שיתוף פעולה בין מייקרוסופט ונוברטיס למציאת טיפול לטרשת נפוצה

תרופה לריפוי טרשת נפוצה - מייקרוסופטבתחילת חודש פברואר, 2016, התבשרנו כי ענקית הטכנולוגיה מייקרוסופט ויצרנית התרופות השוויצרית, נוברטיס, החלו לשתף פעולה באופן אינטנסיבי לטובת מציאת תרופה שתוביל לריפוי של חולי טרשת נפוצה.

אנשי מחקר מנוברטיס ומייקרוסופט הביאו לעולם את AssesMS, מערכת המבוססת על מצלמה מתוצרת מייקרוסופט, הנקראת קינקט.

קינקט היא מצלמת זיהוי התנועה של החברה, שבמקור פותחה בכלל עבור קונסולת המשחקים המפורסמת, Xbox. רבים לא יודעים זאת, אבל הייתה זו חברה ישראלית שפיתחה את הטכנולוגיה שעליה מתבססת קינקט.

איך זה הולך לעבוד?

המצלמה המתקדמת של מייקרוסופט תתמשק לתוכנת למידה חישובית שתוכל למדוד ולנתח מגוון רחב של מאפיינים הקשורים לתנועה של החולים בטרשת נפוצה. מאפיינים אלה כמו לדוגמה צורת ההליכה של החולה, יוכלו לספק מידע בנוגע לקצב התקדמות המחלה ולמידת ההחמרה של התסמינים הקליניים. על ידי מדידה אמפירית של השינויים בהסתמנות הקלינית של המחלה, ניתן יהיה לאסוף מידע שיש בו כדי לסייע בשיפור הטיפולים הניתנים כיום לחולים. סך הכול חיים ברחבי העולם 2.3 מיליון חולים, כאשר בישראל לבדה מתגוררים כ- 5000 חולים.

מדוע חשוב למדוד את השינויים במצב החולים?

ישנם חולים הסובלים מטרשת נפוצה, שבשלב מסוים יגיעו למצב של נכות קבועה, ישנם שסובלים מהתקפים שהולכים ומחמירים בצורה הדרגתית ובאופן כללי לא ניתן לצפות מראש מה יהיה קצב ההתקדמות של המחלה. כאשר לא ניתן להעריך בצורה מדויקת את קצב ההתקדמות של המחלה ולמדוד בצורה אמפירית את ההחמרה במצב המטופלים, קשה מאוד לקבל החלטות מושכלות בנוגע לטיפול המתאים ביותר למטופל.

בנוסף לכך, לא זו בלבד שלא פשוט לקבל החלטות בנוגע להתחלה של טיפול תרופתי או הפסקה של טיפול תרופתי עקב תופעות לוואי שונות שהתפתחו במטופל, אלא שישנו קושי רב לפתח תרופות חדשות למחלה. נכון להיום הרופאים צריכים להסתמך על הזיכרון שלהם ועל מראה העיניים כאשר הם עוקבים אחרי ההחמרה של התסמינים ולא אחת בין התקף להתקף חולפים חודשים ואף שנים. התקווה הגדולה של ענקית התרופות וענקית הטכנולוגיה היא שהודות למערכת החדשה, ניתן יהיה לפתור את כל הבעיות הקשורות למעקב אחרי החולים.

מתי ניתן יהיה ליהנות מפירות שיתוף הפעולה?

בחודש דצמבר, 2015, הסתיים החלק הראשון של הפרויקט, לאחר שניתחו בעזרת התוכנה בין 150-300 סרטונים עבור כל אחת מהתנועות שתועדו. במהלך השנה הקרובה (2016), ירחיבו את הפרויקט לעוד בתי חולים ומרפאות, תוך ניסיון לתעד כמה שיותר מטופלים וזאת על מנת שניתן יהיה ללטש ולשכלל את האלגוריתם המשמש לניתור ההחמרה בתסמינים.

במקביל, שואפת מייקרוסופט לשפר את רמת הרגישות של המצלמה החכמה וזאת על מנת שניתן יהיה לתעד באמצעותה רעידות זעירות ביותר. הכוונה היא למשל לרטט קל בעין, שכמעט לא ניתן להבחין בו מבלי להשתמש בציוד המתאים.

יש לציין לסיום כי זוהי לא הפעם הראשונה שבה מתקיים שיתוף פעולה בין חברת תרופות לחברת טכנולוגיה במחקר ופיתוח. בחודש ינואר, 2015, ענקית הטכנולוגיה גוגל הודיעה על כך שהתחילה לשתף פעולה עם חברת התרופות האמריקאית ביוג'ן. גם במקרה הזה שיתוף הפעולה נועד ליצור מערכת המיועדת לקדם את המחקר של מחלת טרשת נפוצה.

המערכת כוללת ציוד מחשוב שניתן ללבוש, שתפקידו לעקוב אחרי שינויים בהתקדמות של הסימפטומים בחולים. זאת מתוך שאיפה שניתן יהיה בעתיד לנטר אפילו שינויים זעירים בהחמרה במצב החולים על מנת שאפשר יהיה לבחון את רמת היעילות של הטיפול התרופתי, בדומה מאוד למערכת שמפתחת חברת מייקרוסופט.

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן