חוות דעת רפואית לחולי אפילפסיה – באילו מקרים ידרשו לחוו"ד רפואית?

חוות דעת רפואיתחוות דעת רפואית היא מסמך הנכתב על ידי רופא מומחה, שהינו בעל תוקף משפטי. מסמך זה נכתב במקרים בהם יש לקבל החלטות מכריעות בנושאים רפואיים שונים.

במקרה של חולי אפילפסיה, נדרשת חוות דעת למשל במקרים שבהם ההפרעה הופיעה כתוצאה מפגיעה מוחית כלשהי, שנוצרה במהלך קבלת טיפול רפואי רשלני.

במקרה הזה, אם ישנה עילה לתביעה משפטית, התובע יהיה צריך לצרף לכתב התביעה חוות דעת רפואית שבה יפרט הרופא המומחה את נסיבות המקרה, שכן על מנת להוכיח כי אכן התקיימה עוולת הרשלנות, עליו להוכיח כי כל רופא סביר אחר היה פועל אחרת, להצביע על הנזק שנגרם לו ולקשור את הרשלנות לנזק בקשר של סיבה ותוצאה. ללא חוות דעת רפואית במקרים האלו, לא ניתן יהיה לשכנע את בית המשפט בכך שאכן התקיימה רשלנות רפואית.

חוות דעת נגדית

לא אחת, כאשר הצד התובע מגיש חוות דעת רפואית שמטרתה להוכיח כי הצדק לצד התביעה, גם הצד הנתבע בוחר להגיש חוות דעת רפואית מטעמו.

הרפואה היא לא מדע מדויק ולכן במקרים רבים שתי חוות הדעת סותרות זו את זו, או לכל הפחות שופכות אור שונה על אותה הסוגיה. במקרים האלו לא אחת מזמין בית המשפט חוות דעת נוספת מטעמו שמטרתה להכריע לצדו של מי מהצדדים עומד הצדק.

חוות דעת רפואית בתביעות ביטוח

אדם הסובל מאפילפסיה וכתוצאה מכך נתקל בבעיות תפקוד שונות, יכול לעמוד על זכותו להיות מוכר כנכה. עם זאת, הדרך להשגת אחוזי הנכות אינה קלה תמיד. על מנת שיוכל החולה לקבל את ההכרה כסובל מאחוזי נכות בגובה מסוים, עליו להמציא את כל המסמכים הרפואיים הרלוונטיים למצבו ולהופיע בפני ועדה רפואית מטעם הביטוח הלאומי, שתפקידה להעריך את רמת התפקוד שלו ואת מצב מחלתו.

במקרים רבים מאוד המבוטחים לא מקבלים את החלטות הוועדה ועל מנת לערער עליה, נעזרים בחוות דעת רפואית.

חוות דעת רפואית להכרה באפילפסיה כתאונת עבודה

רבים לא יודעים זאת, אבל במקרים מסוימים ניתן לבקש להכיר באפילפסיה כתאונת עבודה. במקרים האלו יש לספק לבקשה חוות דעת רפואית שבה על הרופא המומחה לסקור את הספרות הרפואית בנושא זה. הכוונה היא לציון כל המחקרים שבחנו את הקשר שבין תנאי עבודתו של התובע לבין הסיכוי לפתח אפילפסיה. גם במקרה הזה, אין זה מן הנמנע שהצד הנתבע יספק חוות דעת מטעמו ושבית המשפט יזמין חוות דעת רפואית שלישית.

מי אחראי על כתיבת חוות הדעת עבור חולי אפילפסיה?

הרופא שאמון על כתיבת חוות הדעת הרפואית הוא רופא שתחום ההתמחות שלו קשור לנושא התביעה או הלקות ממנה סובל החולה. אי לכך, במקרים מסוימים חוות הדעת תוזמן מרופא תעסוקתי, במקרים אחרים מנוירולוג ואם מדובר בילד, ייתכן שתוגש על ידי נוירולוג ילדים. כמו כן, במקרים מסוימים את חוות הדעת יכתוב למשל פסיכיאטר, שכן לא אחת מטרת חוות הדעת לקשור את האפילפסיה עם הפרעות פסיכיאטריות שונות.

מי צריך לשלם עבור חוות הדעת הרפואית?

עבור כתיבת חוות הדעת צריך לשלם התובע או הנתבע, או כל מי שהזמין אותה. בדרך כלל כשמדובר בתביעת נזיקין, בית המשפט ידאג שהצד שזכה בתביעה, ישלם לצד שהפסיד בתביעה את הכסף שהשקיע בחוות הדעת הרפואית.

רק במקרים חריגים ביותר ניתן יהיה להגיש תביעת נזיקין העוסקת בנזקי גוף מבלי לצרף אליה חוות דעת רפואית ובכל מקרה לא ניתן יהיה למקסם את כספי הפיצויים ללא חוות דעת רפואית.

ראו גם:

זכויות הסובלים מאפילפסיה – מה מגיע לכם?

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן