החיים לצד אפליפסיה – כך מתמודדים החולים במחלה

אלכוהולהאפילפסיה באה לידי ביטוי בכל חולה וחולה באופן מעט שונה. הכוונה היא לכך שגורמים שונים מעוררים את ההתקפים בקרב החולים, קיימת שונות רבה בסוגי התרופות הניתנות לחולים ובנוסף אין אחידות בנוגע לאופן שבו ההפרעה משפיעה על איכות החיים של החולים. כך לדוגמה ישנם חולים שלא סובלים מהתקפים כלל, אפילו במשך שנים רבות, כיוון שהם מאוזנים על ידי תרופות בעוד שאחרים סובלים מהתקפים חמורים בתדירות גבוהה.

למרות השונות הרבה, ישנו קו משותף אחד לכל החולים והוא החשיבות של שמירה על אורח חיים בריא. שמירה על אורח חיים בריא מפחיתה את הסיכוי להתקפים ומסייעת לשמור על איזון לאורך זמן. במאמר שלפניכם נפרט אודות הכללים החשובים ביותר הרלוונטיים במיוחד לחולי אפילפסיה הנוגעים לאורח חיים בריא.

תרגלו טכניקות הרפיה והירגעות

לחץ נפשי ומתח נפשי הם בין הטריגרים השכיחים ביותר, כלומר בין הגורמים הנפוצים ביותר להתקפי אפילפסיה בחולים. הלחץ והמתח משפיעים על מהלך המחלה בדרכים רבות ומגוונות ולכן ישנה חשיבות עליונה לפעול למען השגת שלווה ולהימנע ממצבים מלחיצים. חולים רבים יפיקו תועלת מתרגול של שיטות נשימה המסייעות להגיע לשלווה גם בזמנים מלחיצים ובנוסף מומלץ להתעניין לגבי שיטות אימון מרגיעות כמו לדוגמה יוגה, טאי צ'י או פלדנקרייז.

באופן כללי מומלץ שכל אדם הלוקה באפילפסיה יידע לזהות את הסיטואציות בהן הוא מרגיש לחוץ על מנת שיוכל להימנע מהן ובנוסף שכל אחד מהחולים ימצא את הדרכים האישיות שלו להעלות את מפלס השלווה בחייו (עיסוי שבועי, טבילה שבועית בג'קוזי ועוד).

הקפידו על שעות שינה קבועות

טריגר מוכר נוסף להתקפי אפילפסיה הוא חוסר בשעות שינה. גם במקרה הזה ישנם מנגנונים רבים שקושרים בין חוסר שינה לפעילות חשמלית לא תקינה במערכת העצבים המרכזית כשלמעשה כאשר מעוניינים לזרז את בוא ההתקף לצורך ביצוע בדיקת EEG, פעמים רבות משתמשים בטכניקה של מניעת שינה.

לא קיימת נוסחה אחידה לחישוב שעות השינה המספיקות לאדם ולכן כל אחד מהחולים צריך לגלות בעצמו כמה שעות שינה מספיקות לו כדי להרגיש רענן במשך כל היום.

מעבר לכך שחשוב להקפיד על כמות מספקת של שעות שינה, יש להקפיד גם על איכות השינה וכן ישנם חולים הרגישים מאוד לשינויים בדפוסי השינה שלהם. כך לדוגמה ישנם חולים שעדיף שיוותרו על מספר שעות שינה בלילה מסוים שבו הלכו לישון מאוחר מהרגיל שכן אם יקומו מאוחר מהרגיל, יחול שיבוש בדפוסי השינה שלהם, שיוביל להתפתחות התקף.

על מנת לשמור על איכות שינה גבוהה יש להימנע מצריכת קפה לפני שינה, להימנע מארוחות גדולות לפני השינה, לוודא שסביבת השינה חשוכה לחלוטין ושקטה לחלוטין, שהטלפון הנייד על מצב טיסה ושאין כל הפרעה אחרת בחדר השינה כמו למשל טלוויזיה דולקת או ברז דולף. במידת הצורך ניתן לשקול לעשות שימוש בתרופות להשריית שינה, אך בכל מקרה יש להתייעץ על כך עם הנוירולוג כיוון שחלק מהתרופות עלולות לגרום להתקפים.

הימנעו מצריכת סמים ואלכוהול

הן צריכת אלכוהול מופרזת והן סמים מסוגים שונים, עלולים לגרום לשינויים בפעילות החשמלית של המוח וכתוצאה מכך להגביר את הסיכוי להתקפים בחולים. ישנם סמים הנחשבים למסוכנים יותר מאחרים לחולי האפילפסיה. כך לדוגמה קוקאין יכול לגרום להתקף תוך שניות מרגע הנטילה שלו בעוד שבמספר מחקרים נמצא שמריחואנה למשל הינה בעלת תכונות מסוימות המפחיתות את הסיכוי להתפרצות של התקף. באופן כללי חולי אפילפסיה לרוב מונחים להימנע לחלוטין מצריכת סמים ואלכוהול.

הקפידו על תזונה מאוזנת

ישנו קשר מסוים בין התזונה שצורכים החולים לבין הסיכוי לסבול מהתקפים. עם זאת, הסיכוי להתקף אפילפסיה גבוה רק כאשר מדובר בתזונה מאוד לא מאוזנת, הגורמת לחסרים חמורים. כמו כן בעיות ספיגה, אלכוהוליזם, תרופות משתנות וגורמים נוספים אחרים יכולים לגרום לבעיות תזונתיות שונות שיש בהן כדי להשפיע על הפעילות החשמלית של המוח.

כך לדוגמה רמות נמוכות מאוד של מגנזיום, סידן ונתרן עלולות לגרום להתפרצות של התקפי אפילפסיה על רקע שינויים בפעילות החשמלית של המוח.

רמות נמוכות של סידן יכולות להיות תוצאה של בעיות הורמונליות או מחלת כליות, רמות נמוכות של מגנזיום יכולות להיות תוצאה של תזונה דלה מאוד או צריכת אלכוהול מופרזת ורמות נמוכות מאוד של נתרן יכולות להיות תוצאה של שתיית מים מופרזת, צריכת משתנים ועוד.

חסר בוויטמין B6 עלול לגרום להתקפים קשים בעיקר בתינוקות וכן בקרב חלק מהחולים ניתן לראות התפרצות של התקפי אפילפסיה בתגובה לרמות נמוכות של גלוקוז בדם.

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן