סרטן הלבלב – זכויות בביטוח לאומי

בישראל מתגלים כל שנה, על פי ההערכה, כ – 500 מקרים חדשים של סרטן הלבלב. מכיוון שסוג סרטן זה הנו אגרסיבי וקטלני מטבעו, בעיקר מכיוון שהוא מאובחן בשלביו המתקדמים, יש לבדוק את נושא הזכויות המגיעות לחולה ולבני משפחתו בהקדם האפשרי.

סיוע כלכלי יוכל להפוך את אתגר ההתמודדות הרגשית לקל ונסבל יותר. כמו כן, לא מוכרת בביטוח לאומי הזכות לתבוע באופן רטרואקטיבי, לאחר תום שישה חודשים מיום אבחון המחלה, ולכן איחור במועד תביעת הפיצויים עלולה להיות משמעותית מאד.

בביטוח לאומי, יידרש החולה לתבוע אחוזי נכות בגין מצבו. אחוזי הנכות אשר יקבעו לו יבטאו את הפגיעה שהתרחשה עקב המחלה. קביעת אחוזי הנכות צריכה להיות מוגדרת כזמנית או קבועה, על פי הצפי והפרוגנוזה הרלוונטית למחלה הספציפית.

בדרך כלל, יידרש החולה לחדש את התביעה כל מספר חודשים, בכדי לעקוב אחר כל שינוי במצבו. במידה, והחליט החולה כי הוא מעוניין להמשיך לעבוד למרות מצבו הרפואי, הוא לא יהיה זכאי לקיצבה כללית, אולם ביטוח לאומי יתחשב בכך ויכיר לו הטבות מסוימות.

הליך קבלת הזכויות מביטוח לאומי

בדרך כלל, זכויות החולה ייקבעו על פי מידת היותו תלוי בסיוע ועזרה חלק ניכר מהחודש. בדיקה זו תיעשה בוועדות הרפואיות של ביטוח לאומי, או על ידי שליחת הטפסים המתאימים בלבד במקרה והמצב הרפואי אינו מאפשר את הבאתו של החולה אל מול הוועדה.

את הטפסים יש לקחת ממשרדי הביטוח הלאומי, ולהקפיד למלאם על פי המבוקש. לרוב, הם יידרשו להיות חתומים על ידי האונקולוג המטפל המלווה את החולה. בכדי לקבל את הקיצבה המיועדת, המאשרת נכות של 50% לפחות, יש להוכיח כי החולה מקבל טיפול ב –  IFOXAN (IFOSPHAMIDE). עם זאת, כמובן, כל סוג טיפול ייזכה את החולה בהטבות מסוימות.

הזכויות אשר יאשרו את מצבו של החולה, יוכלו לאשר לו מתן קיצבה כחודש עד שלושה חודשים מיום הקביעה. למעשה, קיצבה זו תינתן כנגד מצב של נכות ואי כושר עבודה בו שרוי החולה. גובה הקיצבה מתעדכן מדי מספר שנים על ידי הממשלה ונקבע על פי מצבו הספציפי של החולה.

לפעמים בנוסף לקיצבה, יוכל החולה להנות מתוספות שונות אשר יוכלו לסייע לו בהתנהלות היומיומית, כמו רכישת אמצעי ניוד, מימון מטפלת צמודה או מכשור רפואי נדרש. בדרישה לקבלת קיצבה נוספת, יש להגיש את הטפסים המתאימים.

זכויות נוספות

בנוסף לזכויות המגיעות מביטוח לאומי ומתבטאות בקבלת קיצבה, על החולה ובני משפחתו לבדוק על כספים נוספים והקלות המגיעות להם כתוצאה משיעור הנכות שנקבע בביטוח הלאומי. למשל, פעמים רבות, אחוזי הנכות שנקבעו ישפיעו גם על גובה הארנונה המשולמת, מקומות חניה, ותשלומי קצבאות מביטוחים פרטיים כמו קרן פנסיה, גילוי מחלות קשות ועוד.

כמו כן, מכיוון שהחולה מאבד את יכולתו לעבוד, בעיקר בזמן הטיפולים, הוא זכאי להקלות משמעותיות במס הכנסה. הטבה זו ניתנת לחולים שנקבעה להם 90% נכות, או חולים שעברו טיפולים כימותרפיים או ניתוחיים משמעותיים.

בדרך כלל, את כל הפניות לביטוח לאומי ולמוסדות האחרים, ניתן לבצע באופן עצמאי על ידי החולה או מי מבני משפחתו. אין צורך בידע מוקדם או מורכב בכדי למלא את הטפסים או להגישם. עובדות סוציאליות מטעם בית החולים או האגודה להחלמה מסרטן עשויות לסייע בנושאים אלה, בכדי להקל על המעמסה הרגשית והפיזית הקיימת על בני המשפחה. באתרי האינטרנט של המוסדות והארגונים השונים, ניתן למצוא את הטפסים הרלוונטיים, ולמלאם בסיוע הרופא המטפל.

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן