סל הבריאות 2017- תרופות לטיפול בטרשת נפוצה

סל הבריאות 2017- תרופות לטיפול בטרשת נפוצהטרשת נפוצה הנה מחלה אוטואימונית כרונית הבאה לידי ביטוי בפגיעת מערכת החיסון במיאלין המגן על תאי העצב, אך ככל שהמחלה מתפתחת כך מתרחשת פגיעה משמעותית בתאי העצב עצמם.

ככל מחלה כרונית אחרת, גם מחלה זו אינה ניתנת לריפוי מלא, אולם עם הזמן פותחו יותר ויותר תרופות אשר נועדו להפחית באופן ניכר את הסימפטומים וההתקפים הנלווים לה.

בינואר 2017 התכנסה ועדת סל התרופות בכדי להודיע על התרופות והטיפולים החדשים אשר יכללו במסגרת סל הבריאות 2017. בין 106 הטיפולים והתרופות החדשות אשר נכללו בסל התווספה גם תרופה חדשה בשם- למטרדה לצורך טיפול בטרשת נפוצה, זאת לאחר שתרופה זו אושרה לפני כשלוש שנים לשימוש על ידי ה-FDA האמריקני.

תרופות אימונותרפיות במסגרת סל הבריאות 2017

מאחר שבשנים האחרונות חלה עליה מתמדת במספר החולים במחלות אוטואימוניות, זאת כאשר מערכת החיסון טועה בזיהוי ותוקפת תאים חיוניים בגוף, הרי שלאחרונה פותחו יותר ויותר תרופות אימונותרפיות לצורך הפחתת הסימפטומים וההתקפים הנלווים למחלות השונות.

במסגרת סל הבריאות לשנת 2017, הוכנסו מספר תרופות אימונותרפיות לצורך טיפול במחלות אוטואימוניות אשר חלקן נחשבות נדירות ביותר כמו- ברינרט וכינרת. למטרדה לצורך טיפול בטרשת נפוצה נכללת גם היא בין תרופות אלה, כאשר היא מיועדת עבור אלו הלוקים בטרשת נפוצה התקפית הפוגתית, המתבטאת בהתקפים מתפרצים של המחלה לצד תקופת רגיעה ממושכת, זאת בניגוד לטרשת נפוצה מתקדמת המתאפיינת בסימפטומים קשים יותר והתפרצויות תכופות של המחלה.

כיצד למטרדה משפיעה על החולים בטרשת נפוצה

כאמור, טרשת נפוצה הנה מחלה נוירולוגית הפוגעת בתאי העצב ובאה לידי ביטוי בסימפטומים רבים בדרגות חומרה שונות, וביניהם-  עייפות, חולשה של הגוף, חוסר תחושה בגפיים, נימול, פגיעה בדרכי השתן ועוד.

מחלה זו מתאפיינת בעוצמות שונות, כאשר לעתים היא מלווה בתסמינים קלים בלבד ובפעמים אחרות היא עלולה להחמיר עד לכדי נכות פיזית של ממש וצורך בעזרה סיעודית.

אמנם טרשת נפוצה אינה מוגדרת כמחלה סופנית, אולם עד כה לא נמצאה התרופה אשר תביא לריפוי מלא שלה. לרוב הטיפול במחלה זו כולל שימוש בסטרואידים מסויימים לצורך הפחתת ההתקפים הנלווים לה.

לעומת זאת, הטיפול באמצעות למטרדה המיועדת במקור לצורך טיפול בלוקמיה כרונית, פועל על מנגנון מסוג אחר, זאת באמצעות חלבון cd52, אשר ביכולתו למגר באופן משמעותי את התרבות תאי ה-t הלוקחים חלק בהיווצרות הטרשת, כך שנוצר הליך בו מערכת החיסון מתקנת את עצמה ופועלת כנדרש לצורך מיגור התאים המזיקים. פעולה זו עשויה להוביל לאיזון מה במערכת החיסון ולהביא לרגיעה ממושכת של המחלה.

תופעות לוואי הכרוכות בשימוש בלמטרדה

אף על פי שתרופה זו עשויה להביא לרגיעה ממושכת בטרשת נפוצה ולמנוע את התפשטות הנגעים במערכת העצבים, השימוש בה כרוך בלא מעט תופעות לוואי שונות וביניהן- כאבי ראש, גירודים לאורך הגוף, שינה לא רציפה, בעיות עיכול, שיבוש פעילות בלוטת התריס, שלשולים, הקאות ועוד, כאשר במקרים מסויימים השימוש בתרופה עלול אף להוביל למצבים קריטיים ולהתפתחות של מחלות כרוניות אחרות.

בשל תופעות לוואי אלה ואחרות תרופה זו נדחתה בעבר לשימוש על ידי ה-fda, זאת מאחר שלא נמצאו מספיק מחקרים התומכים ביעילות התרופה ביחס לחסרונותיה. עם זאת ,בשלב מאוחר יותר התרופה אושרה לשימוש, זאת בעקבות ממצאים קליניים חדשים אשר צידדו ביתרונות הרבים הגלומים בתרופה זו וביכולתה להפחית משמעותית את ההתקפים הנלווים לטרשת נפוצה.

מחקרים נוספים אשר נעשו במשך השנים ובחנו את יתרונותיה של תרופה זו לעומת תרופות נוספות תרמו להחלטה לשלבה כחלק ממערך התרופות בסל הבריאות הישראלי לשנת 2017.

בשל המנגנון הבטיחותי של התרופה, היא אינה מוצעת כטיפול ראשוני עבור חולים בטרשת נפוצה מסוג הפוגתי התקפי, אלא רק עבור אלה אשר טופלו בעבר באמצעות תרופות ייעודיות אחרות לטיפול בטרשת נפוצה ללא הצלחה. עם זאת, חולים אשר לוקים בטרשת נפוצה פרוגרסיבית המתאפיינת בסימפטומים קשים יותר והתפרצויות תכופות יטופלו בתרופה זו כאופציה ראשונית.

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן