טרשת נפוצה והריון

טרשת נפוצה והריוןטרשת נפוצה היא מחלה כרונית הפוגעת במערכת העצבים המרכזית. מצב זה עשוי להיות הרסני ולגרום לחוסר תפקוד מוחלט. המחלה משפיעה על חולים אחדים בצורה מתונה בעוד אחרים עשויים לאבד את יכולת הכתיבה, הדיבור, והתנועה, כאשר התקשורת בין המוח לחלקים הפריפריאליים משתבשת.

הגורמים האפשריים למחלה כוללים זיהומים ויראליים, הפרעות אוטואימוניות, גורמים סביבתיים וגורמים גנטיים. כל הגורמים חולקים תכונה משותפת, והיא- תקיפת רקמת העצב על ידי מערכת החיסון.

מערכת החיסון בטרשת נפוצה, תוקפת את שכבת המיאלין – חלבון העוטף את הסיבים המקשרים בין חלקי מערכת העצבים המרכזית. שכבת מעטפת זו בדרך כלל מספקת בידוד לאותות החשמליים במערכת העצבים ומשתמשת בהם לצורכי תקשורת. כאשר הבידוד נפגע, התקשורת נפגמת וגורמת להרס חלקי מערכת העצבים. במרבית המקרים הרס זה אינו ניתן לריפוי.

כיצד טרשת נפוצה משפיעה על ההריון?

השפעות המחלה עשויות להקשות מבחינה פיזית על האישה ההריונית. חולשת שרירים וקואורדינציה לקויה מגדילות את הסיכון להפלה בלתי רצונית. המחלה מלווה בנוסף בעייפות קיצונית. פגיעה ביכולת התנועה עשויה להוביל לשיתוק ושימוש בכיסא גלגלים.

כמו כן, גובר הסיכון לזיהומים בדרכי שתן. אין ראיות לכך שטרשת נפוצה גורמת לבעיות פוריות. מחקרים הראו כי הריון, לידה, ומומים מולדים אינם שונים באופן משמעותי בנשים עם טרשת נפוצה בהשוואה לאלו אשר אינן מאובחנות עם המחלה.

נשים רבות הסובלות מטרשת נפוצה, במהלך הלידה, סובלות מחוסר תחושה בפלג הגוף התחתון- האגן, ולכן אינן מרגישות את הכאב המלווה את הצירים. התופעה מקשה על ההתארגנות טרם הלידה.

מהלך הלידה הוא תהליך מורכב יותר בקרב נשים עם טרשת נפוצה. בעוד יכולת הלידה עצמה אינה מושפעת, אולם השרירים והעצבים הדרושים לתהליך מושפעים מהמחלה. במקרים אלא תדרש התערבות כירורגית- ניתוח קיסרי או שאיבת וואקום.

דרכי התמודדות עם טרשת נפוצה במהלך הריון

נשים בהריון עם טרשת נפוצה זקוקות למעקב צמוד לרווחתם ולבריאות העובר. ייתכן ויהיה צורך למעקב תכוף יותר טרם הלידה. עד כה לא נמצאה תרופה למחלה אם כי, נעשה שימוש בתרופות להקלה בתסמיני המחלה ולעיכוב התפתחותה.

השימוש בתרופות רבות במהלך ההריון אינו מומלץ. התרופות הנפוצות בהן נעשה שימוש במהלך ההריון כוללות סטרואידים ותרופות נוגדות דלקת. הרופא המטפל עשוי להמליץ על תרופות בהתאם למקרה הפרטני. בנוסף, קיים הליך המכונה בשם פלזמפרזיס אשר מטרתו היא להסיר חומרים רעילים מהדם, לטיפול במחלה.

טיפול ושיקום עבור חולות טרשת נפוצה חשוב בייחוד בקרב נשים הריוניות. בחירת שיטת השיקום משתנה בהתאם לחומרת המחלה והופעת התסמינים השונים.

מטרות השיקום כוללות: שיפור יכולות פיזיות לפעילות יומיומית, חזרה לעצמאות מירבית, תמיכה וקידום המעורבות המשפחתית, תמיכה ושימוש באמצעי עזר כמו מקל הליכה, כיסא גלגלים, בניית תכנית אימונית המתבססת על תרגילי כוח, סיבולת, חיזוק השרירים והשליטה בהם, תמיכה במוטוריקה, שיפור מיומנויות תקשורת בקרב נשים הסובלות מקשיים בדיבור, חוסר קואורדינציה ואובדן יכולת השימוש בשרירי הפנים.

בנוסף, תהליך השיקום מטפל בבריחת שתן ופעילות המעיים. המטפל מתאים את הטיפול לסביבת המחייה של המטופלת עם דגש על בטיחות, נגישות וניידות.
כמו כן, נשים הלוקות בטרשת נפוצה נוטות לדכאון, שינויים במצבי רוח וריחוק מהסביבה. הטיפול השיקומי מעניק כלים להתמודדות עם המצב.

האם התינוק נמצא בסיכון לחלות במחלה?

סיכון הילד לחלות במחלה גבוה יותר בהשוואה לאוכלוסייה הכללית, אך עדיין האחוזים נמוכים. להיסטוריה המשפחתית יש השפעה אם כי נמוכה בטרשת נפוצה לעומת מחלות תורשתיות אחרות. עד כה לא נמצאה שיטה יעילה לאבחון המחלה בטרם עת, אצל העובר.

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן