טרשת נפוצה התקפית הפוגתית

טרשת נפוצה התקפית הפוגתיתטרשת נפוצה התקפית הפוגתית היא הסוג הנפוץ ביותר של מחלת הטרשת הנפוצה, מחלה כרונית שפוגעת במערכת העצבים המרכזית של האדם.

הפגיעה מתרחשת בתאי העצב שממוקמים במערכת העצבים המרכזית ובאה לידי ביטוי בהפחתה במיאלין. המיאלין הוא חומר שומני שתפקידו לבודד את האקסונים (סיבי העצבים) על מנת לאפשר את העברת האותות החשמליים בסיבי העצבים.

בעקבות הפגיעה במיאלין העברת הזרמים החשמליים נפגעת והתפקוד של המוח לוקה בחסר. בעקבות כך נוצרת פגיעה בתפקוד של אברי גוף שונים כפי שנפרט בהמשך.

מה הם הגורמים למחלה?

המחלה נגרמת באופן אוטואימוני, כלומר בשל תקיפה של מערכת החיסון האנושית. באופן שגרתי תפקיד מערכת החיסון הוא להגן על מערכות הגוף השונות מפני מחוללי מחלה שונים אך במחלות אוטואימוניות מתבצעת תקיפה של תאי הגוף עצמם.

תאי המערכת החיסונית שמשחקים תפקיד מרכזי בהיווצרות של טרשת נפוצה התקפית הפוגתית נקראים תאי T ובעקבות התקיפה שלהם נוצרת נפיחות שמובילה לדליפה במחסום הדם-מוח.

על מנת לקצר, ניתן לכתוב כי התקיפה מובילה לתגובת שרשרת במהלכה תאים נוספים ששייכים למערכת החיסון נודדים לאזור מערכת העצבים המרכזית, הנפיחות מתגברת ובסופו של דבר מתרחש תהליך שנקרא דימיאלינציה או הרס של המיאלין.

הגורמים לשרשרת התהליכים הנ"ל יכולים להיות ויראליים, סביבתיים (חשיפה מועטה מדי לאור השמש, עישון או זיהום), גנטיים, נפשיים ועוד.

מה הם התסמינים של המחלה?

הפגיעה בהולכה החשמלית פוגעת ביכולת של המוח להעביר אותות לאברים השונים ולפיכך הפגיעה המרכזית של המחלה היא בפעולות המוטוריות של החולים. הביטוי הפיזי של הפגיעה הוא ניוון של שרירי הגפיים שהולך ומתגבר לאורך השנים ומוגבלות בתנועה עד כדי נכות פיזית.

בנוסף לפגיעה המוחית, מתרחשת בקרב החולים לרוב גם פגיעה בראייה. חלק מהחולים סובלים מטשטוש ראייה קל בלבד, אך חלקם מגיעים למצב של עיוורון מלא, בקושי בהבחנה בין צבעים מסוימים, מאבדן הראייה בעין אחת בלבד ועוד.

תסמינים נוספים יכולים להיות בעיות בתפקוד המיני שמופיעות לרוב ככל שהמחלה מחמירה, בעיות עיכול לרבות אובדן השליטה על הסוגרים, חום גבוה, כאבי ראש, תחושת טשטוש ואובדן של השליטה על הרגשות. אובדן השליטה יכול לבוא לידי ביטוי בהתפרצויות של בכי, בדיכאון אך גם באופוריה או בפרצי שמחה שלכאורה מופיעים ללא כל סיבה נראית לעין.

מה מיוחד בטרשת נפוצה התקפית הפוגתית?

כיום נהוג להבחין בין מספר סוגים מרכזיים של טרשת נפוצה אך חשוב לציין שבמקרים רבים החולים בטרשת נפוצה סובלים משתי צורות של המחלה ואף יותר במקביל.

טרשת נפוצה התקפית הפוגתית היא הצורה שמאבחנים בקרב שמונים וחמישה אחוזים מכלל החולים במחלה. הסוג הספציפי הזה מתבטא בהתקפים שיכולים להימשך בין מספר ימים למספר שבועות כשבמהלך ההתקפים התסמינים מורגשים וביניהם הם אינם מורגשים.

בין התקף להתקף ישנה תקופה של רגיעה שיכולה להימשך בין מספר חודשים למספר שנים כשבמהלך ההיסטוריה תועדו מקרים בהם בין התקף להתקף עברו אפילו שלושים שנה. לרוע המזל אין באפשרות הרפואה המודרנית לחזות את המועד שבו ההתקף יופיע.

האם קיים טיפול למחלה?

כיום ישנו מגוון של תרופות שמיועדות לטפל באופן ספציפי בטרשת נפוצה התקפית הפוגתית. בין היתר מדובר על אינטרפרון בטא 1a, רביף ואינטרפרון בטא 1a.

תרופה נוספת שמשמשת גם לטיפול בחולי סרטן ופועלת על ידי דיכוי המערכת החיסונית נקראת מיטוקסנטרון והשימוש בה מומלץ עבור חולים שלא מגיבים לתרופות האחרות. תרופה נוספת שמיועדת לטיפול בחולים אלה שגם כן פועלת לדיכוי המערכת החיסונית היא נטאליזומאב.

התרופה האחרונה שנזכיר היא קופקסון שמיוצרת מחומצות אמינו ומנגנון הפעולה שלה לא ברור עד תום. ככל הנראה התרופה מצליחה לגרום לתאי מערכת החיסון לתקוף את המרכיבים הפעילים שלה במקום את המיאלין ובכך היא מגנה עליו. נכון לכתיבת שורות אלה ישנן מספר תרופות נוספות שנמצאות בשלבי פיתוח שונים אך טרם נמצא החיסון למחלה.

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן