ניטור וידאו EEG

ניתור וידיאו EEGבדיקת EEG (רשמת מוח חשמלית) היא בדיקה המאפשרת לקבל מידע בנוגע לפעילות החשמלית במוח של הנבדק. הרישום של הפעילות החשמלית המוחית מבוצע באמצעות מכשיר הנקרא אלקטרואנצפלוגרף המקבל את המידע בנוגע לפעילות החשמלית באמצעות אלקטרודות המוצמדות לקרקפת של הנבדק.

הפעילות החשמלית של המוח כוללת מספר דפוסים אופייניים הנקראים גלי מוח. לכל אחד מגלי המוח ישנה משרעת ותדירות אופייניות והם מסומנים באותיות יווניות – אלפא, בטא, גאמא, דלתא וגלי תטא.

בדיקת EEG היא הבדיקה הבסיסית ביותר המשמשת לאבחון אפילפסיה. עם זאת, רק בחמישים אחוז מהחולים ניתן יהיה לאבחן באמצעות הבדיקה הסטנדרטית פעילות חשמלית לא תקינה. הסיבה לכך נעוצה בין היתר בעובדה שהפעילות החשמלית הלא תקינה מתרחשת בעיקר בזמן ההתקף ומעט אחריו ולכן אין זה מן ההכרח שהפעילות הלא תקינה תתרחש במהלך הבדיקה עצמה.

בדיקת EEG המשולבת בצילום וידאו רציף של המטופל מאפשרת לנטר את הפעילות החשמלית המוחית שלו לאורך זמן ולזהות דפוסים לא תקינים במהלך ההתקפים ובין ההתקפים ולשלב את המידע הזה עם התמונה הקלינית שמציג החולה במהלך ההתקפים.

באילו מקרים מבצעים את הבדיקה?

הבדיקה מתאימה עבור מטופלים הסובלים מהתקפים בלתי מאוזנים וכן עבור מטופלים הסובלים מתסמינים המחקים התקפי אפילפסיה, שטבעם לא ברור. בחלק מהמקרים מתברר שהנבדקים כלל לא סובלים מהתקפי אפילפסיה, אלא מהסתמנות קלינית דומה, שלא נובעת כתוצאה מהפרעות בפעילות החשמלית של המוח. כך למשל ניתן באמצעות השילוב בין ניטור וידאו ל- EEG להבחין בין התקפים אפילפטיים לבין הפרעות תנועה פרוקסימליות, אירועים ממקור פסיכוגני ועוד.

כמו כן הבדיקה מתאימה עבור חולים המועמדים לניתוח לטיפול באפילפסיה. בחולים אלו יש לבצע בירור נרחב ומעמיק בנוגע למוקד הספציפי של הפעילות החשמלית הלא תקינה במוח.

כיצד מתבצעת הבדיקה?

על מנת לתעד את הפעילות החשמלית המוחית, יוצמדו לקרקפת של הנבדק כעשרים אלקטרודות. מאחר ורטיבות פוגעת ביכולת של האלקטרודות להיצמד לקרקפת, כל עוד הנבדק מחובר לאלקטרודות, אסור לו להרטיב את ראשו. בדרך כלל ניתן יהיה לנתק את הנבדק על מנת שיוכל להתקלח, אחת ליממה במהלך הבדיקה.

במהלך הבדיקה הנבדק יתועד ללא הפסקה באמצעות מיקרופון רגיש ומצלמת וידאו שיפעלו באופן רציף ולכן גם בשעות הלילה האור בחדר הבדיקה יישאר דולק. הבדיקה נמשכת בין יממה אחת לשבועיים, בהתאם לצורך.

על מנת להחיש את בוא ההתקף, במהלך הבדיקה מינון התרופות שמקבל המטופל יופחת באופן הדרגתי ומבוקר כשבמקרים מסוימים הטיפול התרופתי יופסק. השינוי בטיפול התרופתי עלול לגרום לכך שהנבדק יסבול מהתקפים ממושכים וקשים מהרגיל ובמקרים האלו ייתכן כי יינתנו תרופות בעירוי ורידי להפסקת ההתקפים.

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן