טיפול פליאטיבי לחולי לוקמיה – טיפול לשיפור איכות חיי המטופל

לוקמיה, או סרטן הדם, היא אחת המחלות היותר חמורות שיש בנמצא. בין אם המדובר הוא בלוקמיה כרונית ובין אם אקוטית, זוהיטיפול פליאטיבי לחולי לוקמיה מחלה שצפויה להתגבר עם השנים עד שסכנת המוות בגינה הופכת למוחשית מאוד. ניתן לטפל בסרטן הדם בדרכים שונות, דוגמת כימותרפיה, רדיותרפיה או טיפולים ביולוגיים, אולם יעילות הטיפול משתנה על פי פרמטרים מגוונים: סוג הסרטן הדם הספציפי, השלב בו הוא נמצא, מאפייני האדם הסובל מהמחלה ועוד. ככל שמקדימים את הטיפול כך תמונת ההתמודדות עם המחלה הופכת להיות מעט ישימה יותר, אם כי יש להדגיש שאצל הרבה מאוד חולי לוקמיה מתפתחת במשך שנים ארוכות בלי שמופיעים אצלם תחילה התסמינים, ובלי שהם מזהים אותה.

כמעט בכל אחד מהמקרים, ובדומה לסוגים אחרים של מחלות כרוניות ומורכבות, חשוב לשלב בתוכנית הטיפולים את אלו המוגדרים כ"פליאטיביים" – כלומר תומכים. הנה מה שחשוב לדעת עליהם ועל חשיבותם עבור חולי לוקמיה.

מהי המטרה העיקרית של טיפולים פליאטיביים?

על פי ההגדרה המקובלת של ארגון הבריאות העולמי, טיפול פליאטיבי הוא גישה כוללנית שתכליתה העיקרית אחת: להביא לשיפור משמעותי באיכות החיים של האדם הסובל מהמחלה. הדבר נעשה בפועל באמצעות שורה ארוכה של שיטות טיפול, המתמקדות בהפחתה תדירות ודרגת החומרה של התסמינים המופיעים אצל האדם.

את מחלת הסרטן, כידוע, לא ניתן לרפא כלל במספר גדול מאוד של מצבים. כאשר הגידול הסרטני אינו מגיב לטיפולים מרפאים, או כאשר אין אפשרות כלל לבצע טיפולים אלו, חשוב שלא לוותר על הטיפולים התומכים. הסיבה הפשוטה לכך היא שהם עשויים להקל מאוד על מצבו של האדם מלא מעט בחינות, לרבות הכאבים שהוא חווה והתסמינים המקשים על חייו (למשל דימומים, פגיעה בתפקודה של מערכת החיסון ועוד).

יש כיום תרופות, למשל תרופות ביולוגיות, אשר מבצעות עבודה מרשימה במסע של האדם לעבר שיפור איכות החיים שלו, בתרחיש החיובי עד למצב בו אותו אדם מאריך חיים וסובל הרבה פחות מהתסמינים הנובעים מהמחלה ומחלק מהטיפולים שלה. עם זאת חשוב להדגיש שהטיפול הפליאטיבי מיסודו אינו מיועד להביא לעיכוב או לדחיית המוות, אלא בעיקר לשפר ככל שאפשר את איכות חייו של המטופל עד למוות.

תמיכה, ולא רק בהיבט הפיזיולוגי-גופני

עד כה התייחסנו בעיקר לתסמינים הפיזיים שתוקפים את האדם, אולם חשוב להדגיש כי טיפול פליאטיבי עשוי בהחלט לקחת בחשבון את האספקטים האחרים בחיי האדם. כך למשל ידוע שמחלות כרוניות וחשוכות מרפא מביאות להשפעות קיצוניות על האדם שהן מופיעות אצלו, עם הגדלה משמעותית של הסיכויים להתפתחות של תסמינים דוגמת דיכאון, חרדות (למשל חרדה מהמוות) או לחצים. שורה ארוכה של מחקרים שנערכו במרוצת השנים בעולם מראים שתסמינים מהסוג הזה עלולים לא רק להשפיע לרעה על האדם, אלא גם להחמיר את דרגת החומרה והתדירות של התסמינים האחרים – או אפילו להאיץ את קצב ההתפשטות של המחלה.

המציאות מראה שאין טיפול פליאטיבי אחד אשר דומה לחברו. בכל אחד מהמקרים יש להרכיב תוכנית שלמה של טיפולים בהתאם למצבו של האדם, לצרכים וכמובן שגם לרצונות שלו ושל בני משפחתו. הטיפול הפליאטיבי על כל פנים צפוי להיות ממושך ועמוס בתחנות, כיאה לדרגת החומרה של הבעיה מולה מתמודדים. סביר מאוד להניח שהוא יהיה בהמשך לכך מבוצע על ידי בעלי מקצוע שונים, לרבות רופאים, אחיות, מטפלים פרא רפואיים, פסיכולוגים ועוד.

מקורות לקריאה נוספת:
Leukemia, Lymphoma and Palliative Care – Get Palliative Care
The uniqueness of palliative care in leukemia
Palliative Care in Patients with Leukemia: When and How? – NCBI

 

אולי יעניין אותך לקרוא גם:

לוקמיה ודיכאון – הסיבות להופעת דיכאון בשל לוקמיה ודרכי ההתמודדות

לוקמיה ולימפומה – מה הן? ואילו טיפולים חדשניים מספקים תקווה

לוקמיה בילדים – סוגים, דרכי טיפול וסיכויי החלמה

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן