מחלות ניווניות של עמוד השדרה

מחלות ניווניות של עמוד השדרהמחלות ניווניות של עמוד השדרה הן מחלות נפוצות מאד, המופיעות אצל נשים ואצל גברים כאחד ויכולות לצוץ בכל גיל, אך בעיקר בגילאים המבוגרים יותר.

הסימפטומים הנלווים למחלות אלו הם כאבי רב בדרך כלל, כשפעמים רבות גם קושי לבצע תנועות מסוימות ואף מוגבלות בתנועה. הנה דוגמא לכמה מחלות ניווניות של עמוד השדרה הנחשבות לנפוצות מאד:

פריצת דיסק מותני

פריצת דיסק היא מצב שבו ישנה עלייה בלחץ המופעל על הדיסק הבין חולייתי, הנגרם בשל עומס מכני פתאומי או בעקבות עומס מתמשך. במקרה כזו יוצא הדיסק ממקומו ומפעיל לחץ רב על שורש העצב שבמקום. במקרה של פריצת דיסק מותני יופיע כאב לאורך הרגל בביצוע פעולות, הגורמות ללחץ בתעלת השדרה.

כמו, למשל, שיעול וצחוק. כיפוף הברך בזמן מנוחה יכול להפחית את עוצמת הכאב ולמתן אותו. במרבית המקרים של דיסק מותני יופיע גם כאב גב ותיתכנה הפרעות תחושה, כמו חולשה ברגל. עשויות להופיע גם הפרעות בשליטה על מתן שתן, הפוגעות באופן משמעותי באיכות החיים. אבחון התופעה ייעשה באמצעות תהודה מגנטית וטומוגרפיה מחשבית.

הטיפול במקרה כזה כולל מנוחה וחזרה הדרגתית לפעילות. במקביל יוצע גם טיפול תרופתי הכולל נטילת תרופות משככות כאבים ואנטי דלקתיות. במקרים נדירים ובמידה והטיפול התרופתי לא עוזר וגם לא המנוחה, יוצע הליך ניתוחי הכולל כריתת הדיסק הפגוע.

פריצת דיסק צווארי

במקרים כאלה נגרם לחץ על שורש העצב שנמצא באותו הגובה של הדיסק הצווארי או על חוט השדרה (לעיתים על שניהם בו זמנית). הדבר יבוא לידי ביטוי בכאב מקומי ובהגבלה משמעותית בתנועות הצוואר. בשל הלחץ על שורש העצב ייתכנו כאב וגם הפרעות תחושה ואף חולשת שרירים ביד.

הכאב בצוואר יחמיר בעת יישורו או בביצוע פעולות הגורמות להעלאת הלחץ שבתוך תעלת השדרה. תרופות הן הטיפול המוצע למרבית החולים וגם צווארון, התומך בצוואר עצמו. במידה והכאב איננו חולף יבוצע הליך ניתוחי הכולל כריתת הדיסק וקיבוע באמצעות שתל עצם או באמצעות תחליף מלאכותי.

ספונדילוזיס

מדובר בתופעה הבאה לידי ביטוי בשינויים ניווניים שאינם צפויים המופיעים בעמוד השדרה. תופעה זו באה לידי ביטוי בהיצרות של תעלת השדרה הנגרמת לאור התעבות המיפרקים והרצועה הצהובה. במקרים של בליטת דיסק תוחמר ההיצרות ובמידה והיא מופיעה בלידה הדבר מהווה גורם סיכון. הספונדילוזיס מופיע לרוב בין החוליה הרביעית לחוליה החמישית, בין החוליה השלישית לרביעית ובין החמישית לסקרלית ראשונה.

התסמינים הנלווים להם הם כאבי גב וכאבי רגליים, הן בהליכה והן בעמידה. ישנה תחושת הקלה בכאב בזמן ישיבה או בזמן שכיבה עם כיפוף הגב תוך כדי. לעיתים מופיעה גם הירדמות ברגליים או חולשה ולעיתים עשויות להופיע הפרעות בשליטה על הסוגרים.

האבחון נעשה באמצעות MRI  או באמצעות טומוגרפיה מחשבית. הטיפול המוצע במקרים כאלה הן תרופות משככות כאב ותרופות אנטי דלקתיות, טיפולים פיזיותרפיים וטיפולים פיזיקליים שונים. במידה ואף אחת מהאפשרויות לא עוזרת, מהצבעים הליך ניתוחי.

ספונדילוליסתזיס

מדובר במצב שבו חוליה אחת בעמוד השדרה עולה על החוליה שנמצאת תחתיה. הדבר יבוא לידי ביטוי בדרגות חומרה שונות, מ – 1, הדרגה הקלה ביותר ועד 4, הדרגה החמורה ביותר. התופעה יכולה להופיע מלידה, בעקבות חבלה או בשל תהליך ניווני. היא גורמת לכאבי גב, לחוסר יציבות וגם לתסמונת נוירולוגית. הטיפול המוצע במקרים כאלה הן תרופות, חגורת גב או טיפולים פיזיותרפיים. במידה ואין הטבה, מבצעים ניתוח כדי לשחרר את העצבים ולקבע את עמוד השדרה.

היצרות בתעלת השדרה הצווארית

מדובר בתופעה הנפוצה ביותר הגורמת להפרעות בחוט השדרה אצל מבוגרים. ההיצרות בתעלת השדרה הצווארית מופיעה עוד מהלידה ויכולה להפוך לחמורה יותר עם השנים. הסימנים שלה הם הפרעות בתנועות הצוואר וגם כאבים. הטיפול כולל ניתוח אורתופדי שמטרתו לשחרר את הלחץ המופעל על חוט השדרה וגורם להגבלה בתנועה.

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן