זכויות במס הכנסה לחולי אפילפסיה

זכויות במס הכנסהחולי אפילפסיה הסובלים מנכות בשיעור של 90-99 אחוזים בגין מחלתם הקשה או חולי אפילפסיה הסובלים מנכות בשיעור של 20-89 אחוזים על רקע שילוב של שני ליקויים בריאותיים או יותר, זכאים כיום להחזר חלקי של מס הכנסה (מענק להחזר מס הכנסה), כשההחזר הוא עבור שנת השומה האחרונה כמובן.

יש לציין כי השיעור של המענק לא מחייב אישור כלשהו ממס הכנסה על עצם תשלום המס ומחושב בהתאם לדרגת הנכות שנקבעה על ידי הוועדה הרפואית מטעם המוסד לביטוח לאומי. המענק משולם לזכאים לו מדי שנה עם התגמולים עבור חודש ינואר.

מטבע הדברים להטבה זו לא זכאים חולי אפילפסיה שכלל לא עובדים או חולי אפילפסיה בדרגת נכות שלא עולה על 19 אחוזים, שכבר קיבלו מענק חד פעמי.

פטור ממס על הכנסות מריבית של פיקדונות או תכניות חיסכון

במדינת ישראל הן מבוגרים והן ילדים הסובלים מנכות בשיעור של מאה אחוז זכאים לפטור ממס עד גובה הכנסות של 120 אלף שקלים מריבית של פיקדונות או תכניות חסכון. אי לכך, אם למשל מדובר בגמלה המשולמת להורה של ילד הסובל מאפילפסיה המועברת לפק"מ, יש לפנות לפקיד השומה על מנת שניתן יהיה להוכיח איזה מרכיב בחיסכון מגיע אכן מגמלת הנכות. זאת כיוון שרק עבור החלק הספציפי הזה ניתן יהיה לקבל פטור ממס.

זאת כל עוד החיסכון נפתח על שם ההורים כמובן כאשר זהו המצב ברוב המקרים בהם מדובר על הורים לילד קטין, שכן לא ניתן לרשום את החשבון על שם הילד. על מנת להוכיח לפקיד השומה כי חלק מסוים מהחיסכון מגיע מגמלת נכות, יש לקבל מהמוסד לביטוח לאומי אישור על קבלת גמלת נכות. בנוסף לכך, ניתן למשל לכתוב את השם של הילד בתור שותף לחשבון ועם הפתיחה של החשבון לשלוח את האישור שהתקבל מהביטוח הלאומי לבנק. זאת על מנת למנוע מצב שבו ייגבה מס במועד משיכת הכספים.

נקודות זיכוי שנתיות ממס הכנסה להורה שילדו הוגדר כנטול יכולת

לפי סעיף 45 לפקודת מס הכנסה, הורה שילדו או שילדו של בן הזוג שלו מנישואים מוגדר כנטול יכולת, זכאי לקבלת זוג נקודות זיכוי שנתיות ממס הכנסה. נקודות הזיכוי רלוונטיות לא רק להורים לילדים קטינים, אלא גם להורים לבגירים, אם כי התנאים לזכאות שונים.

לצורך תביעת נקודות הזיכוי על ההורים לפנות למשרד מס ההכנסה הקרוב לביתם, למלא טופס בקשת זיכוי ממס בגין קרוב נטול יכולת (טופס 116 א') ולצרף לטופס את המסמכים הדרושים. כך לדוגמה אם נדרש אבחון רפואי, מגיש הבקשה יצרף טופס 127 – "תעודה רפואית", במקרה של ילד המקבל גמלת נכה יש לצרף לטופס התביעה העתק מההודעה מהמוסד לביטוח לאומי שנשלחה להורים בנוגע לזכאות לגמלה, כשמדובר בבוגר המקבל קצבת נכות כללית יש לצרף אישור מטעם המוסד לביטוח לאומי על דרגת אי כושר והזכאות לקצבה ועוד.

הורים לשני ילדים שהוגדרו כנטולי יכולת על רקע מחלת האפילפסיה או שילוב בין מחלת האפילפסיה לליקויים בריאותיים נוספים, זכאים לארבע נקודות זכות (כפל נקודות). שימו לב – הזיכוי הוא על משכורת אחת בלבד, אם כי ניתן בהחלט לחלק את הנקודות לפי בקשה מיוחדת בין ההורים.

את הבקשה יש להגיש מדי שנה מחדש ובמקרים שבהם הייתה קיימת זכאות זמן רב לפני הגשת התביעה בפעם הראשונה, ניתן לקבל החזרי מס באופן רטרואקטיבי עבור שש השנים שקדמו להגשת התביעה, בתוספת ריבית והצמדה כמובן, כמקובל במס הכנסה.

עוד בנושא זכויות:

פיצוי כספי מביטוח לאומי לסובלים מאפילפסיה

קבלת חוות דעת רפואית – לחולים באפילפסיה

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן