוכות הטווח הנחשבות לשכיחות ביותר הפוגעות בנשים בגיל הפריון, העוברות טיפולים אונקולוגיים מסוג כימותרפיה או הקרנות ישירות לאגן. זאת כיוון שפוריות האישה תלויה בשני גורמים מרכזיים: התפקוד השחלתי ותפקוד הרחם. השחלה ממשיכה לתפקד כל עוד ישנו מאגר ביציות השמורות בזקיקים הראשוניים.

במהלך החיים חלק קטן מהזקיקים אכן מתפתחים לכדי ביציות בשלות אך החלק הארי של המאגר עובר תהליך ניווני. כשהמאגר מידלדל עד לרמה שבה מספר הזקיקים מגיע אל מתחת לערך הקריטי, המחזור החודשי נעלם והאישה נכנסת לשלב של גיל המעבר.

הביציות אינן מסוגלות להתחלק ולהגדיל את מספרן ולכן אין כיום עדיין תחליף לביציות שנהרסו. לפיכך אם מספר הביציות ירד אל מתחת לכמות הקריטית בגיל צעיר, הרי שהמטופלת תאבד את הפוריות שלה ולא תוכל להרות בעתיד. כמו כן, יש לציין כי גם במקרים שבהם המטופלת תקבל מחזור באופן סדיר לאחר סיום הטיפולים, עדיין תיתכן הפסקה מוקדמת של הווסת וזאת עקב הידלדלות של מאגר הזקיקים במהלך הטיפולים. במצב זה תתרחש כניסה מוקדמת לגיל המעבר ואי ספיקה שחלתית מוקדמת.

התכשירים הכימותרפיים שאחראים לנזק המשמעותי ביותר לביציות הם alkylating agents דוגמת ציקלופוספמיד, המסבים את ההרס החמור ביותר לרקמת השחלה. בנוסף הסיכוי לפגיעה בפוריות גבוה מאוד בקרב מטופלות שעברו השתלת מח עצם.

שימור הפוריות בחולות אונקולוגיות

נכון לכתיבת שורות אלה, ישנו מגוון רחב ביותר של שיטות לשימור הפוריות בקרב נשים המועמדות לטיפולי כימותרפיה. אחד הטיפולים החדישים ביותר מבוסס על שימוש בתחליף מלאכותי להורמון GnRH. השימוש בתחליף הסינטטי מחולל מצב הורמונלי זמני המחקה למעשה את המצב ההורמונלי שמאפיין את שנות הילדות (לפני ההתבגרות המינית).

כפי שציינו, הנזק לשחלות כתוצאה מהטיפול הכימותרפי קטן יותר בילדות בהשוואה לנשים ולכן ניתן כך להפחית את הסיכוי לנזק שחלתי. מעבר לכך, על ידי דיכוי הפעילות השחלתית, ניתן למנוע דימום מסיבי במהלך המחזור החודשי, המגדיל את הסיכוי לאנמיה בקרב מטופלות שנמצאות בגיל הפוריות.

טיפולים נוספים לשימור הפוריות במטופלות אונקולוגיות כוללים שאיבת והקפאת ביציות בשלות, הפריית ביציות ושימור עוברים בחנקן נוזלי, הקפאה והשתלה של רקמת שחלה ועוד.

הפגיעה בפוריות בגברים חולי לוקמיה

הפגיעה בפוריות בגברים רלוונטית בעיקר לגברים שעברו טיפולי כימותרפיה בהיותם ילדים. כמו כן תיתכן פגיעה בפוריות בקרב ילדים שעברו טיפולי רדיותרפיה שכוונו לאזור האשכים, אזור שבו עשויים להצטבר תאים סרטניים במקרים נדירים. אם האשכים כבר החלו לייצר תאי זרע, הטיפול לשימור הפוריות יכלול הקפאת זרע לפני התחלת הטיפול הכימותרפי ושמירתו בבנק הזרע לצורך הפריה עתידית.

 

אולי יעניין אותך לקרוא גם:

לוקמיה ודיכאון – הסיבות להופעת דיכאון בשל לוקמיה ודרכי ההתמודדות

לוקמיה בגברים – האם גברים נמצאים בסיכון גבוה יותר ללקות בסרטן הדם?

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן