מוגבלות תנועה בטרשת נפוצה – שיטות התמודדות

טרשת נפוצה היא מחלה אוטואימונית, הכוללת שורה של תסמינים, הבאים לידי ביטוי בדרגות חומרה שונות. המחלה מלווה בפגיעה במערכת החיסון, מה שמוביל גם לפגיעה בהולכה החשמלית של סיבי העצב. החולים בטרשת נפוצה נאלצים להתמודד עם לא מעט אתגרים, הקשורים, בין היתר, למוגבלות בתנועה.

בשלבים הראשונים של המחלה, אתגרים אלו או הרמזים להם, עשויים שלא להופיע כלל, אך בשלבים המתקדמים מדובר במוגבלות משמעותית בתנועה, שיכולה להוביל לפגיעה בניידות ובמקרים חריפים יותר אפילו לנכות.

טרשת נפוצה וההשפעה על איכות החיים

הגבלות התנועה במחלה זו מתבטאות בדרך כלל בברך נעולה, מה שגורם לבעיית הליכה. במקרים כאלה לא ניתן לכופף את הברך כלל, ישנו קושי בעלייה במדרגות, עשויות להיות מעידות רבות, וההליכה אפשרית אך ורק בצעדים קטנים.

המוגבלות הזו יכולה להשפיע לא מעט על יכולת העבודה של החולים בטרשת נפוצה, על פעולותיהם ביום יום ובעיקר – על איכות חייהם. 90 אחוז מהחולים צפויים לפתח בעיות הליכה, כשבמרבית המקרים הסיבה לכך קשורה לספסטיות של השרירים – מתח שרירים המופיע לאור הפגיעה במערכת העצבים המרכזית.

תסמינים אלו נוטים להיות מלווים בכאבים וגם באי נוחות ומופיעים בדרך כלל בשלבים המתקדמים של טרשת נפוצה.

התכווצות בלתי רצונית של שרירים גורמת לקושי רב ולהגבלה בטווח התנועה

זהו אחד התסמינים של טרשת נפוצה אך הוא עשוי להופיע גם בקרב חולי פרקינסון, נפגעי עמוד שדרה וגם אצל אלה שלקו בשבץ מוחי. עם הזמן, גורמת התכווצות זו להתקצרותן של הרקמות הרכות ובמקביל לקיבעון במפרקים.

הדבר גורם להקטנה בטווח תנועת הגפה ולירידה משמעותית ביכולת התפקודית. פעולות פשוטות כמו הליכה, עלייה במדרגות ואפילו כאלו הדורשות שיווי משקל, הופכות למורכבות הרבה יותר ומתגרות מאד. לא ניתן לדעת מראש מי יפתח את התופעה הזו, שכן הדבר קשור באופי המחלה ובמיקום הפגיעה, ולכן במרבית המקרים גם לא ניתן למנוע זאת.

מגוון טיפולים להגבלות התנועה בטרשת נפוצה

הטיפול המוצע כיום לחולי טרשת נפוצה הסובלים ממוגבלות בתנועה בעקבות ספסטיות של השרירים, מוצע באופן נקודתי לחולה עצמו בהתאם למידת המוגבלות ויכולתו להתמודד איתה. הטיפול הראשוני כולל לרוב הידרותרפיה (טיפול במים), תרגילי מתיחות, גירוי חשמלי וגם נשיאת משקל כדי לחזק את השרירים.

בשנים האחרונות מוצעים טיפולים נוספים הכוללים הזרקת בוטולינום טוקסין ישירות אל השרירים, הגורמת להרפייתם בתוך ימים ספורים.

יחד עם זאת, זריקה זו משפיעה על מצב השרירים למשך תקופה של שלושה חודשים, ולכן יש לחזור על הטיפול הזה שוב, או לנצל את תקופת ההפוגה בתסמינים לשיפור הריפוי באמצעות תרגילי שיקום, שיעזרו לשפר את תפקודו של האיבר הפגוע.

השפעות טיפולים משלימים על טרשת נפוצה

ריפוי בעיסוק ופיזיותרפיה הן גישות טיפול המסייעות לחולי טרשת נפוצה וידועים כטיפולים המשפרים את תנועתיות האיבר הפגוע וגם את יכולת ההליכה.

במקרים קשים של התכווצות שרירים בלתי רצונית, ישקול הצוות המטפל אפשרות של ניתוח או של שימוש במשאבה מיוחדת, המושתלת מתחת לעור ומשחררת תרופות לנוזל חוט השדרה במינון נמוך.

אולי יעניין אותך גם:

שיקום בבית לחולי טרשת נפוצה

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן