מחלות של בלוטת התריס

מחלות של בלוטת התריסבלוטת התריס של הגוף, במצב תקין, צריכה לפעול ללא דופי, ולאפשר למערכות הגוף השונות לתפקד משך כל החיים. הבעיה היא שקיים בהחלט סיכון לבעיות ולמחלות שונות המאפיינות את הבלוטה, בשכיחות גבוהה הרבה יותר ממה שהיינו רוצים לצפות.

המחלות האלה מורכבות מכיוון שהאבחון שלהן בעייתי (יש המון תסמינים כלליים שאפשר לייחס להמון בעיות אחרות), ובעיקר מכיוון שהן עלולות לשבש את בריאות הגוף ואף לסכן חיים. המאמר הנוכחי יעשה לכם קצת סדר בבלאגן, עם התייחסות למחלות העיקריות של בלוטת התריס.

היפותירואידיזם

המחלה הראשונה שנסקור היא תת פעילות של בלוטת התריס, המכונה בלועזית היפותירואידיזם. אפשר למצוא סוגים שונים של תת פעילות, כשהאבחנה נעשית בהתאם לאיבר הספציפי המביא לבעיה: בלוטת התריס עצמה שאינה מפרישה הורמונים בכמות הדרושה (תת פעילות ראשונה), בלוטת יותרת המוח שלא מפרישה כראוי את ההורמון TSH (בלוטת יותרת המוח) או ההיפותלמוס שאינו מייצר כראוי את ההורמון TRH (תת פעילות שלישונית).

תת פעילות של בלוטת התריס כוללת בתוכה רשימה ארוכה של סימפטומים, בהם כאלה המוגדרים כמוקדמים (עייפות, הפחתה בקצב פעימות הלב, עצירות, כאבים במפרקים, נשירת שיער, עודף משקל, אי סבילות לקור, קשיי שינה ועוד) והן סימפטומים מאוחרים: הפיכת הקול לעמוק והדיבור לאיטי, יובש בעור, אין אונות, שיבוש מחזור הוסת אצל האישה ועוד.

היפרתירואידיזם

היפרתירואידיזם הוא מצב בו יש פעילות יתר של בלוטת התריס, או מבחינה מעשית: רמות גבוהות של ההורמנים T3 ו-T4, ומנגד TSH בכמות נמוכה. מדובר כאן בצרה צרורה לא פחות ביחס לתת פעילות, עם קשימה של תסמינים הכוללת עלייה בלחץ הדם, עלייה בקצב הפעימות של הלב, הפחתה במשקל, עצבנות, רגישות לחום, קשיי שינה, עייפות כרונית, רקידות, הקאות, עצבנות ועוד.

נהוג להבחין בין התפרצויות שונות של המחלה:

  1. מחלת גביירס – המובן הבסיסי ביותר של פעילות יתר של בלוטת התריס. זהו מצב בו הנוגדנים שבגוף תוקפים את רצפטורי הבלוטה, מה שמגדיל את הייצור של ההורמונים וגם את הבלוטה עצמה.
  2. Toxic Nodular Goitre – מחלה בה ההתפרצות קשורה לאונה אחת בלבד.
  3. Thyroiditis – מחלה הנגרמת כתוצאה מפגיעה ויראלית, וכוללת תסמינים דוגמת כאבים או נפיחות באזורי הבלוטה. נחשבת לשכיחה פחות.
  4. התפרצות פעילות יתר של בלוטת התריס אצל נשים לאחר לידה – כ-5% מבין הנשים היולדות סובלות מהבעיה הזו, שאמורה לחלוף מעצמה כעבור מספר שבועות.
  5. Thyroid Storm – התפרצות חמורה מאד של המחלה, הנעשית בבת אחת וכוללת כמה סימפטומים משמעותיים התוקפים את הגוף במקביל. עלולה להביא לקריסת מערכת הדם ובמקרים חמורים גם למוות.

Euthyroid Sick Sindrome

המצב האחרון שנתייחס אליו הוא למעשה סינדרום שמעיד על בעיה שאמנם קיימת בבלוטת התריס (כפי שמעידות הבדיקות שנעשות), אבל המקור שלה הוא דווקא מחלה אחרת שהאדם סובל ממנה. אנשים שיש אצלם את הסינדרום הזה, הקרוי Euthyroid Sick Syndrome, יושפעו לרוב לכאן או לכאן ברמות ה-T3 ולעומת זאת רמות גבוהות של חרת שהאדם סובל ממנה.

אמנם קיימת בבלוטת התריס הגוף במקביל. צמה.הפעימות של הלב, הפחתה במשקל, עצבנו אצלם. רמות ה-T4 יהיו בדרך כלל נמוכות ולפעמים גם ה-TSH. בין המחלות שעלולות לעשות את ההשפעה הזו על תפקוד בלוטת התריס אפשר למנות מחלות רבות הקשורות ללב, למערכת העיכול, לדרכי הנשימה ועוד. לצד זה מדובר על מצבים רפואיים מורכבים דוגמת כוויה חמורה או הרעבה.

העיקרון המרכזי בסינדרום מהסוג הזה הוא שחשוב לרוב לטפל קודם כל בבעיית המקור. אם אכן השיבוש של בלוטת התריס נובע מכך, הרי שהתמודדות עם הבעיה הראשונית אמור להחזיר תוך פרק זמן סביר את בלוטת התריס לתפקוד הראוי שלה.

>

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן