לפרוטומיה לאבחון סרטן הלבלב

במצבים רפואיים שונים, אין מנוס מביצוע בדיקת אבחון פולשנית. אך בשנים האחרונות חלה התקדמות יוצאת מגדר הרגיל בעניין זה, לפרוטומיה לאבחון סרטן הלבלבכך שלעיתים ניתן להשתמש בשיות כדוגמת לפרוסקופיה. אך הפעם נדבר על הליך יותר וותיק, שנקרא לפרוטומיה (Laparotomy). בעזרת הליך זה ניתן גם לזהות סוגים מסוימים של גידולים, לרבות ממאירים. כך למשל ניתן לאבחן את סרטן הלבלב וכן לבדוק האם המחלה בשלב מתקדם. מדובר בבדיקה אבחונית, של נטילת ביופסיה. ההליך כולו מבוצע תחת הרדמה כללית, כך שהמטופל או המטופלת אינם חשים בדבר. עד כמה מדובר בבדיקה יעילה, מה צפוי בניתוח, מה קורה לאחר מכן, מתי יש צורך בבדיקה והאם הליך כזה מיושם אך ורק בחולי סרטן – כל מה שרציתם לדעת.

האם לפרוטומיה נחשבת לאמצעי יעיל לאבחון מחלות?

לפרוטומיה, כלומר ניתוח שכולל פתיחת בטן, יכולה להיות הליך טיפולי בפני עצמו. אך כאשר מדובר על אבחון של סרטן ונטילת ביופסיה, אין המטרה טיפולית כשלעצמה. הניתוח מהווה הליך ראשון מתוך שורה של הליכים שיבואו בהמשך. מדובר בדרך טובה מאוד לאבחון מחלות מסוימות כגון סוגים של סרטן. ניתן לתכנן את מיקום ביצוע החתך על מנת להשיג גישה לאיברים רצויים. בין היתר, ניתן להגיע כך אל דרכי העיכול והמעי, אל הרחם, בלוטות הלימפה, הלבלב ועוד.

מה צפוי טרם הניתוח?

לפני הניתוח מבצעים גילוח של אזור הניתוח. הרופא עשוי להקדים ולתת חומרים משלשלים, על מנת להביא להתרוקנות המעיים באופן מלא. רופא מרדים יוודא כי אין מניעה לבצע את ההרדמה ולאחר מכן יוענקו חומרי טשטוש והרדמה. לפני הניתוח, יש להימנע מאכילה בהתאם להוראת הרופא.

מה צפוי בניתוח ולאחריו?

לצורך נטילת הביופסיה מבצעים חתך אחד בן מספר סנטימטרים. מבצעים לקיחה של הדגימה לפי הצורך ולאחר מכן מבצעים איחוי של השרירים ותפירה של האזור המנותח. לאחר הניתוח יש צורך להביא בחשבון תחושה של טשטוש מסוים ואפשרי גם כאבים. יש לצפות לתקופת מה של החלמה נדרשת.

מתי עולה הצורך בלפרוטומיה?

בהרבה מאוד מצבים, מעדיפים לבצע ביופסיה בצורה כמה שפחות פולשנית. כלומר נעשה שימוש בשיטות חדישות של ניתוחים זעירים כגון לפרוסקופיה. חלופה נוספת הינה ביופסיה באמצעות מחט. אבל כאשר בוצעו בדיקות שכאלה, לא תמיד התוצאה שמתקבלת הינה חד משמעית. כמו כן, לא תמיד ניתן מלכתחילה לבצע את הביופסיה בצורה כזאת. כאשר זה לא אפשרי או כאשר ביופסיה בשיטה פחות פולשנית בוצעה אך התוצאה לא ברורה או לא חד משמעית, יתכן והרופא ימליץ על ביצוע לפרוטומיה.

האם לפרוטומיה לצורך נטילת ביופסיה נחשבת למסוכנת?

הבדיקה נעשית בהרדמה מלאה, כלומר קיימים הסיכונים של טיפול בהרדמה מלאה. לפני הבדיקה מבצעים כי לא נשקפת סכנה וכי המטופל/ת יכולים לעבור את הביופסיה בצורה כמה שיותר בטוחה. המטרה הינה לאפשר לרופא להסתכל על האזור החשוד, לבדוק את המיקום המדויק, לבדוק רקמות באזור הסמוך וכן לקחת את הדגימה שתאפשר קבלת החלטה טיפולית לאור המצב.

האם לפרוטומיה משמשת רק לאבחון סרטן ונטילת ביופסיה?

לא בהכרח. מדובר בניתוח של פתיחת בטן שיכול לאפשר לידה קיסרית או לצורך אבחון של בעיות ומחלות בחלל הבטן. כאמור, הניתוח מאפשר לקיחת ביופסיה, דגימה לזיהוי או לשלילה נוכחות של סרטן. יחד עם זאת, ניתן בצורה כזאת גם לבדוק האם גידול שאובחן מתפשט בקצב מהיר. כך ניתן להחליט על דרך הטיפול הטובה ביותר לאור המצב.

 

אולי יעניין אותך לקרוא גם:

גאווה ישראלית: פריצת דרך בריפוי סרטן הלבלב של חוקרים מהמרכז הרפואי רמב"ם

אולטרסאונד אנדוסקופי – הנחיות לקראת בדיקה לאבחון סרטן הלבלב

דלקת כרונית של הלבלב – גורם סיכון לתחלואה בסרטן הלבלב

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן