טרשת נפוצה בקרב נשים צעירות

טרשת נפוצה לנשים צעירותמחלות רבות מתייצגות באופן שונה בנשים ובגברים, ובפרט מחלות אוטואימוניות, בהן מערכת החיסון של הגוף תוקפת את רכיבי הגוף העצמיים. אם בעבר כל המחקרים בוצעו בגברים בלבד, הרי שהיום קיים גל של רפואה מגדרית שכולל ניסיון לאפיין את המחלות בהתאם למגדר וכך גם את הטיפול.

טרשת נפוצה הינה אחת המחלות המאפיינת נשים. על כל גבר שחולה ישנן כמעט ארבע נשים חולות. זאת למעט טרשת נפוצה מתקדמת ראשונית (PPMS – Primary Progressive Multiple Sclerosis), בה יש שכיחות שווה של חולי בין גברים לנשים.

למה נשים חולות בטרשת נפוצה יותר מגברים?

שאלה זו הינה בגדר חידה הן בטרשת נפוצה והן במחלות אוטואימוניות אחרות. מחקר חדש מצא קשר בין גלולות למניעת הריון לעליה בסיכון לטרשת נפוצה. קשר זה יכול להסביר באופן חלקי בלבד את ההבדל באחוזי המחלה בין גברים לנשים. ולמרות הממצא החדש עדיין לא ברור טיב הקשר ומשמעותו הביולוגית והקלינית.

אילו תסמינים של טרשת נפוצה נפוצים יותר בנשים?

רוב התסמינים במחלה משותפים לנשים ולגברים. בשני המגדרים המחלה בדרך כלל מתחילה בתסמיני עייפות קיצונית, בעיות ראיה, קשיי הליכה וחוסר תחושה או לחילופין תחושת עקצוץ. בהמשך יכולים להופיע התכווצויות שרירים, קושי בשיווי משקל, בעיות בהליכה ובתנועה, בריחת שתן, דחיפות ותכיפות במתן שתן, קושי בהתחלת מתן שתן, שינויים ביציאות, בעיות בדיבור ובבליעה, שינויים במצב הרוח ובזיכרון, והפרעה בתפקוד המיני.

התסמינים הייחודיים לנשים החולות בטרשת נפוצה הינם בעיקר אלו הקשורים לשיבושים במחזור החודשי. במחקרים מדווחים על עליה בתסמיני הטרשת במהלך המחזור החודשי, ועל החמרתם של תסמינים קיימים.

עוד נמצא כי בזמן הריון תסמיני הטרשת הנפוצה נמצאים בנסיגה, אך ככל הנראה רק לתקופת זמן מוגבלת של ההריון, ובתומה חוזרים.

איזה ממהלכי הטרשת הנפוצה אפייני יותר לנשים?

קיימים מספר מהלכים ידועים במחלת הטרשת, ביניהם טרשת נפוצה התקפית הפוגתית, טרשת נפוצה שפירה, טרשת נפוצה מתקדמת ראשונית, טרשת נפוצה מתקדמת ראשונית התקפית

לנשים סיכוי גבוה יותר לפתח את המהלך ההתקפי- הפוגתי. באופן כללי הפרוגנוזה נשים טובה יותר ביחס לזו של גברים החולים במחלה. יתכן שהדבר קשור להורמונים הנמצאים בגיל הפריון ומגנים מפני פגיעה קוגנטיבית. לכן, לנשים יש גם סיכוי נמוך יותר (בגיל הפריון) לפתח מחלה  פרוגרסיבית ראשונית.

האם נמצאו הבדלים פיזיולוגיים בין נשים לגברים שמעודדים טרשת?

קבוצת מחקר מאוניברסיטת וושינגטון שבחנה את הנושא מצאה כי נשים עם פגיעות גבוהה לטרשת נפוצה מייצרות רמות גבוהות יותר של חלבון בשם  S1PR2 בהשוואה לגברים. עוד נמצא כי בקרב נשים שפתחו את המחלה רמות החלבון המדובר גבוהות יותר באזורים הפגועים.

תרופות שפועלות כיום בטרשת עובדות על קולטנים לחלבונים מאותה המשפחה של החלבון שנמצא, והיום מנסים לפתח תרופות שיפעלו באופן ספציפי על חלבון זה.

כיצד מאבחנים טרשת נפוצה בקרב נשים?

למעשה האבחון של טרשת נפוצה זהה בין גברים לנשים. הבירור כולל שלילה של מצבים אחרים על ידי ראיון רפואי בדיקות דם מתאימות ולעיתים ניקור מותני. לאחר מכן הפניה לבדיקת הדמיה מוחית- MRI שמסייעת לאבחנה הסופית של המחלה. בדיקה נוספת שקיימת ויכולה לסייע לאבחנה הינה בדיקת אימפולסים עצביים.

האם קיים טיפול בטרשת נפוצה הייחודי לנשים?

נכון להיום אין התאמה ספציפית של הטיפול בטרשת נפוצה למגדר, ועם זאת, ניתן להתאים לכל מטופלת את הטיפול התרופתי שיותר מיטיב עמה ועם תופעות הלוואי שמפריעות לה. כך לדוגמא, עבור אישה צעירה, ניתן לבחור טיפול שאינו גורם להידללות שיער או פגיעה במחזור החודשי.

כמו כן נציין, שכחלק מהטיפול מומלץ לשני המגדרים לשמור על אורח חיים בריא, לעסוק בפעילות ספורטיבית ולהימנע מעישון.

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן