התנוונות משולבת סאב אקוטית של חוט השדרה

התנוונות משולבת סאב אקוטית של חוט השדרההתנוונות משולבת סאב אקוטית של חוט השדרה היא מחלה הנגרמת כתוצאה מחסר בוויטמין B12, הבאה לידי ביטוי בנזק בעל אופי פרוגרסיבי בעמודות האחוריות והצדיות בחוט השדרה.

הטיפול במחלה פשוט יחסית, שכן על ידי אספקה נאותה של הוויטמין ניתן למנוע את המשך הפגיעה בחוט השדרה. עם זאת, החל משלב מסוים הנזק כבר בלתי הפיך ולא ניתן עוד להחזיר את הגלגל לאחור.

מה הם הגורמים להתנוונות משולבת סאב אקוטית של חוט השדרה?

להלן הגורמים העיקריים שיכולים להוביל לחסר חמור בוויטמין B12:

  • בעיות ספיגה של הוויטמין על רקע דלקת באזור שבו הוויטמין נספג או על רקע ניתוח במערכת העיכול שבו הוסרו אזורי הספיגה מרכזיים של הוויטמין (בעיות ספיגה של וויטמין B12 שכיחות למשל בקרב חולי קרוהן).
  • רמת חומציות נמוכה בקיבה כתוצאה מגורמים שונים, הגורמת לכך שהוויטמין לא ייקשר לפקטור האינטרינזי הנחוץ לספיגה התקינה שלו.
  • אנמיה ממארת היא מחלה אוטואימונית שגורמת לפגיעה בפקטור האינטרינזי או בתאי הדופן של הקיבה או בשניהם במקביל. בניגוד למשתמע משמה, לא מדובר במחלה סרטנית.
  • הימנעות מוחלטת מצריכת ויטמין B12 לא מהווה גורם שכיח, אך על מנת להפחית את הסיכון לחלות במחלה, יש לקחת תוספי ויטמין B-12 אם מקפידים על תזונה טבעונית.

מה הם התסמינים של התנוונות משולבת סאב אקוטית של חוט השדרה?

המילה "משולבת" המופיעה בשמה של המחלה מרמזת לנו על ההסתמנות הקלינית שלה, הבאה לידי ביטוי במספר מערכות. המחלה משפיעה בראש ובראשונה על חוט השדרה, אך בנוסף היא משפיעה גם על המוח ועל העצבים הפריפריים בגוף.

בשלבים המוקדמים של המחלה מתרחשת פגיעה בשכבת המיאלין העוטפת את האקסונים ומאפשרת את ההולכה העצבית תקינה, אך ככל שהמחלה מתקדמת, נגרם גם נזק לתאי העצב עצמם.

התסמינים הולכים ומחמירים ככל שהמחלה מתקדמת. בין היתר החולים סובלים מחולשה של הרגליים והגו ותחושות של עקצוץ ונימול שהולכות ומחמירות עם הזמן. בשלבים הראשונים של המחלה מופיעות הפרעות תחושתיות ולאחר מכן מתפתחות גם בעיות מוטוריות. בנוסף, החולים סובלים גם משינויים במצב המנטלי ומירידה בראייה על רקע פגיעה בעצב הראייה.

המחלה עלולה לגרום לדיכאון, בעיות זיכרון, נטייה לרגזנות, אפטיה, דמנציה, בלבול, ישנוניות ועוד. בשלבים המתקדמים של המחלה הפגיעה העצבית יכולה להגיע עד כדי שיתוק ספסטי ואובדן היכולת לחוש מגע או שינויי טמפרטורה.

כיצד מאבחנים התנוונות משולבת סאב אקוטית של חוט השדרה?

כאשר המטופל מגיע לבדיקה לבירור התסמינים ראשית מבצעים בדיקה גופנית שמטרתה לאתר סימנים לפגיעה נוירולוגית (בדיקת רפלקסים, בדיקת כוח השרירים, בדיקה של התחושה בעור ברגליים ובידיים ועוד). כאשר מופיעים התסמינים הרלוונטיים שמעלים את החשד לכך שהנבדק סובל מהתנוונות סאב אקוטית של חוט השדרה, ניתן לבצע בדיקת דם פשוטה שבה נמדד הריכוז של ויטמין B12.

על מנת לברר מהו הגורם לרמה הנמוכה של הוויטמין ניתן לבצע את מבחן שילינג. מבחן זה מבוצע בשני שלבים עוקבים להלן:

בשלב הראשון של המבחן, הנבדק שותה תמיסה המכילה ויטמין B12 המסומן באופן רדיואקטיבי ושעה מאוחר יותר מקבל זריקה של ויטמין B12 רגיל לתוך השריר. לאחר ההזרקה מבוצע איסוף שתן במשך עשרים וארבע שעות: במידה והחולה סובל מבעיית ספיגה, השתן שלו יכיל פחות מעשרה אחוז של הוויטמין המסומן. הזריקה של הוויטמין מיועדת להרוות את המאגרים במידה מסוימת על מנת שהוויטמין שנספג במערכת העיכול יופרש בשתן. אם קיימת בעיית ספיגה, הוויטמין המסומן לא יגיע לשתן.

את השלב השני מבצעים כאשר מתברר שריכוז הוויטמין הרדיואקטיבי באיסוף שתן של עשרים וארבע שעות נמוך מחמישה אחוז. בשלב זה חוזרים על הבדיקה בדיוק באותו האופן רק שהפעם הנבדק שותה גם פקטור אינטרינזי. אם גם הפעם נמצא כי ריכוז הוויטמין באיסוף שתן במשך עשרים וארבע שעות נמוך מחמישה אחוז, ניתן לקבוע כי הנבדק סובל מבעיית ספיגה. אם ריכוז הוויטמין הרדיואקטיבי בשתן הוא עשרה אחוז לפחות, ניתן לקבוע כי קיימת בעיה בהפרשת הפקטור האינטרינזי.

נוסף על כך, ניתן לבצע בדיקות אלקטרופיזיולוגיות על מנת לזהות מעורבות של עצבים פריפריים, בדיקת MRI לזיהוי תהליכים ניווניים בחומר הלבן, בדיקת עיניים להערכת הנזק בעצב הראייה, בדיקה פסיכיאטרית לאבחון הפרעות מנטליות ועוד. שילוב של התמונה הקלינית עם הממצאים שעולים מהבדיקות השונות מאפשר לקבל תמונה רחבה ולקבוע את האבחנה המדויקת של המחלה.

כיצד מטפלים בהתנוונות משולבת סאב אקוטית של חוט השדרה?

הטיפול בהתנוונות סאב אקוטית של חוט השדרה מבוסס על זריקה יומית של ויטמין B12 במשך שבועיים ובהמשך אחת לחודש.

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן