חיסון מותאם אישית לטיפול בסרטן העור

חיסון מותאם אישית לטיפול בסרטן העורסרטן הוא מחלה שהרפואה המודרנית, למרבה הצער, לא מצאה לו עדיין תרופה. לכל סוג של סרטן יש מאפיינים משלו, שכיחות שונה באוכלוסייה וקצב התפתחות אחר, כאשר סרטן העור נחשב לשכיח ולחמור באותה מידה.

זהו סרטן שחייבים לנקוט בכל אמצעי הזהירות על מנת להימנע ממנו, במיוחד במדינה חמה ועמוסת שמש דוגמת ישראל. מי שחולה בסרטן העור למרות כל אלה ניצב בפני התמודדות לא פשוטה, עם סכנת מוות מוחשית המלווה אותו.

לפני מספר חודשים התבשרנו על חיסון שנמצא עדיין בשלבי הבדיקה שלו. אבל השורה התחתונה מעוררת תקווה אצל חולי הסרטן בפרט ואפילו כלל האוכלוסייה: זהו חיסון שבכוחו הפוטנציאלי לגרום לנסיגה משמעותית בסרטן העור בגוף.

כך אפשר (אולי) לעצור את סרטן העור

הבשורות המשמעותיות בהן עוסק המאמר מגיעות משיתוף פעולה בין חוקרים אמריקאים לגרמנים, שיצרו חיסון מבוסס מוטציות שתכליתו אחת: להביא לכך שהמערכת החיסונית של האדם תפעל במלוא כוחה נגד הגידול הסרטני. הדבר נעשה באמצעות לקיחת דגימות ממקטעי הגידול הסרטני, מקטעים שאינם מופיעים אצל אנשים בריאים. לאחר מכן החל הליך ייצור חלבונים הכוללים בתוכם את המקטעים המדוברים. הזרקה של החלבונים לתוך החולים הגבירה את הפעילות של מערכת החיסון נגד הגידול הסרטני.

החוקרים ערכו ניסוי קליני שאמנם היה לא מייצג (השתתפו בו שישה מטופלים בלבד) אבל התוצאות שלו היו בהחלט מעודדות: אצל כל אחד מבין ששת המשתתפים, שהיו חולים בסרטן העור בשלביו המתקדמים, הגידול הסרטני נסוג בצורה משמעותית.

לכל מטופל הוזרקו שלוש מנות מהתרכיב המותאם להם באופן אישי. הניסוי נמשך פרק זמן שאפשר לראות האם ישנה חזרה של המחלה – שנתיים וחצי – והממצאים היו מעניינים מאד.

אצל ארבעה מטופלים לא הייתה חזרה במשך התקופה שנבדקה כאשר שניים כן היו צריכים לקבל טיפול נוסף. לאחר שהם המשיכו להיות מטופלים במשך שנה נוספת, חלה הנסיגה המיוחלת בגידול הסרטני בגוף שלהם.

יתרון אחר הוא שכמעט ולא נצפו אצלם תופעות לוואי, שהן כידוע אחת הבעיות העיקריות המלוות להתמודדות עם הסרטן כיום. למעשה, תופעות הלוואי שנצפו אצל המטופלים מזכירות מאד את תופעות הלוואי של החיסונים ה"כלליים".

יש לציין בהקשר הזה מחקר נוסף שנערך בגרמניה, במהלכו לא נוצר חלבון בהתאמה אישית אלא נעשה בידוד של הרכיב הגנטי המביא לכך שהיווצרות החלבון – חומר שהוזרק לקשרי הלימפה בגוף החולים. אצל כל החולים מערכת החיסון הגיבה, אבל ביעילות פחותה של כ-75%. היו שני מטופלים שנפטרו במהלך תקופת הניסוי.

אז מה צופן העתיד?

החיסונים המותאמים אישית שפותחו על ידי החוקרים ושנבדקו באופן ראשוני יכולים להיות הבשורה המשמעותית שחולי הסרטן מחכים לה מזה עשרות שנים. שיטת החיסון המותאם אישית – שמהווה חלק ממגמה משמעותית של טיפולים מותאמים אישית – מאפשרת להתמודד עם אחד הקשיים העיקריים של הסרטן, והוא שאצל כל אדם הביטוי שלו בתוך הגוף הוא שונה.

לכן, במצב המקובל גם אם ניתן יהיה באופן תיאורטי לטפל בסרטן של אדם אחד, יהיה לא יעיל סביר להניח עבור אדם אחר החולה באותה מחלה. כמו כן ברור שישנה השפעה לשלב בו נמצאת המחלה. היתרון הגדול של החיסון מותאם האישית שהוזכר כאן היה שהוא אפשר נסיגה משמעותית במיוחד, כולל משלב 4 שנחשב באופן רגיל למצב כמעט חסר תקווה לחלוטין.

בכל מקרה, ברור שהמחקר שהובא כאן מצריך לא מעט מחקרי המשך. הוא היה הראשון בשדה המשחק שהראה השפעה חיובית משמעותית על חולים (היו מחקרים קודמים על עכברים), גם אם ברור שמדובר בקבוצה קטנה שלא מאפשרת להגיע למסקנות חד משמעיות לגבי יעילות החיסונים.

לקריאה באותו הנושא: חוקרים מישראל פיתחו חיסון נגד סרטן העור

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן