טיפולים מאריכי חיים ללויקמיה מיאלואידית כרונית

לחיות עם סרטן ולנהל חיים שגרתיים לכל דבר, למרות הטיפולים? מסתבר שזה אפשרי, לפחות בסרטן מסוג ידוע, שפוגע בדם ובמוחטיפולים מאריכי חיים ללויקמיה מיאלואידית כרונית העצמות. בעתיד, טיפולים איכותיים ומאוד יעילים יהיו, ככל הנראה, זמינים גם לחולי סרטן נוספים.

מקטלני לכרוני: על התפתחויות ברפואה בת ימינו

ההתפתחות שהיא אולי הדרמטית ביותר ברפואה בימנו הינה הפיכתן של מחלות קטלניות לכדי מחלות כרוניות. הדוגמא הידועה ביותר הינה כמובן מחלת האיידס אולם גם סוגי סרטן שונים עושים את אותו המהלך בדיוק. כבר כיום, ניתן לראות בצורה ברורה שסרטן שנקרא לויקמיה מיאלואידית (Chronic myeloid leukaemia) נעשה למחלה כרונית. כל זאת, בזכות טיפולים מאריכי חיים המשפיעים בצורה טובה מאוד, על אחוז ניכר מבין החולים.

מה קורה לדם ולמח העצמות בגוף של חולי סרטן הדם?

עד לפני שנים מספר, חולה שקיבל את הבשורה המרה, לא יכול היה לצפות ליותר מאשר מספר שנות חיים מצומצם. כיום, החולים ברובם הגדול מסוגלים לנהל חיים רגילים לכל דבר, בזכות טיפול בררני שיודע לזהות ולהתמודד אך ורק עם התאים הסרטניים.
במחלה, מתרחש נזק אקוטי לדם ולמח העצמות. למעשה, הגוף מתחיל לייצר עודף של תאי דם לבנים (גרנולוציטים). תאים אלו הולכים ומצטברים עוד ועוד במוח העצמות. המשמעות היא שמח העצמות מתמלא בתאים פגומים ויכולתו לייצר תאים בריאים שפעילותם תקינה, הולכת ויורדת. בנוסף, תאם פגועים, שאינם יכולים לתפקד כהלכה במלחמה בזיהומים, נפלטים למערכת הדם. עם הזמן, נוצר חוסר בתאי דם אדומים, חוסר דם, סכנת דימומים ועוד.

מהלך מחלת לויקמיה מיאלואידית כרונית

את המהפך בטיפול במחלה ניתן לתאר כך. באופן קלאסי, ההתפתחות הינה בת שלושה שלבים. תחילה השלב הכרוני, שיכול להימשך שנים מספר. לאחר מכן שלב אקוטי, חריף ומואץ ולבסוף השלב הסופני. בזכות התרופות והטיפולים המתקדמים, ניתן להפוך את השלב הכרוני להרבה יותר ארוך. מבחינה מעשית, חולים המגיבים יפה לטיפול יכולים להמשיך בשגרת החיים כמעט ללא שום תופעות לוואי עקב הטיפול. בכך, הטיפול שונה מאוד מכימותרפיה המבוצעת בדרך כלל.

מה הבשורה שמביאות עימן תרופות דור שתיים ודור שלוש לחולי לוקמיה?

למחלת לוקמיה מיאלואידית כרונית פותחו עד כה כמה דורות של תרופות. מדור לדור, מצליחים להגיע לתוצאה הראויה לציון: יותר חולים מגיבים לטיפול, עם פחות ופחות תופעות לוואי. בניגוד לטיפול כימותרפי, שם לא רק תאי הסרטן החולים מושפעים ומתים, גם תאי גוף מסוימים חווים השפעה. למשל תאי השיער, תאי המעי. ההשפעה הינה תופעות והשפעות לוואי קשות. מכיוון שתרופות דור שני ושלישי לטיפול במחלה יודעות לזהות היטב את התאים החולים ותאים בריאים לא ניזוקים, הרי שנחסכות תופעות הלוואי. לא רק שהחולים חיים הרבה יותר שנים, הם גם מנהלים שגרת חיים טובה, ולמעשה רגילה לכל דבר.

להנות מטיפול לא כל צורך באשפוז

לוקמיה מיאלואידית כרונית היא מחלה יחסית איננה נפוצה והיא פוגעת יותר בגברים מאשר בנשים. הסיבה להשפעה על הכרומוזומים איננה ברורה כל צרכה והנושא עדיין נחקר. גברים בני מעל 40 הינם בקבוצת הסיכון וככל הידוע, להיסטוריה משפחתית אין השפעה מיוחדת. כמו כן, מוטציות גנטיות מסוימות, המשפיעות על פעילות אינזימלית, מעורבות בתהליך הסרטנני.

אך למרות שלא הכל ברור, יש דבר אחד מוחלט, השיפורים הטיפוליים. תרופות כמו פונטיניב ואחרות הן שעומדות בלב השינוי עליו אפשר רק לברך. חלק מהתרופות ניתן לקבל בגלולות ולא בטיפולים תוך וורידיים (בעירוי). כלומר, ניתן לקבל את הטיפול הכרוני למחלה בסביבה ביתית, אפילו ללא צורך לבקר בקביעות בבית החולים. מובן, שהחולים נדרשים לעבור ביקורות ומעקבים, אולם בסך הכל, שגרת החיים כמעט ואיננה מופרעת.

מקורות ולקריאה נוספת:
https://www.leukaemia.org.au/disease-information/leukaemias/chronic-myeloid-leukaemia/

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן