התקף אפילפסיה במהלך העבודה

התקף במהלך העבודה - מה לעשות?חולי אפילפסיה סובלים ממגבלות תנועה המתבטאות בהתקפים אפילפטיים. המחלה נגרמת כתוצאה מפעילות חשמלית חריגה בתאי המוח. ובנוסף להתקפים כוללת אף תפקוד בתנועות שאינן רצוניות, פרכוסים המלווים בקצף לבן מהפה, עוויות פנים או אף התרחשות התקף המסתיים באובדן הכרה. התקפים אלו נמשכים בין מספר שניות למספר דקות ובמקרים מסוימים עשויים להימשך אף יותר ולהסתיים במוות.

תדירות ההתקפים עשויה להתבטא בהתקפים בודדים במהלך החיים או במספר התקפים יומיים. המחלה מטופלת עם תרופות אך אלו אינן מבריאות את המחלה, אינן משפיעות על כל החולים ומתפקדות יותר כהפחתת תדירות ההתקפים והקלה עליהן. יש להקפיד על נטילה קבועה של התרופות, בהתאם להנחיות הרופא.

סיוע לחולי אפילפסיה בעבודה

חולי אפילפסיה זכאים להשתלב בכל מקום עבודה, להשתכר כראוי, להתקדם בתפקידיהם ולהצליח בחייהם. בדומה לאנשים רבים הסובלים ממוגבלויות, גם חולי אפילפסיה מתאמצים לשמור על מקום עבודתם לטווח הארוך, ובכך מבטיחים תשתית אנושית יציבה ונאמנה לארגון.

בפברואר 2015 התפרסם מדריך מקוון באתר 'epilepsyatwork', המיועד למנהלי משאבי אנוש ומעסיקים, וכולל הנחיות מיידיות לטיפול בחולי אפילפסיה. מדריך זה מכיל מידע אודות תסמיני המחלה, ביצוע ההתאמות הדרושות לחולים במקום העבודה, הגשת טיפול במהלך ההתקף, הבנת ההשלכות הצפויות, אמצעי מניעה ושיטות להשבת התפקוד לאחר ההתקף.

זכויות חולי אפילפסיה בעבודה

חולה אפילפסיה, שחווה התקף במהלך העבודה והובל באמבולנס לאשפוז בבית החולים לאחר ההתקף, זכאי לקבלת החזר מלא של הוצאותיו. חולים המבוטחים בקופות החולים השונות זכאים להחזר מימון האמבולנס בכל התרחשות התקף אפילפטי, הן בבית או במקום העבודה. כלומר, גם אם ההתקף התרחש במקום העבודה, החזר ההוצאות חל על קופת החולים ולא על המעביד.

מבוטחי קופת חולים לאומית זכאים לקבלת השבת מימון הפינוי באמבולנס ממקום העבודה, במקרה שההתקף הסתיים באובדן הכרה, גם אם החולה לא אושפז בבית החולים. במקרה בו נקבע אובדן כושר השתכרות כתוצאה מהמחלה, יכול החולה להגיש לביטוח הלאומי תביעה לקבלת קצבת נכות עקב אחוזי הנכות שנקבעו על ידי הועדה הרפואית של הביטוח הלאומי.

תכנית שיקום במימון הביטוח הלאומי

חוק הביטוח הלאומי קובע כי חולה אפילפסיה המוכר בשיעורי נכות המגיעים לעשרים אחוזים לפחות, טרם גיל הפרישה, זכאי לשיקום מקצועי שמטרתו לאפשר השתלבות בעבודה באמצעות קבלת שירותי סיוע בהשמה בעבודה, או רכישת מקצוע מתאים, כולל לימודים במוסדות גבוהים, או מוסדות מוכרים להכשרה מקצועית המתנהלים תחת פיקוח ממשלתי.

התכנית מותאמת ליכולות האישיות ולמגבלות המחלה ומבוצעת על ידי עובדי שיקום ועובדים סוציאליים המאבחנים את החולים ומעניקים ייעוץ תעסוקתי ושיקומי, תוך ליווי החולה עד להשתלבותו במסגרת עבודה. התביעה מוגשת על גבי טופס 270, שהוא טופס תביעה לשיקום מקצועי, המוגש למחלקת השיקום בסניף המוסד לביטוח לאומי סמוך למקום המגורים.

פקיד השיקום מטעם המוסד לביטוח לאומי לומד את כישורי החולה, שאיפותיו ומגבלותיו, ומפנה אותו למסלול המתאים לתעסוקה או לימודים. במקרה הצורך מתבצעת הקביעה לאחר ייעוץ עם פסיכולוגים, רופאים ומומחי שיקום נוספים. החולה מקבל סיוע בבחירת מקצוע מותאם אישית אותו ניתן ללמוד בתקופת זמן מוגדרת, כשלאחר תכנית ההכשרה והלימודים, יסייע פקיד השיקום לחולה גם בהשמה בעבודה.

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן