מעקב לאחר החלמה מסרטן העור

מעקב לאחר החלמה מסרטן העורטיפול באנשים שאובחנו עם סרטן העור אינו מסתיים עם סיום הטיפול הפעיל. הצוות הרפואי ממשיך לבדוק ולוודא שהסרטן לא חזר, לטפל בכל תופעות הלוואי, ולפקח על הבריאות הכללית של המטופל. טיפול זה נקרא טיפול מעקב.

טיפול המעקב עשוי לכלול בדיקות גופניות קבועות, בדיקות רפואיות, או את שני סוגי הבדיקות. המטרה היא לעקוב אחר ההתאוששות במהלך החודשים הקרובים והשנים הבאות.

חלק חשוב מטיפול המעקב הוא סריקות לאיתור גידולים חדשים של סרטן העור, אשר אמורות לכלול את כל הגוף, ובדיקות עור על ידי רופא מקצועי. הסיבה לבדיקות אלו היא כי אנשים רבים שטופלו בסרטן העור, מפתחים סרטן עור חוזר מאוחר יותר.

מעקב אחר הישנות סרטן העור

אחת המטרות של טיפול המעקב היא לבדוק הישנות. סרטן עור חוזר כי אזורים קטנים של תאים סרטניים עשויים להישאר בגוף ללא טיפול. עם הזמן, תאים אלו עשויים לגדול במספרם, עד שהם מופיעים על תוצאות הבדיקות, או גורמים לתסמינים או סימנים.

במהלך טיפול המעקב, רופא הבקיא בהיסטוריה הרפואית יכול לתת למטופל מידע אישי לגבי הסיכון להישנות הסרטן. הרופא ישאל גם שאלות פרטניות לגבי הבריאות. חלק מהמטופלים עשויים לעבור בדיקות דם או בדיקות הדמיה כחלק מטיפול מעקב קבוע, אך הבדיקות תלויות במספר גורמים, כולל סוג ושלב הסרטן שאובחן במקור, וסוגי הטיפולים שנקבעו.

טיפול ארוך טווח בתופעות לוואי

רוב האנשים מצפים לחוות תופעות לוואי במהלך קבלת טיפול המעקב. אך במקרים רבים, שורדי סרטן העור מופתעים לגלות כי מספר תופעות לוואי עשויות להשתהות מעבר לתקופת הטיפול. מצבים אלו נקראים תופעות לוואי לטווח הארוך.

בנוסף, תופעות לוואי אחרות, הנקראות השפעות מאוחרות, עשויות להתפתח כעבור חודשים או אפילו שנים לאחר מכן. השפעות ארוכות טווח ומאוחרות עשויות לכלול שינויים פיזיים ורגשיים.

לרוב חולי סרטן העור, ניתוח מסיר חלק קטן בלבד מהעור. אך אם הניתוח בוצע בשטח נרחב יותר, יתכן שיהיה צורך בשירותי שיקום. אנשים שעברו ניתוחים רבים, עשויים לחוות שינויים משמעותיים. צלקות מהניתוח עשויות להתבטא בתסמיני גירוד, כאב או הגבלת היכולת להניע את האיברים הסמוכים. מצבים אלו ניתנים לשיפור על ידי מנתח פלסטי או רופא עור.

טיפולים בהישנות סרטן העור

כשמבוצע שימוש בטיפול בהקרנות, קיימת אפשרות קטנה לפתח סרטן שני, אשר עשוי שלא להופיע במשך למעלה מעשר שנים לאחר הטיפול. בנוסף, העור עשוי להיות דק, דהוי וקשה לטיפול כעבור שנים רבות לאחר סיום ההקרנות. מצב זה ניתן לשיפור עם פיזיותרפיה ותרופות לבליעה או תרופות מקומיות שנקבעות על ידי רופא עור.

ניתן לקבל שירותי שיקום לסרטן העור, כולל פיזיותרפיה, ייעוץ מקצועי, טיפולי כאב, תכנון תזונתי או ייעוץ רגשי. מטרת השיקום היא לסייע למטופלים להשתלט על היבטים רבים בחייהם ולשמור על עצמאות ותפקוד איכותיים ככל הניתן.

חשיבות הייעוץ הרפואי

יש להתייעץ עם הרופא לגבי הסיכון לפתח תופעות לוואי הקשורות להישנות סרטן העור, ולהרכיב תוכנית טיפול אישית המבוססת על מצב הבריאות הכללית.

אם בעבר בוצע טיפול שגרם לתופעות לוואי פרטניות, יתכן שיבוצעו בבדיקות המעקב גם בדיקות גופניות מסוימות, סריקות או בדיקות דם, על מנת לסייע באיתורן וטיפול בהן.

הקפדה על רשומות בריאות אישיות

המטופל והרופא צריכים לשתף פעולה ולפתח תוכנית מעקב אישית. יש להקפיד לשאול את כל השאלות המדאיגות לגבי המצבים הבריאותיים הפיזיים או הרגשיים העשויים להתפתח בעתיד. מומלץ לתעד את סיכום תכנית טיפול המעקב על מנת לעקוב אחר הטיפול ולפתח תוכנית טיפול להישרדות עם השלמת הטיפול.

זהו גם הזמן הטוב להחליט מי יוביל את טיפול המעקב. חלק מניצולי סרטן העור ממשיכים להתייעץ עם מומחים כגון רופא עור או אונקולוג, בעוד שאחרים עוברים חזרה לטיפול כללי של רופא המשפחה או איש מקצוע בריאות אחר. החלטה זו תלויה במספר גורמים, כולל סוג ושלב הסרטן, תופעות הלוואי, תנאי קופת החולים, וההעדפות האישיות.

שיתוף אנשי מקצוע אחרים בטיפול המעקב

אם הרופא המבצע את תכנית המעקב לא היה מעורב באופן ישיר בטיפול בסרטן העור, יש להקפיד לחלוק עימו את הטיפולים שבוצעו והניירת הקשורה לתוכניות הטיפול הקודמות.

פרטים מקיפים על הטיפול בסרטן הם בעלי ערך רב לאנשי מקצוע בתחום הבריאות, אשר מבצעים את הטיפול לאורך כל החיים.

החלטות אורח חיים בריאות

אנשים רבים המטופלים בסרטן העור מנהלים אורח חיים פעיל מחוץ לבית, וחיוני לנקוט בצעדים להגנת העור מפני נזק נוסף. ניתן להשתתף בפעילויות בחוץ לפני השעה עשר בבוקר או לאחר השעה ארבע אחר הצהריים.

בשהייה בחוץ, יש ללבוש שרוולים ארוכים, מכנסיים, כובע בעל שוליים רחבים, למרוח קרם הגנה, ולענוד משקפי שמש, על מנת להגן על העור מפני התלקחות חדשה של הסרטן.

אנשים המחלימים מסרטן העור, מקבלים מהרופא המלצות לבצע את ההנחיות המבוססות על בריאות טובה, כגון הימנעות מעישון, הגבלת אלכוהול, תזונה נכונה, ושיטות התמודדות עם מתחים. פעילות גופנית קבועה מסייעת לבנייה מחודשת של הכוח ורמות האנרגיה. הצוות הרפואי יכול לסייע ביצירת תוכנית אימונים מתאימה על בסיס הצרכים האישיים, היכולות הפיזיות ורמת הכושר.

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן