לחץ נפשי – טריגר שכיח למחלת אפילפסיה

לחץ נפשי ואפליפסיהישנם חולי אפילפסיה רבים שהצליחו במהלך הזמן לזהות גורמים ספציפיים המגבירים את חומרת ההתקפים או את תדירות ההתקפים. במקרים מסוימים מדובר על גורמים שהקישור ביניהם לבין ההתקף האפילפטי מקרי בהחלט, אך ישנם גם גירויים הידועים בקרב המומחים בתחום כטריגרים ברורים להתקפי אפילפסיה.

כך לדוגמה מניעת שינה היא אחד הטריגרים המוכרים ביותר והדבר נכון גם בנוגע למקרים בהם החולה שוכח לקחת את התרופה שלו בזמן. במאמר שלפניכם נפרט אודות אחד הטריגרים השכיחים ביותר הגורמים להתפרצות התקפים – לחץ נפשי.

כיצד ניתן לדעת האם לחץ נפשי אכן מחמיר את ההתקפים?

הדרך הטובה ביותר לזיהוי הטריגרים בחולי אפילפסיה היא לנהל יומן התקפים. יומן התקפים הוא למעשה תיעוד כתוב של ההתקפים המסייע לבצע מעקב אחרי המצב הנפשי של המטופל לפני ההתקף. ביומן צריך לרשום את השעה שבה התרחש ההתקף, לכתוב אילו מזונות נצרכו לפני ההתקף, מה היה הלך הרוח לפני ההתקף, אילו רגשות היו דומיננטיים יחסית לפני התפרצות ההתקף ועוד.

כיצד לחץ נפשי משפיע על הסבירות להתקפי אפילפסיה?

לחץ נפשי יכול להשפיע על מהלך המחלה במגוון דרכים להלן:

  • במצבים של לחץ נפשי ישנם אנשים המגבירים את קצב הנשימות שלהם באופן לא מודע ולא מכוון. הגברת קצב הנשימה יכולה להוביל למצב הנקרא היפרוונטילציה או נישום יתר. נישום יתר ידוע בתור זרז של התקפי אפילפסיה ולפיכך מהווה זרז הנמצא בשימוש במסגרת בדיקת EEG. ככל הנראה בזמן נישום יתר מתרחשת ירידה בלחץ החלקי של הפחמן הדו חמצני בדם וכתוצאה מכך מתרחשת התכווצות של כלי הדם המוח הגורמת בתורה לערעור של שיווי המשקל החשמלי.
  • לחץ נפשי עלול לגרום לבעיות ריכוז וזיכרון וכתוצאה מכך החולה עלול לשכוח ליטול את התרופות שלו בזמן. כפי שציינו, אי נטילת התרופות במועד, מגדיל במידה רבה את הסיכוי להתקף אפילפסיה.
  • ישנם שינויים הורמונליים מסוימים המתרחשים בגופנו כאשר אנחנו נמצאים במצבים של לחץ נפשי, המקושרים עם שינויים בפעילות החשמלית המוחית ועלייה בסיכוי להתקף אפילפסיה.
  • אחד האזורים המוחיים שבו מתפתחים התקפי אפילפסיה רבים הוא האזור שבו מוסדרים הרגשות. אי לכך, פעילות יתר של אזור זה המתפתחת על רקע רגשות חזקים ושליליים כמו למשל פחד, חרדה או דאגה, עלולה לזרז את התפרצות ההתקף.

כיצד ניתן למנוע מצבי לחץ נפשי בחיי היומיום?

לכל אדם יש את הסיטואציות הספציפיות שמעוררות בו לחץ וחרדה ולכן בראש ובראשונה חשוב לנסות ולאפיין את המצבים המעוררים רגשות אלה ולנסות להימנע מהם ככול האפשר.

בנוסף לכך, מומלץ מאוד לתרגל טכניקות להרגעה עצמית ושיטות אימון שונות להעצמת השלווה ולפריקת מתחים. הכוונה היא למשל לטכניקות נשימה שונות, טאי צ'י ועוד. באופן כללי מומלץ ביותר לשמור על סדר יום קבוע ולהימנע משינויים גדולים, בעיקר כשמדובר בילדים.

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן