השתלת עור לאחר הסרה של גידול מהעור

השתלת עור לאחר הסרה של גידול מהעורלאחר הסרה של גידול מהעור נותרים עם חסר בהמשכיות העור. אם מדובר בהסרה של גידול קטן מאד, למשל בגודל של שומה, ניתן לפעמים לתפור את שולי האזור שהוסר זה לזה. אך לא תמיד זה המצב, ובמקרים של גידולים גדולים יותר יש צורך למלא בעור חדש את אזור העור שהוסר.

מהי השתלת עור עצמית?

השתלת עור עצמית לאחר הסרת גידול עורי הינה אחת האופציות לשתל עור, ובמהלכה אדם תורם לעצמו עור. המנתח יקצור פיסת עור בריא מאזור אחד ומעבירים לאזור הפגוע. העור שנקצר מהאזור הבריא צפוי לחדש את עצמו ולהחלים עצמונית. פרוצדורה זו מתבצעת בדרך כלל בהרדמה מקומית.

האם חשוב לבצע השתלת עור לאחר ניתוח להסרת גידול?

להשתלת העור חשיבות הן קוסמטית והן פיזיולוגית. בעבור המטופל ההחלמה מהגידול ותפיסת נזקי המחלה מושפעת מאד מנראות האזור שהוסר, ובמיוחד אם אזור זה הינו אזור גלוי כמו עור הפנים לדוגמא. ההיבט הפיזיולוגי אינו פחות חשוב.

העור כולל שכבות המיועדות להגן על חלקי הגוף הפנימיים מפני נזקים מכאניים חיצוניים, נזקים כימיים וחדירה של זיהומים שונים. בנוסף לעור תפקיד חשוב בשמירת טמפרטורת הגוף והגנה מפני התייבשות. מכאן שמילוי העור החסר הינו חיוני לשמירה על הגוף והגנתו.

האם משתילים את העור על כל שכבותיו?

כאשר משתילים עור ניתן להשתיל מספר שונה של שכבות, ויש לכך השפעה על תקופת ההחלמה של השתל ושל האזור שנקצר ממנו המשתל. נהוג לבחור באחד משני סוגים של השתלות- "השתלה בעובי חלקי" או "השתלה בעובי מלא". השתלה בעובי חלקי הינה השתלה הכוללת במשתל את שכבת העור העליונה בלבד, המכונה "אפידרמיס".

רצוי להשתמש בהשתלה זו כאשר האזור שנותר חשוף לאחר הסרת הגידול הוא גדול ודורש שטח עור נרחב. השתלה בעובי חלקי מאפשרת גם הסרה חלקית של העור מהאזור התורם ובכך יותר קל לאזור זה להחלים, ביחס לאזור שהוסרו ממנו כל שכבות העור. לשם השתלה בעובי חלקי לוקחים בדרך כלל עור מאזור הירך, הזרוע או הישבן.

השתלה בעובי מלא כוללת השתלה של שכבת ה"אפידרמיס" העליונה וכן של שכבת ה"דרמיס" העמוקה.  בהשתלה זו  קוצרים את המשתל ובאזור זה מחברים את קצוות העור אלו אל אלו. אזורים מהם נהוג לקחת עור להשתלה בעובי מלא: העור שלפני ואחרי האזניים, הצוואר, הצד הפנימי של הזרוע, המפשעה, הבטן.

כיצד יראה האזור שבו בוצעה השתלת העור לאחר ההשתלה?

על המושתל לעבור מספר שלבים של החלמה. ראשית על האזור להשיב את סירקולציית הדם, ובימים הראשונים יהיה אדמדם או סגלגל, וכן עשוי להיות בגובה מעט שונה מהעור שסביבו. בשלב הבא רכיבי העור השונים יחלו להחלים, בלוטות הזיעה יתחילו לתפקד לאט, בלוטות החלב של העור יפרישו "סבום" נוזל משמן, לזקיקי השערה, שגם הם בתורם יחלו להצמיח שיערות.

בהמשך יתחברו חלק מקצוות העצבים והעור ישלים את תהליך ההחלמה. אזור המשתל יהיה לרוב חסר תחושה. החלמה מלאה של העור יכולה לקחת פרק זמן של עד שנה. מומלץ להגן על אזור המשתל מפני השמש ובכך למנוע התכהות שלו ביחס לצבע העור סביבו.

כיצד יראה האזור שתרם את העור לאחר ההשתלה?

בהשתלת עור חלקית, האדמומיות המאפיינת את האזור לאחר ההשתלה תרד עם הזמן, לא יראו סימני תפירה, אך העור שהחלים באזור יראה בהיר יותר מסביבתו, ומרקמו עשוי להיות שונה. בהשתלת עור מלאה ניתן יהיה לראות סימני תפרים, וכן תישאר צלקת דקה.

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן