ניתוחים להסרת הגידול בסרטן העור

 ניתוחים להסרת הגידול בסרטן העורסרטן העור הוא המחלה הממארת השכיחה ביותר בישראל כאשר יותר מ-10,000 בני אדם מאובחנים מדי שנה בסרטן העור שאינו מלנומה וברוב המקרים הללו מחלה אינה גורמת למוות. בנוסף מדי שנה מאובחנים כ-900 חולים במלנומה שהוא סרטן העור הממאיר.

סרטן העור נוצר כתוצאה מחלוקה והתרבות בלתי מבוקרת של תאים, חלקם של הגידולים המופיעים בעור אינם ממאירים וגורמים לבעיות אסתטיות או לאי נוחות בשל גודלם ומיקומם. גידולים ממאירים ללא טיפול מתאים עלולים להתפשט ולהתפשט לרקמות נוספות.

סוגי סרטן העור

סרטן תאי הבסיס – סוג שכיח המהווה כ-95% ממקרי סרטן העור. הגידול מתפתח באופן איטי ונוטה ליצור כיבים, לעתים רחוקות הסרטן מתפשט לחלקים נוספים בגוף.

סרטן תאי הקשקש – סוג סרטן עור שכיח פחות אשר במקרים נדירים מתפשט לבלוטת הלימפה ולאיברים אחרים. חשיבות האבחון המוקדם גבוהה על מנת לקבל טיפול מהיר אשר ימנע התפשטות המחלה.

Actinic Keratosis – מצב המתבטא בהופעת כתמים בצבעי אדום – חום במרקם מחוספס באזורים החשופים לשמש וידוע כמצב טרום סרטני. בחלק מהמקרים הכתמים עשויים להפוך לסרטן תאי הקשקש.

מלנומה ממאירה של העור – גידול סרטני ממאיר אשר מקורו במלנוציטים בעור, צבעו חום כהה- שחור.

אבחנת כל סוגי סרטן העור מתבצעת על ידי לקיחת דגימה של רקמה – ביופסיה תוך הרדמה מקומית, הדגימה נבדקת בדיקה מיקרוסקופית במעבדה, בהתאם לצורך נשקלות בדיקות נוספות כגון בדיקה של בלוטות הלימפה האזוריות לצורך אבחון סרטן העור.

טיפול כירורגי – סוגי ניתוח

התאמת הטיפול מתבצעת בהתאם לגודל הגידול, סוג התאים, מידת התפשטותו וכן לפי גילו ומצבו הרפואי הכללי של החולה. מטרת הטיפול היא כריתה מלאה של הגידול תוך השארת צלקת קטנה ככל שניתן. הטיפול בסרטן העור הוא לרוב כירורגי ולעתים כולל שילוב של טיפולי קרינה וכימותרפיה. הטיפול הכירורגי מתבצע במטרה להסיר את הגידול בשלמותו האמצעות כריתה או הקפאה.

Curettage וצריבה – הסרת גידול שטחי תוך עקירתו בעזרת כפית חדה בסיוע של מכשיר חשמלי בעל זרם חלש בתהליך של צריבה אשר מונע דימומים והרס של תאים בשולי הפצע וקרקעיתו.

קריוכירורגיה – טיפול המתבצע באמצעות הקפאת הגידול והריסתו ומשמש בעיקר במצבים של טרום סרטן, גידולים שטחיים וקטנים של העור. ההקפאה מתבצעת בעזרת חנקן נוזלי כאשר הטמפרטורה הנמוכה (172 מעלות צלזיוס) גורמת להרס תאי הגידול. לאחר הטיפול נוצר כתם אדום צלקתי כעין כוויה אשר עם הזמן נושר, ניתן לחזור על הטיפול בהתאם לצורך.

כריתה על ידי לייזר – שימוש בקרני לייזר על מנת להרוס את תאי הגידול, השיטה יעילה בעיקר לגידולים שטחיים.

השתלת עור – במקרים בהם מדובר על הסרה של גידול המתפרש על שטח רחב יש צורך בניתוח פלסטי הכולל השתלת עור בריא אשר נלקח מאזור אחר בגוף על מנת לכסות את האזור ולהימנע מהיווצרות צלקות גדולות. התהליך כולל אשפוז בדרך כלל.

ניתוח לפי שיטת Mohsשיטה המשמשת לצורך הוצאת כל הגידול תוך גרימת נזק ופגיעה מינימליים לרקמה הבריאה שמסביב. ניתוח בשיטה זו מתבצע לרוב במקרים בהם הגידול נמצא באזור אליו קיים קושי להגיע. במהלך הניתוח נשלחים לבדיקה כל חלקי הגידול אשר הוצאו עד למצב בו יש ביטחון כי הרופא הגיע לרקמה בריאה.

הניתוח מתבצע אך ורק בידי רופאים אשר עברו התמחות בניתוחים בשיטה זו כאשר גודל הצלקת משתנה על פי מיקום וגודלו של הגידול. השיטה נחשבת ליעילה למדי ושיעורי ההצלחה שלו הן בהסרת הגידול והן במניעת חזרתו גבוהים במיוחד.

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן