לוקמיה מיאלובלסטית חריפה AML

לוקמיה מיאלובלסטית חריפה AMLלוקמיה מיאלובלסטית חריפה היא מחלה סרטנית של מח העצם. סוגי הלוקמיה השונים מסווגים בהתאם לסוגי התאים שעוברים שינוי ממאיר ובמקרה של לוקמיה מיאלובלסטית חריפה, התאים שעוברים שינוי ממאיר הם אלה שאחראים לייצור של תאי דם לבנים, הנקראים מיאלואידים (בניגוד ללוקמיה לימפוציטית, שבה התאים הסרטניים הם לימפוציטים). בעקבות השינוי הממאיר, התאים הלבנים לא מבשילים באופן נורמלי ובנוסף לא עוברים תהליך של מוות תאי. כפועל יוצא מכך, מצטברים במח העצם תאים לבנים צעירים הנקראים בלסטים.

באדם הבריא, התאים הלבנים מתרבים באופן מאורגן ומבוקר. לעומת זאת בקרב חולי לוקמיה, התהליך יוצא מכלל שליטה ומתרחשת התרבות בלתי מבוקרת של תאים לא בשלים. מח העצם, האחראי לייצור של כל תאי הדם באשר הם, הולך ומתמלא בתאים הסרטניים ובשלב מסוים מתקשה לייצר תאי דם תקינים ומתפקדים.

במרבית הסוגים של לוקמיה מיאלובלסטית חריפה, התאים הסרטניים הם תאי דם לבנים. בסוגים נדירים בלבד, עשויים להיווצר תאי דם אדומים לא בשלים וכן ישנם מקרים שבהם מתרחשת התרבות בלתי מבוקרת של טסיות דם לא בשלות.

מה הם הגורמים ללוקמיה מיאלובלסטית חריפה?

ישנם מספר גורמים המגדילים את הסיכון לחלות במחלה: בין היתר מדובר בחשיפה למנות קרינה גדולות, עישון סיגריות, חשיפה לבנזן וממיסים אחרים הנמצאים בשימוש בתעשייה ובנוסף במקרים נדירים טיפולים אונקולוגיים עשויים לגרום להתפתחות של לוקמיה בטווח של מספר שנים. במקרים שבהם המחלה התפתחה בעקבות טיפול מוקדם נגד סרטן, נהוג לכנות אותה בשם לוקמיה המיוחסת לטיפול או לוקמיה משנית.

יש לציין כי לא מדובר במחלה שמתפתחת בעקבות גן פגום שעבר בתורשה וכי לא מדובר במחלה מדבקת שיכולה לעבור מאדם חולה לאדם בריא. יחד עם זאת ניתן לראות סיכון גבוה יחסית לחלות במחלה בקרב אנשים הסובלים מבעיות כרומוזומליות ומבעיות גנטיות שונות כמו תסמונת דאון למשל.

מה הם התסמינים של לוקמיה מיאלובלסטית חריפה?

רוב הסימפטומים שמאפיינים את המחלה הם תוצאה של השפעת התאים הסרטניים על מח העצם, שלא מצליח לייצר כמות מספקת של תאי דם מתפקדים. התסמינים המרכזיים לפיכך הם קוצר נשימה, חיוורון ועייפות (בשל האנמיה שמקורה במחסור בתאי דם אדומים), זיהומים מרובים (בשל המחסור בתאי דם לבנים) ודימומים לא שגרתיים כמו דימום מהאף, דימום מהחניכיים, דימום מסיבי בזמן המחזור החודשי ועוד (בשל המחסור בטסיות דם).

הצטברות של התאים הסרטניים באזורים שונים בגוף עשויה לגרום לתסמינים נוספים הנחשבים לשכיחים פחות כמו כאבים בעצמות, הופעה של גוון סגול-אדום באזורים שונים בעור ונפיחות בחניכיים. תסמינים נוספים כוללים תחושת חולי כללית וחוסר אנרגיה אך ישנה גם אפשרות שהמחלה לא תבוא לידי ביטוי באף לא אחד מהתסמינים שהוזכרו לעיל ותאובחן במסגרת של בדיקת דם שגרתית.

כיצד מאבחנים לוקמיה מיאלובלסטית חריפה?

בדרך כלל בהינתן החשד לבעיה במערכת הדם, רופא המשפחה יערוך למטופל בדיקה גופנית ויפנה אותו לספירת דם. אם הבדיקה תצביע על בעיה כלשהי, המטופל יופנה להתייעצות עם המטולוג. על מנת לזהות נוכחות של תאים לבנים שאינם תקינים, יהיה צורך לבצע בדיקה שבה נוטלים דגימה של מח עצם מעצם החזה או מהחלק האחורי של עצם האגן. את הדגימה נוטלים באמצעות מחט דקיקה ולאחר מכן שולחים את הדגימה לבדיקת מעבדה.

כיצד מטפלים בלוקמיה מיאלובלסטית חריפה?

הטיפול העיקרי במחלה הוא כימותרפיה, כשסוג התרופות מותאם לסוג הספציפי של הלוקמיה שאובחנה במטופל. כמו כן כשמתאימים את התרופות למטופל, יש להתחשב בגילו, במצב בריאותו הכללי, בתסמינים מהם הוא סובל, בשלב שבו אובחנה המחלה ועוד.

 

אולי יעניין אותך גם:

חדש – תרופה ביולוגית חדשה פרי פיתוח ישראלי עתידה לרפא לוקמיה

לוקמיה בקשישים – כיצד מאבחנים, מטפלים ותומכים בקשישים עם סרטן הדם?

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן