טרשת נפוצה בקיץ

טרשת נפוצה בקיץמחקר חדש מראה שטרשת נפוצה עשויה להיות פעילה יותר במהלך עונות האביב והקיץ. המחקר שנערך באמצעות שימוש בסריקות MRI לאיתור נגעים במוח הקשורים לטרשת נפוצה, בבית החולים בבוסטון, מצא שנגעים חדשים התרחשו בשיעור של פי שניים עד שלושה בעונות האביב והקיץ, בהשוואה לפעילות מתונה יותר של התסמינים במהלך העונות הקרות.

החוקרים מצאו שרמות גבוהות יותר של פעילות המחלה הוגדרו באמצעות תופעה חדשה של נגיףT2  במהלך עונות האביב והקיץ. ממצאי המחקר פורסמו בגיליון אוגוסט 2010 של כתב העת נוירולוגיה. סקרי בריאות ממלכתיים מראים כי 2.1 מיליון אנשים ברחבי העולם עשויים להיות מושפעים מטרשת נפוצה, שהסיבה המדויקת להתרחשותה אינה ידועה, אך היא נחשבת למחלה אוטואימונית.

במילים אחרות, המערכת החיסונית של הגוף, פוגעת בטעות בתאים בריאים בגוף, או הורסת אותם, במקום לתקוף תאים חולים.

טרשת נפוצה ואזור מגורים

גורמים סביבתיים המעורבים בהתפתחות המחלה כוללים איזור מגורים ומחסור בוויטמין D, חומר מזין המיוצר בעיקר על ידי העור כאשר מדובר במגע עם אור השמש. נתונים מדעיים קובעים שיותר מקרי טרשת נפוצה מתרחשים ככל שמתרחקים מקו המשווה.

המחקר כלל 939 סקירות מוחיות שהתקבלו מ-44 אנשים עם טר;שת נפוצה מאזור בוסטון. בתקופת המחקר, שנערך בין השנים 1991-1993, המשתתפים לא קיבלו כל טיפול לטרשת נפוצה. כל משתתף קיבל בממוצע 22 סריקות במהלך תקופת המחקר. החוקרים אספו גם מידע על טמפרטורות יומיות, קרינה סולארית ומשקעים באזור בוסטון.

כעבור שנה, נמצאו 310 נגעים חדשים במוחם של 31 משתתפים. 13 המשתתפים הנותרים לא פיתחו נגעים חדשים במהלך המחקר.

התלקחויות גבוהות של טרשת נפוצה בתקופת הקיץ

המדענים מצאו שבין החודשים מרץ עד אוגוסט, הופעת נגעים חדשים התרחשה בשיעורים גבוהים פי שניים עד שלוש, לעומת חודשי הסתיו והחורף. הם מצאו אף כי טמפרטורות חמות יותר מקרינת השמש נקשרו עם פעילות מוגברת יותר של המחלה. גשם לא נקשר עם התפתחות נגעים חדשים. במשך עשרות שנים האמינו מדענים שהסביבה מעורבת בהתפתחות טרשת נפוצה, ומחקר זה סיפק ראיה חדשה.

המדענים מסבירים שהשאלה הגדולה, כמובן, היא האם האביב והקיץ הם התקופות שבהן נגעים חדשים אלו מופיעים, ומהן האפשרויות העומדות מאחורי תגלית זו. לדוגמא, היות וחום משפיע על תסמיני טרשת נפוצה, יתכן שלטמפרטורות חמות קיימת השפעה על פעילות המחלה.

איתור גורמים נוספים מלבד טמפרטורות עונתיות

הסוגיה המעניינת השנייה היא שבעוד שנגעים חדשים צפויים להופיע באביב ובקיץ, אין פירוש הדבר שגורם סיבתי פועל במקביל. יתכן שמשהו מתרחש לפני עונות אלו, שלוקח לו זמן רב יותר להתבטא. בסתיו ובחורף מתקיימת פחות חשיפה לאור אולטרה סגול, ולכן הגוף מקבל פחות ויטמין D.

בנוסף, בסתיו ובחורף, קיימת חשיפה גדולה יותר לזיהומים ויראליים. או שיתכן שההקשר הוא תזונתי. אנשים עשויים לאכול מזונות שונים בעונות שונות. המדענים הוסיפו שמחקר זה יפיק רעיונות למחקרים חדשים שעשויים לספק רמזים נוספים על הגורמים לטרשת נפוצה.

התמודדות עם טרשת נפוצה בקיץ

לאנשים שחיים עם טרשת נפוצה, מומלץ לוודא שרמות ויטמין D נמצאות בטווח התקין במהלך השנה, על מנת לקבל חיסון נגד שפעת, באמצעות זריקה, במהלך כל השנה. המדענים מסבירים שבמהלך החודשים החמים, אנשים עם טרשת נפוצה צריכים לנקוט בצעדים כדי למנוע מטמפרטורות חמות ולוודא שטמפרטורת הגוף שלהם יציבה, על מנת שלא להחמיר את תסמיניהם.

עליהם לפתח שיטות התמודדות עם מזג אוויר חם, לוודא שהם שוהים במקומות בהם מופעל מיזוג אוויר, ולנסות להימנע מפעילות משמעותית במהלך השעות החמות של היום.

טרשת נפוצה ו-ALS

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן