פיתוח חדשני של קוצב מוח למניעת התקפי אפילפסיה

פיתוחמומחי אפילפסיה מקווים למצוא שיטת טיפול חדשה יעילה ובטוחה לעצירת או מניעת התקפים אפילפטיים.

חברת Neuropace בקליפורניה פיתחה קוצב מוח המושתל מתחת לקרקפת החולים, הממתינה עד שאותות חשמליים מזוהים במוח ואז משדרים גל חשמלי לאיברים, על מנת להפסיק או למנוע את ההתקף.

מנהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA) אישר לשיווק ושימוש את הקוצב החדש, המגובה במחקרים מדעיים, ומאפשר לחולה אפילפסיה להבין מתי עומד להתרחש התקף, ולשלוט בו. אנשים רבים ברחבי העולם, הסובלים מאפילפסיה, מגלים שאינם מסוגלים לשלוט בהתקפיהם באמצעות מגוון התרופות הזמינות כיום, ולכן נאלצים לחיות ללא אמצעי טיפול הולם למצבם.

הצורך בפתרון חדש

אפילפסיה משפיעה על מיליוני אנשים ברחבי העולם ומתחילה בדרך כלל בילדות, אם כי היא יכולה להתחיל בכל גיל. התקפים הם התסמין השכיח ביותר של המחלה, ומתרחשים כשקיים שיבוש באופן פעולת דחפים במוח האחראים על העברת מסרים אל התאים המכונים נוירונים

חלק מהחולים מתנסים במצב "דמוי טראנס" במשך מספר שניות או דקות, בעוד שאחרים מאבדים את ההכרה וסובלים מעוויתות. בעשור האחרון התפתחה שיטת גירוי עצב הוואגוס, העובר דרך הצוואר אל המוח, כחלופה הולמת לתרופות וטיפולים פולשניים.

הקוצב הוא מכשיר חשמלי קטן המושתל בגולגולת בניתוח, בדומה לקוצב לב, מתחת לעור, קרוב לעצם הבריח.

חולי אפילפסיה רבים מבקשים טיפול חדש שיסייע להם להשתלט על ההתקפים, ובדצמבר 2012 הודיעו מומחים במרכז המדע של אוניברסיטת טקסס בסן אנטוניו, על הממצאים החדשים לפיהם ניתן לטפל באפילפסיה באמצעות אפשרות חדשה, שהיא הקוצב החשמלי המושתל בגולגולת ומשפיע על המוח בחלק בו ההיפוקמפוס מעביר מסרים לגוף, במקום לבצע ניתוחי מוח.

מומחים רפואיים רבים מדווחים שהקוצב בטוח ויעיל, כלומר, הוא יכול לשמש כטיפול ליותר אנשים הסובלים להם לשוב לחייהם התקינים. ה-FDA מהמחלה, מסייע ומדווח שאפשרות זו בטוחה יותר מהליכים פולשניים מסוכנים כגון שוקים חשמליים וניתוחים מורכבים.

האופן בו עוצר הקוצב התקפי אפילפסיה

השתלת הקוצב החדש נחשבת לטיפול מהפכני המזהה את ההתקפים מספר שניות לפני שהם מתרחשים, ובאופן אוטומטי שולח אותות למוח לעצור את ההתקפים, כך שמדובר בשינוי חיי חולי אפילפסיה. השתל עובד לשינוי פעימות הלב המתפתחות מספר שניות לפני שההתקף מתרחש.

מחקרים מראים ששמונים אחוזים ממקרי ההתקפים, מתרחשים כשקצב הלב מואץ באופן משמעותי כך שניתן להגדירו כהתקף אפילפטי. באמצעות הכרה בהתקרבות ההתקף וגירוי מיידי של עצב הוואגוס, המכשיר החדש שולח אותות להפעלת טכניקת גירוי עצב הוואגוס.

הקוצב כרוך סביב העצב בצד השמאלי של הצוואר ומספק פרצי חשמל במינונים נמוכים, בדרך כלל במשך חמש דקות, באמצעות שידור זרם של חצי דקה בכל פעם. החולים מצוידים בשלט רחוק מגנטי בגודל כף יד אותו הם מפעילים מעל לחזה, כשהם חשים בעווית מתקרבת.

יתרון הקוצב לשליטה בהתקפים

אחד היתרונות המשמעותיים של הקוצב לחולי אפילפסיה, הוא שליטה בהתקפים במהלך השינה. הקוצב עושה זאת עבורם. הטיפול הוכח כיעיל ביותר, אם כי החולים עדיין צריכים להמשיך לקחת תרופות, אך לטווח הארוך יוכלו לצרוך תרופות במינונים נמוכים יותר. הגרסה החדשה של הקוצב מאפשרת התערבות אוטומטית של המכשיר אם הוא מבחין בסימני האזהרה של ההתקף.

מדובר בבשורה חדשה ומבטיחה המהווה שיפור משמעותי ביותר באופן הטיפול בחולי אפילפסיה. למרות שהם עדיין יכולים להרגיש את ההתקפים מתקרבים, הם מסוגלים לשלוט עליהם באמצעות השתל.

בטכנולוגיה חדשה זו, המכשיר מפעיל את עצמו. חולים עשויים להמתין חצי שנה עד לקבלת המכשיר בגרסה המתאימה לתסמיניהם, ואם מסיבה כלשהי השתל אינו עובד, או שהוא מפעיל תסמיני לוואי כגון סחרחורות ובחילות עזות מידי, ניתן לשקול ניתוח כמוצא אחרון.

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן